Svar: Skriger under amning

17. juli 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har en meget opmærksom og aktiv lille pige, og det er rigtig godt. Hun er igang med en sund og fin udvikling og rigtig mange forældre vil i 3-4 måneders alderen opleve, at deres børn kan få tendens til at "slatspise" lidt.

Hun har en alder nu, hvor hun er langt mere opmærksom på verden. Hun kan se længere og hun fornemmer tydeligt rummet, som I er i. Hun skelner nu tydeligt mellem, om hun er hjemme eller ude, om hun er i din favn, i fars favn eller i favn hos en fremmed. Hun følger mere og mere med i, hvad der sker omkring hende. Hun bruger også sig selv mere og mere både fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, og det betyder alt sammen, at hun meget let lader sig forstyrre, når hun f.eks. skal spise.

Det forløb du beskriver - at hun tager fat, dier, slipper, kikker sig omkring, tager fat i igen, dier, slipper igen, smiler til dig, tager fat og dier lidt mere, slipper igen og pludselig så drejes hovedet efter far, som kommer ind i stuen, og det er langt mere spændende at kikke efter ham, end det er at spise - det lyder fuldstændig aldersmæssigt normalt, og det behøver således ikke have noget at gøre med manglende mælk, men kan godt have noget af gøre med, at hun lige nu synes, det er sjovere at lege og opleve verden og mindre sjovt at spise...

Derfor er det rigtig godt, at du hjælper hende tilbage til brystet og nogle gange måske også går afsides med hende f.eks. lægger dig ind i soveværelset og ammer hende liggende på dobbeltsengen for nedrullede gardiner, fordi det kan hjælpe hende med at koble fra og bedre koncentrere sig - og dermed spise nok. Hvis hun slatspiser for meget dagen igennem, så kan du risikerer, at hun begynder at søge brystet ekstra hyppigt om natten, og selvom vi er enige om, at hun ikke skal sove 10 timer ...

Annonce

... uden mælk, så behøver hun jo ikke pludselig melde sig hver anden time natten igennem, for her vil I alle tre gerne sove:)

Så prøv at holde hende lidt til brystet. Ikke sådan at du presser hende, men så du accepterer, at hun måske har brug for lidt pauser undervejs, hvor I lige bøvser lidt af, småpludrer og snakker lidt, og så prøver du at lægge hende til igen.

Normalt kan man med fordel skifte lidt mellem brysterne, men da du kun ammer fra højre bryst, så vil det naturligt ikke være muligt. Det behøver dog ikke være noget problem, du kan blot lægge hende til højre side igen, men i tvillingestillingen. Ved at starte i den traditionelle stilling og skifte til tvillingestillingen undervejs, så kan du "snyde" hende til at tro, at hun er lagt til modsatte bryst, og dermed få hende til at spise lidt mere på samme bryst og dermed også blive lidt ekstra mæt. Samtidig stimulerer hun brystet forskelligt alt efter hvordan hun bliver lagt til :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen - og så vil jeg også lige sige, at det lyder som en rigtig god idé, at du nu er begyndt at give hende bryst midt nat, så hun ikke sover så langt et søvnstræk. Så længe hun har svært ved at holde sin vægt, så er det vigtigt, at der ikke går så mange timer mellem amningerne, og hun bør mindst have 6 og meget gerne 8 amninger dagligt.

Hvis hun afviser brystet, skriger, ikke vil tage fat og die, men bare protesterer, græder, laver flitsbue osv. så kan det naturligt godt handle om, at hun har brug for mælk, som flyder lettere til hende, og at du derfor skal supplere med flaske igen - som sagt er det vigtigt, at hun tager tilstrækkeligt på. Men - det er vigtigt at du ved, at den oplevelse du har med hende ved brystet lige nu, godt kan handle om alder og udvikling :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige