Svar: Amning og ammestop dreng 20 mdr
29. april 2006
Alder:
20 mdr.
Kære Villads´ mor
Først vil jeg gerne have lov til at kondolere, det gør mig ondt at du allerede har mistet din mor.
Detnæst vil jeg gerne sige tak for din meget flotte beskrivelse af, hvor svært ammestop kan være og hvor tæt det knytter mor og barn:o)
Som du skriver, er det en beslutning, som ligger hos dig og du kan ikke regne med at Villads ønsker det skal stoppe. Derfor er det meget vigtigt at du, når du tager den beslutning, også i dit hjerte mener at det er nu det slutter og at du så holder fast i den beslutning. Der er alt for mange grunde til at lægge ham til en ekstra gang, og det duer ikke mere. Når det er slut, så er det slut.
Det er bestemt ikke nemt, men det kan godt lade sig gøre. Og du skal vide at det ikke er ondt at stoppe amningen, men det er okay nu. I kan og vil stadig være tæt knyttet, den fysiske kontakt vil stadig være der og der vil være plads til masser af kærtegn, brystet er bare ikke længere måden man får trøst eller får slukket sin tørst.
Da Villads var helt lille var brystet og du et. Men nu er han så gammel at han godt ved at det er to forskellige ting. Brystet er en ting, mor er noget andet. Og det er mor han nu har brug for, at du er der for ham og det kan jeg høre at du er 100 pct. Super.
Så når du føler dig klar, så er amningen slut og det er både om dagen og om aftenen. Fuldstændig ligesom når du sidder med ham på skødet og kigger i en bog, bogen klappes sammen og du siger slut - der er ikke mere historie. Eller når du giver ham mad eller noget at drikke og der ikke er mere - slår ud med hænderne og forklarer ham at det er slut.
Gør det til en vane at bruge denne gestikuleren i hverdagen. Når noget stopper og der ikke er mere - slå ud med hænderne og sig slut, også når han beder om at få en kiks ekstra - nej, ikke flere kiks - slut. Eller hvad det nu kan være.
Dette slut overfører du til brystet. Når han beder om bryst, så er det slut og du slår ud med hænderne på samme måde.
Da I sover i samme seng, skal du naturligvis sove med en T-shirt på, som han ikke lige kan hive op. Der er jo ikke nogen grund til at ligge med "attributterne" fremme:o).
Når han puttes og beder om mælk, så tilbyd ham et alternativ, som hedder en tår mælk af kop. Han må gerne få mælk, men ikke fra mor, fra køleskabet. Du kan evt. lune det lidt i begyndelsen, hvis han har det bedst med det. Denne vane kan du så stille og roligt ændre til en tår vand, lige nu handler det om at stoppe amningen, så et skridt af gangen.
Trinnene for dit ammestop lyder altså:
Først skal du lære din dreng betydningen af ordet slut, ved at bruge det i dagligdagen om andre ting, som er slut og som han ikke kan få mere af.
Så tage beslutningen om at nu er det slut. Du skal tage beslutningen og du skal ville det fuldt og helt.
Så holde fast i din beslutning. Det er ikke noget andre gør for dig og det er i princippet ikke noget du kan få hjælp til. Det er dig og kun dig der kæmper denne kamp.
Tro på det og tro på at det ikke ændrer ved jeres tilknytning til hinanden. I har hinanden altid og du vil stadig være mor, den bedste i verden også selvom du ikke ammer.
Tag en bluse på, så det bliver lettere for ham at undvære. Brug evt. en stramsiddende BH for at stoppe mælkeproduktionen.
Giv ham et alternativ til brystmælk, f.eks. en kop mælk, som du stille og roligt også vænner ham fra, men det er først om noget tid.
Krydser fingre for at det lykkes for dig denne gang. Sender dig et knus og troen på at det selvfølgelig går:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske