Svar: Natamninger fortsat
24. februar 2023
Alder:
9 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og tilbagemelding, dejligt at høre, at det er gået så godt med at trappe ned i antallet af amninger. Det lyder som om, at I har fået fjernet 2-3 amninger, og det er virkelig flot:)
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for ca. 3 amninger i døgnet, og i 10-12 måneders alderen kan ofte trappes ned til 2 amninger. Hvorvidt I skal skære endnu en amning væk nu afhænger derfor af, om jeres dreng stadig ammes en gang i løbet af dagen, eller om han skal dække sit behov for brystet i løbet af aften og nat.
Hvis du ikke længere ammer om dagen, så er det en god idé at bibeholde de 3 amninger lidt endnu. Hvis du ammer en gang om dagen, så er det godt at fjerne endnu en amning, og jeg vil anbefale, at I fjerner amningen kl. 02-03. I har alle sammen brug for jeres nattesøvn på dette tidspunkt, og det er ofte et rigtig hårdt tidspunkt at blive vækket på, det er svært at falde i søvn igen. Og jeg vil anbefale, at du trapper ud af amningen om natten ved at afkorte amningen gradvist mere og mere på dette tidspunkt.
Når han om natten vågner og søger brystet, så giver du ham det, lader ham die kortvarigt, og når der er ro på ham, så forsøger du at lirke brystvorten ud. Måske vil han i begyndelsen blive lidt frustreret og søge bryster igen - og så giver du ham det, men når der så atter er ro på, så trækker du igen brystet til dig. Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, må du gerne berolige med dine hænder, nærhed, kontakt, putteklud og lignende. Så du sætter noget andet i stedet for brystet og netop giver ham et ritual, som på sigt kan hjælpe ham videre i søvnen, hvis og når han vågner og har brug for lidt trøst og ro.
Nogle gange kan det være nødvendigt, at du sætter dig med ham, ammer ham kortvarigt og lægger ham fra dig over i egen seng, så han i begyndelsen kommer op i din favn, trøstes og beroliges, men så lægges tilbage i egen seng - og sover videre på afstand af brystet. Og derfra kan du så begynde ikke at tage ham op, men netop hjælpe ham videre med stillingsskift, kærtegn, putteklud osv.
Det er vigtigt, at du også er opmærksom på, at han ikke skal falde i søvn med brystet aften og sen aften. Sen aften vil han dog naturligt ofte spise mere eller mindre i søvne, men så vidt muligt skal han kunne finde roen og ind i søvnen uden bryst i munden. Han skal stadig ammes, så han får sin mælk, men skal ikke forbinde brystet med det at sove.
Det er godt, hvis I kan bibeholde godnatgrøden, og det er godt, hvis den kan ligge adskilt fra aftensmaden og lige før putning. Så jeres aftenrytme f.eks. ser således ud:
Aften 17-17.30: Aftensmad, spiser samme mad, som I andre, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Det vil hjælpe ham til fysisk ro, så han kan slappe lidt mere af i kroppen, når han puttes.
18.30-18.45: Tilbydes godnatgrød og får derefter børstet tænder (hvis han har fået tænder:))
Ammes og puttes til natten ca. kl 19, slipper brystet før han sover helt
Sen aften 23-23: Ammes rigtige godt, gerne fra begge bryster, og sover herefter uden bryst til næste morgen tidlig, hvor dagen begynder med grød.
Nogle gange, så er det lettere at stoppe amningen sen aften og i stedet lade de to amninger ligger ved putning og midt nat - altså hos jer kl. ca. 19 og kl. 02.30. Hvis det viser sig at fungere bedre for jer alle at gøre det på denne måde, så kan I naturligvis roligt gøre dette. Hvis han virker meget mere sulten om natten end sen aften, så kan dette godt være en løsning.
Nogle gange så er det faktisk også lettere at putte helt uden brystet om aftenen, især hvis han har fået godnatgrød og måske en kop med lidt mme ved siden af. Det kan derfor også være løsningen hos jer - så han efter godnatmaden puttes helt uden bryst eller flaske, men netop puttes i sin seng med hænder, kærtegn, putteklud, godnatsang eller lignende - og de to amninger ligger så sen aften og nat.
Hvis han stadig ammes i løbet af dagen, så kan de to amninger, som han har behov for i 10-12 måneders alderen også sagtens ligge f.eks. dag og sen aften, og så er det amningen om natten, som her trappes ud. Sen aften er her at foretrække fremfor nat af hensyn til dig :) Der er således ikke en fast måde, som du skal følge - de fleste børn har brug for amning ved putning om aftenen, men det er ikke alle, og så længe hans behov for mælk bliver dækket, og I alle trives, og I synes det fungerer, så er det fint :)
Jeg håber, at du kan bruge denne uddybning lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske