Svar: Amning og begyndelse på fast føde
17. februar 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er en rigtig fin idé at du bruger risgrøden som basis og så tilsætter lidt grøntsager for at vende din dreng til at spise mere grøntsag.
Derudover kan det nogle gange være rigtig godt at gå lidt uden om kartofler og i stedet lave mos af andre grøntsager. Da din dreng nu må være mere end 6 mdr gammel kan du tilbyde stort set alle slags grøntsager og det kan være en god idé at prøve med lidt forskellige rodfrugter.
Du kan f.eks. lave mos af gulerod, selleri, persillerod og pastinak, - hvis det ikke er noget I spiser så meget af normalt, så kan du evt. købe en pakke 'suppeurter', koge grøntsagerne godt møre, blende dem og fryse det ned i små portioner. Når maden skal bruges, så tø poritonen op, vam den, kom fedstof og mælk i og maden er klar til servering.
Du kan også bruge spinat, grønkål, porrer, rosenkål, rødbede, brocholi, squash, blomkål, m.m og stille og roligt begynde at introducere lidt kogt kød og fisk.
Du skal være opmærksom på at grøntsager som spinat, grønkål, fennikel, selleri og rødbede indeholder nitrat og derfor ikke må gives i store mængder. Derfor anbefales at disse grøntsager kun udgør 1/10 af mosen.
Med hensyn til amning, så vil det være naturligt at ammehyppigheden mindskes i takt med at din dreng spiser mere og mere skemad. for at sikre hans mælkebehov kan du give ham modermælkserstating af en kop, sammen med hans skemad. Du kan også give ham sødmælk men kun i meget små mængder. Hvis du køber modermælkserstatning af typen 2, det der også hedder tilskudsblanding, så kan du give det koldt af kop, som alternativ til sødmælk. Det kan også blandes direkte i grød og mos.
Hvis du når op på at give din dreng min. 400 ml erstatning dagligt, så behøver du ikke give jerndråber, ellers skal du huske at give disse, når du ammer.
Det vil være helt fint at du bibeholder amningen, så meget som muligt og det vil ofte være sådan at du f.eks. ammer morgen og aften (godmorgen og godnat), men også en eller to gange om dagen. Om natten behøver du ikke længere at amme.
Du må derudover tro på at din dreng har en fin og sund evne til selv at kunne regulere sit behov. Det er naturligvis ikke rart at føle at han afviser brystet, men det er vigtigt at du siger til dig selv at det ikke er dig han afviser, men mælken/brystet. Han er så gammel nu at det er to forskellige ting.
Du kan sagtens bibeholde mælk til ham, selvom du ikke længere ammer så hyppigt. Selvom brystet ikke længere føles så spændt og fyldt, så regulerer mælken sig ind og så længe han dier hos dig, så producerer du også. Der vil således være noget at komme efter og han skal bare have lov til at die, når han har lyst. Samtidig skal du så finde roen i og troen på at det er okay, når han bare sutter kortvarrigt hos dig og mere slukker tørsten eller søger trygheden.
Fortsat held og lykke med ham. Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske