Svar: 3 mdr og problemer med amning - del 2

5. december 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Camilla

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage - og jeg vil naturligvis meget gerne forsøge at uddybe mit svar :)

Jeg tænker ikke, at du skal være bekymret, hvis du ammer 6-7 gange i døgnet. Det er sandsynligvis tilstrækkeligt til at dække din drengs behov for mælk - og timer tælles fra en amning starter og til næste begynder :) Du fortalte i dit forrige brev, at han ofte afviste brystet, når du tilbød det med 1.5-2 timers mellemrum, og det tænker jeg, at du skal se som udtryk for, at han ikke har behov for så hyppige amninger.

Det gør ikke noget, at han dier kortvarigt. Du har fortalt, at din mælk ofte sprøjter, når han slipper før tid, og at det kan løbe så hurtigt, at han næsten kløjs i det - og hvis man har en hurtig og effektiv nedløbsrefleks, som det lyder som om, at du har, og han samtidig har et godt vakuum og dier effektivt, så kan han sagtens "tømme" et bryst og få hvad han har behov for på få minutter. Det er blandt andet derfor, at man skal passe meget på med at sætte tid på en amning, fordi det kan variere meget, hvor hurtigt børn spiser:)

Når det er sagt, så sker der dog ikke noget ved, at du efter 5-7 minutter, hjælper ham med at bøvse af, skifter hans ble eller lignende og derefter så prøver at lægge ham til i en ny ammestilling for at se om han måske så vil spise lidt mere af samme bryst. Det skal blot være et tilbud, afviser han, så må du gå ud fra, at han har fået, hvad han har behov for :)

Med hensyn til at amme ham før lur, så har du fuldstændig ret i, at dette netop har betydning for længden af hans lure. Hvis han altid spiser, når han vågner, så vil han ikke kunne sove ret længe, før han vågner og har brug for mælk igen. Hvis han derimod fyldes godt op med mælk før en lur, så er der større sandsynlighed for, at han vil sove et længere søvnstræk, før han atter ...

Annonce

... er sulten.

Hvis han har sovet kortvarigt, så prøv om du kan strække tiden lidt, før du lægger ham til brystet, så du på den måde forlænger tiden mellem amningerne gradvist. Har han været vågen i længere tid, så kan du også med fordel tilbyde ham andet bryst, før han puttes, så han på den måde har fået lidt ekstra før putning - og igen så bedre kan undvære brystet lidt, når han vågner op, og så du på den måde igen kan strække tiden lidt, før du atter ammer ham. Det er ikke et spørgsmål om, at du skal holde ham vågen i meget lang tid, men derimod et spørgsmål om gradvist at forsøge at trække tiden lidt, så han spiser tættere og tættere på sit puttetidspunkt og på den måde kommer væk fra at skulle spise med det samme han vågner. Nogle gange vil det godt kunne lade sig gøre, andre gange ikke, og så er det naturligvis helt okay - hvis han tydeligt er sulten, skal du naturligt give ham mælk.

Tiden vil naturligt også arbejde for jer. De fleste børn er 3-4 måneder, før de begynder at trives med en 3-lure-om-dagen-rytme, så det er helt okay, at I først er ved at skulle skabe en sådan rytme nu. Han bliver stille og roligt ældre, vil være mere vågen og aktiv i sine vågne perioder, vil bruge sig selv mere og mere motorisk og mentalt. Hans søvn vil også ændre sig og alt sammen vil det være med til at gøre at rytmen gradvist ændrer sig, ligesom behovet for brystet også kan ændre sig stille og roligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når han i 4-6 måneders alderen skal begynde med skemad, vil det netop være rigtig smart, at han rytme er sådan, at han tilbydes lidt skemad og vand af kop, når han vågner - og så får brystet, før han skal sove. Så på den måde vil det tidspunkt også være med til at arbejde lidt for jer og for den rytme, som du ønsker:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.