Svar: Amning og begyndelse på fast føde

17. februar 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det er en rigtig fin idé at du bruger risgrøden som basis og så tilsætter lidt grøntsager for at vende din dreng til at spise mere grøntsag.

Derudover kan det nogle gange være rigtig godt at gå lidt uden om kartofler og i stedet lave mos af andre grøntsager. Da din dreng nu må være mere end 6 mdr gammel kan du tilbyde stort set alle slags grøntsager og det kan være en god idé at prøve med lidt forskellige rodfrugter.

Du kan f.eks. lave mos af gulerod, selleri, persillerod og pastinak, - hvis det ikke er noget I spiser så meget af normalt, så kan du evt. købe en pakke 'suppeurter', koge grøntsagerne godt møre, blende dem og fryse det ned i små portioner. Når maden skal bruges, så tø poritonen op, vam den, kom fedstof og mælk i og maden er klar til servering.

Du kan også bruge spinat, grønkål, porrer, rosenkål, rødbede, brocholi, squash, blomkål, m.m og stille og roligt begynde at introducere lidt kogt kød og fisk.

Du skal være opmærksom på at grøntsager som spinat, grønkål, fennikel, selleri og rødbede indeholder nitrat og derfor ikke må gives i store mængder. Derfor anbefales at disse grøntsager kun udgør 1/10 af mosen.

Med hensyn til amning, så vil det være naturligt at ammehyppigheden mindskes i takt med at din dreng spiser mere og mere skemad. for at sikre hans mælkebehov kan du give ham modermælkserstating af en kop, sammen med hans skemad. Du kan også give ham sødmælk men kun i meget ...

Annonce

... små mængder. Hvis du køber modermælkserstatning af typen 2, det der også hedder tilskudsblanding, så kan du give det koldt af kop, som alternativ til sødmælk. Det kan også blandes direkte i grød og mos.

Hvis du når op på at give din dreng min. 400 ml erstatning dagligt, så behøver du ikke give jerndråber, ellers skal du huske at give disse, når du ammer.

Det vil være helt fint at du bibeholder amningen, så meget som muligt og det vil ofte være sådan at du f.eks. ammer morgen og aften (godmorgen og godnat), men også en eller to gange om dagen. Om natten behøver du ikke længere at amme.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du må derudover tro på at din dreng har en fin og sund evne til selv at kunne regulere sit behov. Det er naturligvis ikke rart at føle at han afviser brystet, men det er vigtigt at du siger til dig selv at det ikke er dig han afviser, men mælken/brystet. Han er så gammel nu at det er to forskellige ting.

Du kan sagtens bibeholde mælk til ham, selvom du ikke længere ammer så hyppigt. Selvom brystet ikke længere føles så spændt og fyldt, så regulerer mælken sig ind og så længe han dier hos dig, så producerer du også. Der vil således være noget at komme efter og han skal bare have lov til at die, når han har lyst. Samtidig skal du så finde roen i og troen på at det er okay, når han bare sutter kortvarrigt hos dig og mere slukker tørsten eller søger trygheden.

Fortsat held og lykke med ham. Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder