Svar: Amning / ammestop
8. maj 2021
Alder:
16 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og alle dine tanker og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig lidt klemt - for på den ene side vil du gerne amme P. Amningen har bare fungeret rigtig godt, og det har været en hyggestund for jer begge, og været måden du altid har kunne give ham trøst, tryghed og ro på. Og på den anden side, så ammer du efterånden så hyppigt, at du har svært ved at holde til det, hvilket jo er fair nok...
Jeres dreng har altid fået lov til at amme, når han gerne ville. Du har de sidste 16 måneder praktiseret friamning, som betyder, at det har været ham, som har styret, hvornår han havde behov for brystet, og du har ladet han die fuldstændig efter hans behov og signaler. Det er generelt en god idé at lade det lille barn få fri adgang til brystet, men det er også sådan, at i takt med at barnet bliver ældre, så bør mælkeindtaget skrues gradvist ned og anden mad sættes i stedet, ligesom andre ting som putteklud, bamse, beroligende ord - eller f.eks. far - sættes i stedet for brystet i løbet af dagen, aften og nat...
Jeres dreng kender ikke klokken, og han forstår ikke, hvorfor han pludselig ikke må ammes om natten mere, eller hvorfor amningerne om dagen ikke længere kan foregå på hans præmisser - det er jo det, som han har lært, og det han derfor søger. Han bliver derfor dybt ulykkelig, når han pludselig mærker, at du siger nej til amning eller om dagen afkorter amningen fordi du synes, at nu er det nok.
Samtidig er han startet i vuggestue og derfor adskilt fra dig om dagen, og det øger naturligt hans behov for brystet, når I så er sammen. Brystet er for ham det mest trygge og genkendelige. Det er det, som giver ham ro og giver ham en følelse af at kunne håndtere og klare f.eks. at være i vuggestue på egen hånd. Man kan sige, at brystet fylder hans mor-depot op, så når han er ammet godt af om morgenen, så kan han godt klare at være uden dig om dagen, hvor han så "tærer på dette depot", men så snart han så ser dig igen, så har han naturligt brug for atter at blive tanket op. Ikke bare med brystet, men med mor - og for ham er mor og bryst stadig et hele.
At mor og brystet er et hele betyder, at det for P. hænger sammen. Aldersmæssigt ved han godt, at mor og bryst er to forskellige ting. Han ved godt, at hvis han f.eks. bider dig i brystet, så vil du reagere voldsomt på dette. Han ved også godt, at du kan sige nej til brystet, og at han stadig kan være i din favn - MEN, han har lært, at mor og brystet er der for ham hele tiden, og at intet andet er sat i stedet. Så når du pludselig ikke vil amme ham, så skaber det naturligt stor ulykkelighed i ham, for det er ikke kun brystet han skal undvære, han føler også, at det også er mor...
Han mangler derfor en substitut for brystet, og I kan godt forsøge med en putteklud, bamse eller lignende. Måske en aflagt t-shirt af dine, fordi han genkender den, ved at det er mors og derfor føler, at han stadig har lidt af mor hos sig. Denne putteklud eller bamse skal bruges hele dagen, følge med ham uanset, hvor I er. Den skal med i vuggestue, den skal være der, når han bare sidder i sofaen eller er på jeres skød, den skal være med i barnevognen, i autostolen, når han er ked af det, når han skal sove. Den skal indgå som en fast følgesvend.
Og så skal du naturligvis gøre op med dig selv, hvad du gerne vil. Det er ikke sikkert, at du behøver stoppe amning helt, og uanset hvad du vælger, så vil det være meget fornuftigt at du skruer antallet af amninger ned. Når du ammer så meget, som du gør, så har du højst sandsynligt ret meget mælk stadig væk, og hvis du stopper for hurtigt, så risikerer du at få en brystbetændelse. Derfor er det - også for din egen skyld - en rigtig god idé, hvis du kan trappe gradvist ud.
Da jeres dreng allerede hjælpes af far om natten, så lyder det som en god idé at holde fast i dette, men at bibeholde amningen kl 04, fordi I så alle får lidt søvn. Da jeres dreng er i vuggestue i dagtimerne vil det også være en god idé, at du ikke ammer ham i dette tidsrum i weekenden, så du forsøger at holde samme rytme og undgå amning i løbet af dagen, uanset hvad dag på ugen det er.
Amningen før putning om aftenen vil jeg også anbefale, at du bibeholder. Den ligger godt på afstand af den tidlige morgenamning, og de to amninger vil være med til at gøre, at du bliver tømt godt ud lige nu.
Mit forslag er, at du fjerner amningerne om morgenen og om eftermiddagen - og i stedet skal du så tilbyde et alternativ. Det vil på disse tidspunkter være mad og vand af kop. Så du anerkender hans behov for at få mælk, men tilbyder mad og vand i stedet. De kan godt være, at du skal starte med blot at amme en gang morgen og eftermiddage og så fjerne de øvrige hyppige amninger, der ligger der. For så bagefter at fjerne amningerne morgen og eftermiddag helt.
Derudover skal han afledes, aktiveres, hjælpes til at tænke på noget andet, ligesom du naturligvis skal søge for at give ham tryghed og masser af fysisk kontakt og nærhed på en anden måde. I må stadig gerne knuse, kramme, kysse, kærtegne. Du må gerne give ham massage, smøre ham ind i creme osv. så han stadig har hud mod hud med mor og fornemmer, at du er der hundrede procent for ham - men at det netop er dig der er der og ikke længere brystet.
Når du begynder at amme mindre hyppigt, så vil din mælkeproduktion naturligt nedsættes, og det vil sandsynligvis på sigt gøre det mindre interessant for ham at die ved brystet. Samtidig sættes andre ting i stedet, så han ikke føler det samme behov for brystet, som tidligere - altså mad, vand, kærtegn, aktiviteter osv. Han har stadig mor hos sig, I laver sjove ting sammen, I hygger, tumler, knuser og krammer - du er der fuldt ud, det er brystet, han skal undvære - og her han han i stedet en bamse, t-shirt eller lignende.
Og så må du vurdere, om det kan fungere for dig og jeres dreng, at du bibeholder amningen før putning om aftenen. Denne amning må han gerne få så længe både du og han trives med det, og det kan være en rigtig dejlig måde for jer begge at få afsluttet dagen på.
Der er altså ingen, som siger, at du lige nu skal stoppe amning helt, og det kan godt være, at du i en længere periode vil kunne amme én gang dagligt uden problemer. Det kan dog kun tiden vise, for hvis han bliver dybt ulykkelig og forvirret over, at han godt må ammes kl 19.30-20 men i øvrigt ikke må ammes, så vil det for nogle være bedre at stoppe helt. Lige nu bør du dog trappe ud gradvist, også for at din krop kan følge med :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det hjælper dig på vej :)
Fortsat held og lykke med projekt ammenedtrapning / ammestop :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske