Svar: Ammestop - 10 mdr. kan jeg stoppe nu?
21. oktober 2021
Alder:
10 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring ammestop :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det anbefales, at børn tilbydes modermælk eller modermælkserstatning, til de er 12 måneder gamle, men når det er sagt, så er der dog mange børn, som selv siger fra overfor både bryst og flaske, før de når denne alder - og det er okay. Mælkebehovet kan stilles via grød og mos, ligesom din datter også kan få lidt mme af en kop, hvis du ikke ammer.
Når det så er sagt, så er det generelt ikke nogen god idé at stoppe med amning fra den ene dag til den anden, når man som dig "ammer før putning om aftenen, et hav af gange i løbet af natten, nogle gange om morgenen og i løbet af dagen, hvis hun er ked af det eller virker til at have brug for det...". Det er rigtig mange amninger, og det betyder, at din mælkeproduktion er ret høj. Hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så vil din krop kunne reagerer med brystbetændelse, fordi dine bryster pludselig ikke bliver tømt.
Samtidig vil din datter naturligt blive rigtigt ked af det. Hun forstår ikke, hvorfor du pludselig nægter hende brystet, og hun vil naturligt søge det, hun er vant til, kender og er tryg ved. Det vil gøre hende ulykkelig, hvis du fra den ene dag til den anden pludselig fjerner brystet fra hende...
Derfor er det generelt en rigtig god idé at trappe ud af amning og altså skrue antallet af amninger ned. Jo længere tid der går mellem amningerne, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes - og jo lettere bliver det at stoppe, uden at du får problemer med det. Derudover så vil det naturligt være sådan, at jo mindre mælk din datter får hos dig, jo mere rigtig mad vil hun kunne spise, så behovet for amning vil på den måde også naturligt blive mindre - og samtidig vil den nedsatte mælkeproduktion også kunne gøre, at din datter naturligt ofte begynder at miste interessen lidt for brystet, og på den måde bliver det også lettere at udfase amningen helt.
Jeg vil derfor anbefale dig, at du stopper med at amme i løbet af dagen og om natten. Det vil være rigtig godt, hvis du stadig ammer hende, før hun skal sove, når hun puttes om aftenen, og det vil også være rigtig fint, at du f.eks. giver hende en drømmeamning omkring midnat - men efter midnat skal hun ikke længere tilbydes brystet. Samtidig med dette, så skal hendes indtag af rigtig mad om dagen sættes op, og hun skal tilbydes vand af kop til alle måltider og også som tørstslukker mellem måltiderne, så hun stadig får sit væskebehov dækket.
Da du ammer så meget, som du gør, så kan det faktisk også godt være for stort et spring at skrue ned til 2 amninger fra den ene dag til den anden, derfor kan det være en idé, at du ammer hende før middagsluren i 3-5 dage og herefter så også trapper ud af denne amning. På den måde bliver dine bryster tømt i løbet af dagen, og lillepigen får stadig den ekstra tryghed, som brystet lige nu giver hende. Det er naturligt hårdt - både for dine bryster og for din datter - pludselig at skulle undvære amning i næsten 20 timer af gangen, en amning midt på dagen i en overgang er derfor ikke så tosset...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) og må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost, gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur - og det kan som sagt være en god idé, at du de næste 3-5 dage bibeholder amningen her. Men generelt skal hun også ud af amningen om dagen og puttes uden brystet, hvilket hun jo godt kan - det handler mere om at få sikret, at du ikke ender med en brystbetændelse og også give din datter lidt ekstra ro og tryghed midt på dagen...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Evt. en lille portion tykmælk med revne æbler, frugt- eller bærmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i større stykker, små hapsere og også stadig mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - det kan være f.eks. en flerkornsgrød eller mysligrød. Vand af kop. Og får derefter børstet tænder (hvis hun har fået tænder)
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden bryst til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.
Det kan være rigtig godt, hvis jeres datter sover i egen seng og dermed på afstand af brystet, så hun ikke ligger og kan dufte din mælk hele natten. Ligesom det er nødvendigt, at du sover med en t-shirt på, så hun ikke selv kan finde brystet og die natten igennem.
Hvis det er fuldstændig umuligt for dig at undgå amning om natten, så kan det være en god idé at lade far tage over om natten. Han kan give hende masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så hun ikke føler sig alene, men stadig få masser af tryghed - men amning er naturligt udelukket. Det vil sige, at efter amningen omkring midnat, så kan du sove i et andet værelse og så tager far over - lillesøster kan sove i din seng sammen med far.
Det er også vigtigt, at du indfører en erstatning for brystet. Det vil f.eks. være en god idé med en putteklud, som dufter af dig. Når hun puttes i egen seng med en putteklud ved sit ansigt, så minder det om at være i din favn. Det vil også være en god idé at du indfører bestemte kærtegn, beroligende ord, en godnatsang, måske tænker for en musikuro eller lignende. Jo mere genkendelighed der er ved putning, jo mere trygt vil det være og derfor er det godt, hvis I kan forsøge at indføre nogle andre søvnassociationer en bryst og favn - og noget som kan fungere på sigt, når hun også skal kunne puttes af andre.
Du spørger, hvordan du an undgå, at hun bliver meget ked af det - og det gør du blandt andet ved gradvist at trappe en amning af gangen væk. Af forskellige grunde er dette ikke lykkes for jer, og det kan der være mange gode grunde til - men det lykkes bedst ved nedtrapning, så både din datter og din krop kan følge med. Helt kan du nok ikke undvære gråden, men hun bliver ikke traumatiseret af, at du stopper med at amme, så længe du giver hende omsorg, masser af nærhed og tryghed - eller lader far tage over, fordi han jo netop også kan berolige og betrygge. Tryghed er meget andet end brystet og det er det I skal arbejde på at få indført stille og roligt :)
Jeg tænker også, at du højst sandsynligt godt vil kunne holde amningen ud, hvis det drejer sig om 2 amninger i døgnet. De to amninger vil være med til at sikre jeres datter tilstrækkeligt med mælk ud over, hvad hun kan få via maden om dagen. Det vil også være med til at give hende den nærhed, som hun viser behov for. Det vil være med til at sikre, at du ikke får en brystbetændelse, og det vil også kunne gøre, at du igen kan få din nattesøvn.
Og derfra kan du så fjerne en amning af gangen og på den måde helt stoppe med at amme, når du føler, at I så begge er parate til det. Nogle gange vil din datter begynde at sige fra selv, fordi din mælkeproduktion nedsættes - andre gange vil du kunne amme 1-2 gange i døgnet så længe I har det godt med det begge to. Og du vil naturligt, når det passer, kunne stoppe helt med at amme uden større problemer.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at min dagsplan også hjælper videre på vej:)
Rigtig meget held og lykke med projekt ammenedtrapning => ammestop :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske