Svar: Søger bryst ofte

2. januar 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med jer

Det lyder som om, at det går rigtig godt hos jer, og som om, at jeres lille dreng er igang med en rivende udvikling - det er super godt :)

Der kan være flere ting, som gør, at han lige nu virker til at søge brystet ekstra meget, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig omkring det, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, det handler om hos jer :)

Det kan sagtens handle om hans alder, - at han nu er mere og mere bevidst, og begynder at kunne vise flere tydelige signaler om, at han kan dufte din mælk og naturligt gerne vil søge brystet, når han fornemmer, at det er der.

Det kan også handle om, at han motorisk nu begynder at bruge sig selv mere. Han triller mere omkring, begynder at krybe på gulvet og er naturligt ikke helt så meget på skødet, som han tidligere har været. Det kan sagtens gøre ham lidt ekstra tryghedssøgende og derfor også ekstra tryghedssøgende mod brystet.

Den motoriske udvikling kan naturligt også gøre, at han bruger mere energi, bruger flere kræfter og derfor naturligt også bliver mere tørstig - og dermed mere brystsøgende.

Væske på ørerne, som du selv nævner, kan også sagtens spille ind. Hvis han har lidt ondt og naturligt ikke forstår, hvorfor, eller hvad det handler om, så vil han også søge brystet lidt ekstra. Samtidig vil det at die hos dig lette på trykket i ørene, så det gør mindre ondt...

Han kan også fysisk være så stor nu, at han har behov for mere mælk eller mad, og ved at die hyppigere hos dig, så øges din mælkeproduktion. Her er det dog naturligt vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at sikre hans væskeindtag, men samtidig også sikre ham mere og mere rigtig mad - ligesom han også skal lære at drikke vand af kop, så hans væskeindtag dækkes den vej igennem.

Det kan også være udtryk for, at han har brug for mere rigtig mad. Altså brug for lidt større måltider af gangen, eller brug for mad, som mætter ham lidt mere. Det kan f.eks. være rigtig godt, at du nu begynder at give ham grovere grødtyper som øllebrød og havregrød, ligesom det er vigtigt, at han får en stor variation af grøntsager og også begynder med kød og fisk i mosen.

Når det så er sagt, så er det dog også sådan, at han godt kan søge brystet ekstra om natten, hvis han spiser for meget om dagen - og derfor ikke drikker nok. Det er en rigtig svær balance at finde, for det er godt og vigtigt, at han spiser både store nok måltider og også får mange hyppige måltider, men der skal stadig være plads til både mælk og vand i maven. Hvis han ikke drikker nok hele dagen igennem, så vil han naturligt søge brystet ekstra om natten.

Det er også godt, hvis du kan give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på osv. Det vil være med til at forlænge måltidet, og han ...

Annonce

... vil naturligt stille og roligt begynde at føle mere mæthed, når han spiser - og vil derfor så helller ikke søge brystet helt så meget efter han har spist, fordi han netop føler sig mæt og tilfreds med den mad han har fået, og det vand han har drukket.

Du skriver, at hans appetit efter mad ikke har været helt så stor i de her dage, hvor han søger brystet ofte, og her skal du være ekstra opmærksom. Hvis han lige nu har lidt væske på ørerne, udvikler sig rigtig meget og derfor har brug for at søge brystet lidt ekstra, så er det naturligvis helt okay, men hvis han bliver ved med at die meget hyppigt hos dig, så får han for meget mælk, og det vil tage pladsen og lysten væk fra den rigtige mad. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at vurdere, hvornår du skal imødekomme hans ønske om brystet, og hvornår du i stedet skal anerkende, at han er sulten eller tørstig og så tilbyde ham rigtig mad og vand i stedet for bryst. Jo mere han dier hos dig, jo mere øges din mælkeproduktion og jo mere vil han naturligt begynde at kunne afvise den rigtige mad - og det er en rigtig dum cirkel at komme ind i, og det kan være svært at bryde...

Det lyder aldersmæssigt meget fint med de 5-6 amninger i døgnet med den alder, jeres dreng har nu og mit forslag til en dagsplan vil normalt se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7-7.30. Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, som han kan sidde og gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30-16: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen.. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeammes og begynder at kunne sove videre uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen. Et realistisk mål er 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Mange ting kan som nævnt spille ind, - umiddelbart lyder det som en periode, og som om, at jeres dreng lige nu har brug for lidt ekstra nærhed, som brystet naturligt giver ham. Du skal dog være opmærksom på hans mælkeindtag, så det ikke kommer til at fylde så meget, at det går ud over hans indtag af rigtig mad - som du selv nævner, så er det vigtigt ikke at spolere hans naturlige lyst til at spise og smage på den rigtige mad netop nu:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder