Svar: Udfordring med søvn 5 uger - part II
23. maj 2022
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for din tilbagemelding, jeg vil naturligt gerne uddybe :)
Jeg kan se, at jeg har lavet en skrivefejl - jeg mener faktisk +5 timer mellem lurene. Det, at jeres datter er vågen i så mange timer, og I ikke kan få hende til at falde i søvn ved hverken at vugge, trille, gå ture, amme osv. kan være tegn på, at hun har brug for lidt mere mælk...
Når det er sagt, så lyder det dog som om, at du har mælk til hende. Når du malker ud, så er der mælk til hende, og du oplever også, at hun har mælk i mundvigene, når hun spiser. Det er rigtig godt! Mælkeproduktionen kan naturligt variere alt efter tidspunkt på døgnet - men 125 ml lyder super godt! Jeg tænker dog, at hun måske har brug for at få sat din mælkeproduktionen lidt op, da hun ikke har taget helt så meget på de sidste uger...
Det kan godt være en god idé at amme hende af to omgang mellem hver lur. Det er nemlig sådan, at hyppigheden af amning øger din mælkeproduktion. Det vil sige, at det giver mere mælk at amme hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det har ikke samme effekt f.eks. at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.
Du kan derfor forsøge at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner. Og her meget gerne forsøge at lægge hende til først i den traditionelle stilling, hvor du sidder med hende i din arm (mave mod mave). Når hun så slipper, så lader du hende bøvse, og derefter lægger du hende til samme bryst, men i tvillingestillingen, hvor hun ligger med kroppen ud under din arm (som hvis du skulle have to børn liggende). På den måde får du stimuleret og tømt de mælkekirtler, der både sidder på ydersiden af brystet og ind mod kavalergangen.
Når der så er gået et par timer, og det er tid til at sove, så starter du med at skifte hende, så hun har en dejlig ren ble, måske får hun lidt nattøj eller lignende på og så lægger du hende til det bryst, hvor hun endnu ikke har spist. Her lader du hende spise det, som hun viser behov for der, nogle gange tager hun bare toppen og har ikke brug for mere. Derefter putter du hende ned i lift, barnevogn, seng... Du kan evt. svøbe hende, så hun stadig føler sig omsluttet og holdt. Det kan gøre skiftet fra favn og ned, hvor hun skal sove, mindre voldsomt for hende.
Når hun så vågner af denne lur og igen virker sulten, så starter du med at amme hende fra det bryst, hvor hun tog toppen, før hun blev lagt til at sove. Her hjælper du hende med at spise godt igen, og derefter er I så aktive, pludrer, leger, hygger osv. Og når det så bliver tid til at sove igen, så gør du hende atter klar til putning, og så lægger du hende til modsatte bryst, hvor hun så igen spiser det, hun har behov for - og falder i søvn. Og når hun så vågner igen, så starter hun med at spise af dette bryst.
På den måde får du stimuleret begge brystet mellem hver lur, og du sikrer, at hun får spist godt i bund på begge sider, så hun er fyldt tilstrækkeligt op:)
Om natten, så er det meget fint, at du lægger dig ned og ammer - du må også gerne bruge den liggende stilling midt på dagen, hvis du selv har brug for et hvil. Når du ligger ned og ammer, så er det især mælkekirtlerne på undersiden af brystet, som du får stimuleret og tømt. Derfor er det godt at variere mellem liggende og forskellige siddende stillinger:)
Det er også rigtig godt, at du ammer om natten, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det giver derfor ekstra mælk at amme nat.
Som jeg læser dit brev idag, så lyder det som om, at der er stor sandsynlighed for, at du ved at følge ovenstående kan øge din mælkemængde og dermed få lillepigen mættet lidt mere. Det lyder faktisk ikke umiddelbart, som om, at du behøver supplere med en flaske. Jeg har en formodning om, at hvis du aktivt forsøger at øge din mælkeproduktion lidt, ved at amme fra begge sider mellem hver lur og ved at være opmærksom på ammestillingerne, så hun naturligt på den måde får lidt mere mælk, så vil hun begynde at finde mere ro og også sove bedre.
Det lyder umiddelbart som om, at du har fint med mælk til hende, men hun er måske blot ved at være så stor, at behovet nu har ændret sig - og det er helt naturligt. Prøv derfor også at få lidt ro på - og hold også fast i hun generelt virker rolig, glad og tilfreds. Hun har også fine tissebleer, og har jo ikke tabt sig, så det er rigtig fint :)
Husk også at få lidt hvile i løbet af dagen og sørg for at få lidt at spise og drikke, så du har lidt at "producere mælk af". Det er vigtigt, at du også har det godt og ikke stresser!
Hvis du følger ovenstående, så vil jeg umiddelbart tro, at I vil kunne fornemme en ændring i løbet af et par dage :) Og ellers så skriver I bare igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske