Svar: Plan til ammestop

27. januar 2022

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hej med dig

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil stoppe med at amme - eller i hvert fald trappe betydeligt ned. Det er naturligt meget svært for jer at få hverdagen til at hænge sammen, når du starter på arbejde, hvis jeres lillebror skal ammes så meget, som han bliver lige nu. Du har for det første brug for søvn, så du kan koncentrere dig om dit arbejde, men det er også vigtigt, at jeres dreng kan tage imod andet end brystet, så han kan passes og ikke er afhængig af brystet hele tiden.

Jeg vil anbefale, at du ikke stopper fra den ene dag til den anden. Du ammer så hyppigt, at du risikerer at få en brystbetændelse, hvis du ikke får brystet tømt, og samtidig er det synd for jeres dreng, hvis han fra den ene dag til den anden skal undvære brystet, som jo er det han har haft hos sig siden han blev født. Det er altså for både ham og dig en rigtig god idé at skære ned. Men det er også muligt.

Det vil dække hans behov, hvis du ammer ham 3 gange i døgnet, og hvis du lægger disse amninger før middagslur, aften og sen aften, så får du både tømt dine bryster, fordelt over hele dagen, og jeres dreng får samtidig sit mælkebehov dækket.

Den letteste amning at undvære er ofte amningen før formiddagsluren. Her kan du erstatte med et mellemmåltid og vand af kop. Amningen før middagsluren bibeholder du lige nu. Du skal dog stoppe med at amme ham om eftermiddagen, og du skal også stoppe med at afslutte et måltid med amning. Hvis han virker søgende, så må du aflede ham, give ham noget at sutte og gumle på, lidt vand at drikke, skemad eller lignende, så du på den måde sikrer, at han får sit behov for mad/væske/suttebehovet dækket, men så det ikke længere stilles ved brystet.

Det kan godt være, at I skal lade far tage over efter midnat, det lyder faktisk sådan hos jer. Det vil sige, at når jeres dreng er ammet sen aften, så tager far sig af ham - og mor sover et andet sted. I kan ovreveje, om lillebror skal flyttes på eget værelse på søndag, og så kan far tage sig af ham der - far kan evt. sove på en madras på gulvet, så far er der - og lillebror kan være på madrassen sammen med far, hvis det er nødvendigt, men så I holder fast i, at nu sover han på eget værelse. I kan også vælge, at du sover et andet sted, og far så sover i soveværelset og i dobbeltsengen med lillebror. Så han ikke både skal vænnes fra bryst og mor, samtidig med at han skal lære at sove på eget værelse, men får lov til at sove hvor han plejer, når han skal vænnes til at "nøjes" med far - og derefter så flytte ham på eget værelse.

Det bliver ikke uden protester at skulle undvære brystet. Jeres dreng vil på ingen måde kunne forstå, hvorfor han pludselig nægtes dette, og det vil naturligt gøre ham rigtigt ked af det. Han er samtidig i separationsfasen og kan derfor godt have ekstra behov for den nærhed, som brystet ofte giver - men her er det vigtigt, at I husker på, at far også kan give masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Far elsker ham højt, er der for ham, trøster, beroliger og betrygger - far kan det hele, bare ikke amme.

Det er ikke længere nødvendigt, at far introducerer flaske. Hvis du ammer de 3 gange dagligt, så bliver behovet for mælk dækket, og derudover dækkes væskebehovet via vand af kop. Når du om en måned starter på arbejde, så vil du naturligt ikke kunne amme før middagsluren, og her kan far så give mme af en kop som alternativ til amning. Og du vil stadig kunne amme aften og sen aften - og på den måde også stadig give jeres dreng den ekstra nærhed, som han naturligt vil vise behov for, netop fordi I jo er adskilt i løbet af dagen.

Faktisk tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan bibeholde de to amninger aften og sen aften til han er 12 måneder - eller i hvert fald så længe, det kan fungere for jer. I takt med at du skruer amningerne gevaldigt ned, så vil mælkemængden nedsættes, og hans interesse for brystet kan derfor også falde. Det kan derfor godt være, at han stille og roligt selv vil begynde at sige fra overfor brystet, det må tiden vise. Sker det, så er det naturligvis også helt okay, og det kan være en noget lettere måde at stoppe på.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle på, prøv med små bidder af en blød bolle med smør, vand af kop

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt bløde rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer, lidt ...

