Svar: 3 mdr og problemer med amning - del 2
5. december 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage - og jeg vil naturligvis meget gerne forsøge at uddybe mit svar :)
Jeg tænker ikke, at du skal være bekymret, hvis du ammer 6-7 gange i døgnet. Det er sandsynligvis tilstrækkeligt til at dække din drengs behov for mælk - og timer tælles fra en amning starter og til næste begynder :) Du fortalte i dit forrige brev, at han ofte afviste brystet, når du tilbød det med 1.5-2 timers mellemrum, og det tænker jeg, at du skal se som udtryk for, at han ikke har behov for så hyppige amninger.
Det gør ikke noget, at han dier kortvarigt. Du har fortalt, at din mælk ofte sprøjter, når han slipper før tid, og at det kan løbe så hurtigt, at han næsten kløjs i det - og hvis man har en hurtig og effektiv nedløbsrefleks, som det lyder som om, at du har, og han samtidig har et godt vakuum og dier effektivt, så kan han sagtens "tømme" et bryst og få hvad han har behov for på få minutter. Det er blandt andet derfor, at man skal passe meget på med at sætte tid på en amning, fordi det kan variere meget, hvor hurtigt børn spiser:)
Når det er sagt, så sker der dog ikke noget ved, at du efter 5-7 minutter, hjælper ham med at bøvse af, skifter hans ble eller lignende og derefter så prøver at lægge ham til i en ny ammestilling for at se om han måske så vil spise lidt mere af samme bryst. Det skal blot være et tilbud, afviser han, så må du gå ud fra, at han har fået, hvad han har behov for :)
Med hensyn til at amme ham før lur, så har du fuldstændig ret i, at dette netop har betydning for længden af hans lure. Hvis han altid spiser, når han vågner, så vil han ikke kunne sove ret længe, før han vågner og har brug for mælk igen. Hvis han derimod fyldes godt op med mælk før en lur, så er der større sandsynlighed for, at han vil sove et længere søvnstræk, før han atter er sulten.
Hvis han har sovet kortvarigt, så prøv om du kan strække tiden lidt, før du lægger ham til brystet, så du på den måde forlænger tiden mellem amningerne gradvist. Har han været vågen i længere tid, så kan du også med fordel tilbyde ham andet bryst, før han puttes, så han på den måde har fået lidt ekstra før putning - og igen så bedre kan undvære brystet lidt, når han vågner op, og så du på den måde igen kan strække tiden lidt, før du atter ammer ham. Det er ikke et spørgsmål om, at du skal holde ham vågen i meget lang tid, men derimod et spørgsmål om gradvist at forsøge at trække tiden lidt, så han spiser tættere og tættere på sit puttetidspunkt og på den måde kommer væk fra at skulle spise med det samme han vågner. Nogle gange vil det godt kunne lade sig gøre, andre gange ikke, og så er det naturligvis helt okay - hvis han tydeligt er sulten, skal du naturligt give ham mælk.
Tiden vil naturligt også arbejde for jer. De fleste børn er 3-4 måneder, før de begynder at trives med en 3-lure-om-dagen-rytme, så det er helt okay, at I først er ved at skulle skabe en sådan rytme nu. Han bliver stille og roligt ældre, vil være mere vågen og aktiv i sine vågne perioder, vil bruge sig selv mere og mere motorisk og mentalt. Hans søvn vil også ændre sig og alt sammen vil det være med til at gøre at rytmen gradvist ændrer sig, ligesom behovet for brystet også kan ændre sig stille og roligt.
Når han i 4-6 måneders alderen skal begynde med skemad, vil det netop være rigtig smart, at han rytme er sådan, at han tilbydes lidt skemad og vand af kop, når han vågner - og så får brystet, før han skal sove. Så på den måde vil det tidspunkt også være med til at arbejde lidt for jer og for den rytme, som du ønsker:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske