Svar: Svamp, Raynauds eller?
23. februar 2023
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine, uddybende forklaring og beskrivelse af hele dit ammeforløb :) Og stort tillykke med lillesøster og velkommen til :)
Det lyder som om, at du har haft rigtig mange fagpersoner til at vurdere din situation, og I har forsøgt rigtig meget. Du er blevet behandlet for svamp - både lokalt på brystet og med Fluconazol. Både du og din datter er blevet behandlet, og I har forsøgt forskellige præparater, både Brentan og Mycostatin.
Du har haft kontakt med flere forskellige ammevejledere, og jeg går derfor ud fra at sutteteknik, ammestillinger osv. er der helt styr på. Du lyder også til at være meget opmærksom på hygiejne, desinficering af sutter, dit indtag af sukker osv. Du har tilmed taget et ekstra calcium-magnesium tilskud, da du begyndte at amme lillesøster, for at se om det kunne forebygge nye problemer. Det lyder som om, at du gør alt hvad du kan - og har gjort, alt hvad gøres kan.
Man kan sige at med Fluconazol i den mængde du har fået og behandling af både dig og din datter og alle de ting, du har gjort, så lyder det umiddelbart ikke som om, at der er tale om svamp. Jeg hælder mere til, at der hos dig er tale om Raynauds, det der også kaldes Vasospasme/karspasme (indsnævring af blodkarrene).
Du fortæller, at din brystvorter godt kan blive hvide yderst på spidsen, når du træder ud af badet, eller når baby slipper brystvorten. Det kan skyldes to ting:
- Det, der kaldes Nipple Blancing (blegning af brystvorten). Her har baby forkert sutteteknik, f.eks. for kort tungebånd, eller baby klemmer sammen omkring brystvorten for at bremse en hurtig mælkestrøm. Hvis dette er tilfældet, så vil brystvorten ofte være flad i enden/spidsen, lidt ligesom en læbestift, der er flad på den ene side - og hvis barnet dier korrekt, så skal brystvorten helst komme ud af babys mund i samme form, som når den kommer ind i munden, men dog mere aflang. Smerterne vil ofte være værst efter amning, når barnet slipper brystet, og det kan godt være problemer med det ene bryst og ikke det andet.
- Det kan skyldes Raynaud eller Vasospasme/karspasme. Her vil der ofte være smerter under, efter og også mellem amningerne. Brystvorten kan skifte farve, så den er hvid, bliver så lidt mere blålig til rød - hvilket sker, når blodstrømmen vender tilbage til brystvorten igen. Det kommer ofte også på begge bryster, og det varer ofte i længere perioder, og det forsvinder ikke, selvom man forsøger at ændre på amme- og sutteteknik hos barnet. Smerterne kan variere, nogle kvinder har milde smerter, andre har meget skarpe, brændende, jagende smerter, og det kan også dunke i brystet.
Min umiddelbare tanke er altså, at der hos dig er tale om Raynaud/Vasospasme, og der er et par ting, som jeg ikke kan se, at du har forsøgt eller medtænkt :)
Varme på brystet kan hjælpe. Hvis brystet er varmt, så er risikoen for at blodkarrene trækker sig sammen i brystvorten mindre. Og når du ammer, og din datter (eller døtre) slipper brystet, så kommer der naturligt kulde til, og brystvorten trækker sig sammen. At have en varmepakke parat til at lægge på brystet lige efter amning, kan derfor være et forsøg værd.
Af samme grund skal du undgå "lufttørring". Ofte anbefaler man, at du efter amning sætter dig og lader mælk og spyt fra barnet trække ind i brystet, ligesom det kan anbefales, at du ligger hud mod hud - og dermed med bare bryster. Men, når du lufttørrer dine bryster, så udsætter du dem igen for kulde, og det kan forværre dine smerter.
Du skal være særligt opmærksom, når du f.eks. stiger ud af brusebadet, fordi dine bryster her også vil være udsat for kulde. Så sørg for at have et håndklæde parat ved brystet, så du ikke bliver kold.
Vær opmærksom på uopvarmede rum. Du bør ikke amme i rum, der er kølige eller kolde, da det igen kan få brystvorten til at trække sig sammen.
Det kan være en rigtig god idé at bruge ammeindlæg i uld, så du hele tiden har lune indlæg på dine bryster i bh'en, og dermed sikrer, at brystet konstant bliver holdt varmt. Vælg ekstra store uldindlæg, så de dækker så meget af brystet som muligt.
Det kan som nævnt også være en rigtig god idé, at du køber nogle varmepakker, som du kan lægge på dine bryster f.eks. lige efter amning. Det kunne f.eks. være nogle Lansinoh TheraPearl genanvendelige gel-puder, der kan lunes i mikroovnen og derefter bruges på brystet.
Nogle kvinder oplever effekt af at smøre deres brystvorter med olivenolie, når de oplever smerter, og jeg tænker, at der jo ikke sker noget ved at forsøge dette.
Man kan også forsøge at massere fra kravebenet og ned over brystmusklen efter amning, og når smerteanfaldene opstår.
Det anbefales, at du undgår at indtage drikke, medicin og lignende, som kan få dine blodkar til at trække sig sammen. Det gælder f.eks. koffein, nikotin og f.eks. forkølelsesmedicin som næsespray... Det vil kunne gøre dine symptomer værre.
Der har også været nogle undersøgelser som viser, at præventionsmidler, som indeholder østrogen, kan være forbundet med vasospasme...
Derudover, så er der kosttilskud, som kan være gode:
Magnesium tabletter, som du allerede tager, hjælper med at slappe af i blodkarrene.
Fiskeolie eller kæmpenatlysolie kan også give afslapning af blodkarrene.
Kosttilskud med et vitamin B-kompleks, der inkluderer B6 og Niacin skulle kunne hjælpe. Det anbefales, at man gerne når op på 100mg x 2 daglig i mindst 2 uger, og behandlingen skal forsætte 2 uger efter, at smerterne er stoppet. Hvis smerterne kommer tilbage, kan man genoptage behandlingen, virker det ikke efter en uge, så virker det ikke. B6 kan derudover påvirke mælkeproduktionen, så derfor anbefales denne løsning ikke til kvinder der ammer børn, som er yngre end 3 måneder.
Ibuprofen kan tages som smertebehandling.
Og så kan en lavdosis af oral Nifedipin være med til at lindre vasospasmen. Nifedipin er det man kalder for en "calciumantagonist med kardilaterende virkning". Det gives ofte mod angina pectoris og kan også bruges mod Raynauds syndrom. I lav dosis skulle det kunne tages af kvinder, der ammer, men viden om det er begrænset.
Jeg håber, at mit svar giver dig lidt nye idéer til, hvad du kan medtænke og forsøge :)
Stort kram herfra, glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske