Svar: MME virker til at give mere ro

22. september 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg kan godt forstå, at du undrer dig og naturligt tænker, at jeres drengs overskud og bedre humør må hænge sammen med, at han har fået en flaske.. og det kan naturligvis heller ikke udelukkes, modsat kan man heller ikke ud fra en enkelt situation sige, at det er forklaringen.

Du har naturligt ret i, at jeres dreng godt kan virke mere pirrelig og dermed hyppigt brystsøgende, hvis han generelt har tendens til at spise små måltider ad gangen. Børn, der ammes, spiser dog hyppigere end børn, der får flaske, og fordelen ved de hyppige amninger er, at barnet selv kan regulere sit behov - så nogle gange dier han kortvarigt for at slukke tørsten og drikker derfor vandholdig mælk hos dig. Andre gange dier han længere tid og får her et fuldgyldigt måltid.

Det svære ved amning er dog, at man aldrig ved præcist, hvor meget han egentlig får hos dig. Du ved ikke, hvor store mængder mælk du producerer og kan derfor ikke vide, hvor meget han indtager. Når du giver flaske, så kan det være rigtig rart at vide, at han har drukket 150 ml, det kan give en ro.

Når man skal vurdere, om børn trives med amning, så er man nødt til at se på flere forskellige faktorer f.eks. hans vægt, hans vandladninger, afføringer. Men også hvordan han virker ved brystet, er han glad for brystet, dier han lystigt, kan du fornemme, at han synker, virker han mæt og glad, når han har spist osv. osv.

Og så skal man naturligvis også altid medtænke, hvad mor trives med. Og nogle gange er der bare mange gode grunde til, at amningen ikke fungerer for mor - og det er jo også helt okay.

I har haft en del ammeudfordringer fra ...

Annonce

... starten, og det er rigtig flot, at du stadig ammer og faktisk nu ammer fuldt, her hvor jeres dreng er blevet 13 uger - godt gået! Som jeg læser dit brev, så vil du også stadig gerne amme, men du har også brug for at give en flaske en gang imellem, især hvis det kan give jer en gladere og mere rolig dreng. Og det tænker jeg naturligvis er okay.

Hvis I vælger at give flaske en gang imellem, så vil far f.eks. få mulighed for at komme lidt på banen, og det kan være rigtig dejligt for far at kunne have en spisestund sammen med jeres dreng og samtidig også kunne aflaste dig. Hvis I har planer om, at far skal overtage barselsperioden, så kan det også være en fordel, at jeres dreng er vant til at tage imod en flaske. I givet fald vil det være fint, at I ser, om en flaske gør en forskel hos jer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Modsat, hvis du synes, at du har kæmpet så meget for amningen, at du vil være ked af, at amningen stopper, så er det ikke nogen god idé at begynde at supplere jævnligt med flaske. Jo mere flaske I giver, jo mere vil det påvirke din mælkeproduktion, og mælken flyder lettere til jeres dreng af flaske, hvorfor han kan begynde at afvise brystet og foretrække flasken i stedet.

I kan altså godt forsøge med en flaske, for at se om det ændrer på jeres drengs humør og overskud - og dermed også ændrer på dit overskud :) Det kan være en rigtig god prioritering. Virker det, så kan I jo tage stilling til, hvad I så gør derfra... Du skal dog være opmærksom på, at jo mere flaske I giver, jo større sandsynlighed er der for, at amningen stopper, og det skal du naturligt så have det godt med.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder