Svar: Svær start med amningen

25. april 2021

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære søde du

Stort tillykke med den lille dreng og tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Først - det er okay! Det er ikke din fejl - hverken kejsernittet eller ammeproblemerne. Det er ikke dig, eller fordi du gør noget forkert, det er bare sådan det er - og det er helt okay. Du er en rigtig god mor, den allerbedste mor for din dreng, og han er rigtig heldig, at han har en mor, som lytter til ham, reagerer på ham og ser hans behov - og det har du formået at gøre lige fra han kom ud af din mave. Og så lyder det som om, at han også har en rigtig god far, som er der for ham - og som også er der for dig. Det er guld værd!

Det er ikke alle kvinder, der kan amme, og der kan være rigtig mange gode grunde til, at amningen ikke lykkes. Insufficent Glandular Tissue (IGT) også kaldes Hypoplasi eller hypoplastiske bryster betyder, at brystet ikke har det antal mælkekirtler, som er nødvendige, eller at mælkekirtelvævet er så underudviklet, at det ikke er muligt at producere den mængde mælk, som er babys behov. Og du nævner, at du selv mistænker dette i hvert fald på det ene bryst - og jeg går ud fra, at du har talt med ammevejlederen om dette.

Tegn på IGT eller Hypoplasi er blandt andet, at brysterne ikke ændrer sig under graviditeten og heller ikke efter fødslen. Altså at brysterne ikke bliver ømme og ikke ændrer sig i størrelse. Derudover så kan man ofte se det på, at der er stor afstand mellem brysterne, altså at brysterne sidder langt fra hinanden, så der ikke er nogen kavalergang, ligesom nogle bryster virker rørformede og ikke runde i faconen.

Nogle gange opdager man det først i forbindelse med graviditet og fødsel - for bryster ser jo meget forskellige ud, og brystet består ud over mælkekirtler af en del fedtvæv. Og man kan godt have små bryster, som har masser af mælkekirtler, men ikke ret meget fedtvæv, man kan også have store bryster, som har masser af fedtvæv, men ikke ret meget mælkekirtelvæv. Og det er netop mængden af mælkekirtler, som har betydning, når det kommer til amning.

Nogle kvinder har problemer med begge bryster, andre har problemer med ét bryst. Og det er super godt, at du har talt med en ammevejleder, og at du nu er igang med både at amme og malke ud - og at du gør det ca. hver 3. time. Og det er rigtig godt, at I har lavet en plan, som du følger de næste par dage. Ligesom det er helt okay, at du prioriterer din nattesøvn - og far kan give flaske om natten. Det er en dejlig og vigtig rolle for far, så det er en god prioritering :)

Det er vigtigt med både amning og udmalkning. Når du lægger din dreng til brystet, og når du malker ud, så stimulerer du det mælkekirtelvæv du har - og på den måde giver du dine bryster mulighed for at producere mælk. Hvor meget mælk du vil kunne producere afhænger dog helt af, hvor meget mælkekirtelvæv du har - og da der er forskel på dine bryster, og da det lyder som om, at der er forskel på mængden af kirtelvæv, så kan det godt blive sådan, at du vil producere langt mere på det ene bryst end på det andet.

Har du en elektrisk brystpumpe - og kan du malke ud på begge bryster samtidig? Det vil være godt, hvis du kan det, fordi det vil være med til at stimulere dine bryster yderligere, når du "dobbeltudmalker".

Det er helt efter bogen, at du ammer med SNS-system. Det sparer tid, men det giver også din dreng en følelse af at få mælk, når han ligger ved brystet, så hans lyst til at die bliver ved med at være der. Det lyder som om, at han godt kan finde ud af at die, og at du har fine brystvorter, så på den måde fungerer amningen, derfor er det rigtig fint, at du ...

Annonce

... bliver ved med at lægge ham til brystet. Så længe du ikke ved, hvordan udfaldet bliver, og hvor meget mælk du vil kunne ende op med at producere, så er det en god idé at lade ham die hos dig.

Hvis det lykkes for dig at oparbejde en mælkeproduktion på det ene bryst, så vil du godt kunne amme ham fra denne side. Generelt kan man dog godt amme med kun ét bryst. Kvinder som f.eks. har fået fjernet et bryst ved operation kan godt amme på modsatte bryst, ligesom kvinder der får tvillinger også kan amme to børn - et bryst til hvert barn, hvis man kan sige det sådan... Men det afhænger som sagt naturligt af, hvor meget mælkekirtelvæv du har.

Udfaldet kan jo blive meget forskelligt - måske vil du kunne få din mælkeproduktion så meget op, så du kan amme ham fra et bryst og måske tilbyde en tørstslukker en gang imellem fra modsatte side. Måske vil du kunne amme ham fra det ene eller begge bryster, men skal stadig supplere med mælk ved siden af. Måske ender det med, at amningen bare ikke fungerer, og I derfor beslutter at gå over til fuld flaske... Uanset hvad, så er det okay! Det vigtigste er, at jeres lille dreng trives, at han tager på og har det godt, og nærheden, trygheden, hud-mod-hud-kontakt osv. kan han sagtens få, selvom han får flaske. Og så har flaske jo også mange fordele - f.eks. at far også kan komme på banen, og I kan være fælles om det at give mælk. Ligesom du også ved præcist, hvor meget han drikker og derfor kan finde roen i, at han faktisk har fået mælk nok...

Amning er godt, men det skal ikke være amning for enhver pris. Og den gode mor sidder ikke i brysterne, men i hjertet - og man er altså en lige så god mor, selvom man ikke ammer sit barn! Jeg er helt med på, at du gerne vil amme, og det er også vigtigt og godt, at du giver amning en chance og følger den plan, du nu har lavet med ammevejlederen, det er super godt. MEN - lykkes det ikke, så er det altså også helt okay, og du er stadig den bedste mor for din lille dreng!

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til forstoppelse, så kan I overveje at forsøge med en anden type modermælkserstatning, for at se om det vil gøre en forskel for jeres dreng. Jeg ved ikke, hvilken type erstatning, I giver ham nu, men der findes produkter til børn med tendens til forstoppelse - f.eks. Allomin Syrnet 1 eller Allomin SensiPro 1 eller NAN Sensilac 1. Nogle børn har også glæde af NAN Espertpro HA, som har delvist hydrolycerede proteiner. Hvis han får en speciel erstatning fordi han er i risiko for at udvikle allergi, så skal I naturligvis bibeholde den erstatning, men ellers kan I godt forsøge med en anden slags for at se, om han vil trives bedre med den.

Hvis det ikke virker at skifte til en anden erstatning, så er det rigtig godt, at I forsøger at holde hans mave igang med laktulose. Det er vigtigt, at I giver laktulosen direkte i munden og ikke via flasken. Hvis det gives i flasken, så kan I ikke være sikre på, at han får det hele, og at det derfor virker.

I skal ikke være bange for, at han lige nu bliver afhængig af laktulose. Det kan godt være, at han er nødt til at få det igennem længere tid, det må tiden vise. Det vigtigste er dog, at hans mave fungerer, og at han kan komme af med sin afføring, for hvis han ikke komme af med afføringen, så vil det påvirke hans humør, hans overskud og ikke mindst hans indtag af mælk.

Og ja, tiden arbejder lidt for jer. Lige nu er det hele rigtig svært, fordi alt er nyt, men det skal nok blive bedre hen af vejen. Og du/I gør det helt rigtige lige nu :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej og sender dig et stort knus med på vejen herfra :) Og så glæder jeg mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke