Svar: Ammestop - knap 2 år

25. maj 2021

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder som om, at du er ved at være parat til at stoppe amning helt, og det er naturligt en forudsætning for, at det kan lykkes :) Du fortæller dog også, at du ammer før putning og derudover 2-5 gange hver nat, og derfor vil jeg foreslå, at du ikke stopper med at amme fra den ene dag til den anden. Selvom jeres dreng dier kortvarigt, så har du sandsynligvis en del mælk, og du kan derfor godt risikere at få en brystbetændelse, hvis du stopper for hurtigt.

Jeres dreng bliver lige nu ammet før putning om aftenen - og herefter puttes han af sin far. Han puttes i egen seng og det går godt og han er helt tryg ved den løsning. Han er således ikke længere afhængig af mor ved putning her - og derfor tænker jeg, at du skal bibeholde denne amning, for jeres putteritual fungerer godt.

Derudover så fortæller du, at det bliver sværere og sværere for ham at undvære brystet, som natten skrider frem. Om morgenen vil han de fleste dage meget gerne ammes. Derfor vil jeg foreslå, at det er den tidlige morgenamning, som du også lige nu bibeholder.

Det vil således være meget fint med amning f.eks. kl 20 og igen kl 06... Det er et tilstrækkeligt stort tidsinterval til at du kan blive tømt ud og samtidig vil det også nedsætte din mælkeproduktion, når amningerne om natten stoppes. Derudover vil det være en måde at lære jeres dreng at ...

Annonce

... sove uden brystet om natten.

Du fortæller som sagt, at far tager stor del i putningen nu, og at det fungerer godt. Samtidig skriver du dog også, at det ikke er lykkes for dig at stoppe amning tidligere, da far ikke vil samarbejde. I må derfor vurdere, hvordan I bedst kommer væk fra amningen om natten. Enten skal du selv stoppe med at amme, men prioritere stadig at være der for jeres dreng, trøste, berolige og betrygge, men holde fast i at brystet kan han ikke få. Eller også vil det være en god idé at lade far tage over om natten...

Når jeres dreng er vænnet til ikke at behøve brystet om natten, så tænker jeg, at det vil være en god idé at skippe amningen tidlig morgen. Det vil være lettere at undvære denne og i stedet stå op og starte dagen med morgenmad. Samtidig vil din mælkeproduktion på det tidspunkt sandsynligvis være nedsat så meget, at amningen generelt er blevet mindre interessant for jeres dreng.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og den sidste amning som forsvinder er så amningen før putning om aften. I stedet kan han tilbydes et mellemmåltid, hvis I skønner, at han har behov for noget i maven som alternativet til mælken og ellers så kan far putte som han allerede gør - og alternativet til brystet kan så være en puttebamse, putteklud, godnathistorie og lignende.

Jeg håber, at ovenstående tanker kan hjælpe jer alle tre lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke med projekt ammestop :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to