Annonce

... kyllingepålæg, torskerogn, makrel, fiskedeller eller lignende.. Vand eller MME af kop.

Ammes og puttes til middagslur - senere får han MME af far her, evt. sammen med lidt moset banan, som erstatning for amningen, når mor ikke er hjemme.

Eftermiddag 16: Frugtmos og frisk blød frugt og bær til hånd og fingre. Kan evt. få lidt MME på frugtmos (som en gammeldags frugtgrød med mælk). Suppleres også her med lidt små bløde stykker af en bolle med smør, ost, må også gerne få en grøntsagsmuffin eller lignende.. Vand af kop.

Aften 17.30-18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal være moset mad, men også gerne mad til hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på, og små hapsere, som gives i munden, så han gradvist vænnes til mere bid. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød - flerkornsgrød, havregrød, mysligrød, øllebrød og vand eller MME af kop. Får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20 - tidspunktet afhænger af, hvornår han er stået op af sin middagslur.

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre - og far tager så over resten af natten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ud over at følge denne dagsplan, hvor han tilbydes meget hyppige måltider hele dagen igennem og stadig ammes 3 gange i døgnet, så vil det være rigtig godt, hvis han mellem måltiderne kan tilbydes vand at drikke. Det er vigtigt, at I hele dagen igennem forsøger at sikre ham væske nok, så han ikke behøver søge brystet om natten, fordi han reelt er tørstig. Det er dog samtidig vigtigt, at holde igen med brystet om natten, for at sikre hans lyst til at drikke om dagen... Når jeg læser beskrivelsen af ham, så lyder det lidt som om, at hans væskebehov skal vendes, så han nu vænnes til at drikke mere om dagen end om natten..

Du kan give ham vand af kop, evt. en gammeldags tudkop med et låg, som kan tages af, og som blot skal tippes for at væsken løber ud. Du kan også prøve med en sugerørs-kop eller drikkedunk, det kan nogle børn godt finde ud af i jeres drengs alder og kan på den måde få ekstra væske. Camelbak laver blandt andet en drikkedunk til børn, hvor de skal "babbe" på sutten, og hvor flasken ikke behøver blive tippet, så de kan drikke af den, som den står... Nogle børn synes også det er sjovt at drikke af en kildevandflaske, dem kan du også købe med "tut", så det er også et forsøg værd.

Det lyder rigtig fint med eget værelse, men I skal som sagt overveje, om far og lillebror skal være der, eller om du skal sove et andet sted til at starte med. Man kan også tale for at flytte på eget værelse f.eks. allerede på søndag, fordi det så er en helt ny situation, som måske vil gøre, at han lettere accepterer, at nu foregår det på en anden måde.. I kender ham bedst og må prøve at vurdere, hvad der vil fungere og give mindst gråd. Hvad vil far have det bedst med for at det kan lykkes for ham...

Det vil være rigtig godt, hvis hans seng er den samme, som han plejer at sove i, eller sengeranden, dynen osv. er det, så der er så meget genkendelighed tæt omkring ham som muligt. Det vil også være rigtig godt, hvis han har en klud hos sig, der dufter af mor, så I netop forsøger at skabe genkendelighed, fordi det giver tryghed.

Der behøver ikke være en masse dekor, men en natlampe med rødt eller gulligt lys, som giver jer mulighed for at orientere jer lidt om natten, uden at lyset vækker ham, vil være rigtig fint.

Der er mange børn, som sover bedst, når de ikke bliver forstyrret af musikuroer, bamser og lignende, så det er helt fint at holde dette på et minimum :)

Såå.. jeg tænker, at svaret på, hvorvidt I skal tage en kold tyrker, og hvordan du bedst muligt trapper ud, er, at du nu går ned til at amme 3 gange dagligt - før middagslur, aften og sen aften. Det vil sikre jeres drengs behov for mælk, og være godt for din krop, og det vil stadig give nærhed og tæt kontakt, så du ikke stopper amning fuldstændig. Det vil være bedre fat gøre det på denne måde, end at du tager en fuldstændig kold tyrker og stopper helt fra den ene dag til den anden - men det vil stadig være noget, du skal tage en beslutning om skal ske, og du skal have hjertet med, for han vil naturligt protestere og blive ked af det. Han vil dog stadig have sin far hos sig, og brystet får han jo også - bare 3 gange dagligt i stedet for 9, 10, 11... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette kærlige skub til at komme lidt videre, for det lyder som om, at I har brug for det begge to :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin