Svar: Fra amning til vogn - opklare nye spørgsmål
6. februar 2021
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er super, at du skriver tilbage - og jeg vil gerne uddybe og svare på dine spørgsmål - og beklager, det var bestemt ikke meningen, at du skulle føle dig ramt over "nedtrapning af amning". Det er flot, at du er gået fra 10 amninger til 4! :)
Når jeg skriver, at du skal stoppe amning før formiddagsluren, så betyder det, at han der skal tilbydes et mellemmåltid og puttes uden at få brystet først. Han skal altså stadig puttes til sin lur, men han skal nu lære at sove, uden at have fået brystet først. Og ja, det vil være en rigtig god idé at du putter ham i barnevognen, fordi det er den letteste måde at adskille bryst og søvn og netop få introduceret nogle nye vaner - så ja, det vil være lettere at vænne ham til dette, hvis han nu bliver puttet udenfor om formiddagen.
At køre tur, uden krav om søvn først, handler om, at han skal sættes op i sin barnevogn. Hvis du lægger ham ned, så kan han godt føle det som et pres og vil protestere mod søvnen og blive rigtigt ked af det. Hvis du derimod sætter ham op og lader ham sidde og følge med i verden, kikke på ting, som I triller forbi, så vil han ikke forbinde det med at skulle puttes og dermed sove, det vil være lettere for ham at undvære brystet, og han vil på den måde bedre kunne finde roen og falde i søvn - og altså lære at sove formiddagslur uden bryst og favn.
Det er en god idé at give ham lidt i hånden, som han kan sidde og sutte og gumle på, igen som alternativ til brystet, som han er vant til at få. Ligesom du også meget gerne må give ham vand at drikke - så han ikke længere får brystet, men stadig får lidt at finde ro med lige inden han skal sove. Det kan virke næsten meditativt for ham at sidde med noget, når I triller af sted - og du skal først lægge ham ned, når han tydeligt er parat til at sove. Og ja, du må naturligvis gerne give ham lidt i en fruit nibbler, hvis du oplever det bedre og mere hensigtsmæssigt :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 09. I triller en tur, og han starter med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, blive fyldt op med indtryk, måske få lidt i hånden at sutte og gumle på, og du lægger ham først ned, når han tydeligt er parat.
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende rester fra aftensmaden. Suppleres også stadig gerne med grøntsagmos, det kan også være rester eller det kan være mos fra glas.
Ammes lige nu og puttes til middagslur ca. 12-12.30... Sættes igen i sin barnevogn og I triller en tur og han får måske en fruit nibbler, eller hvis det er meget koldt en dag, så kan du amme ham liggende i dobbeltsengen - men - det er meget vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Og på sigt så vil det være fint, at du giver ham f.eks. en moset banan og lidt vand af en kop, før han puttes - så det kan erstatte brystet og andre kan putte ham.
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Evt. lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, vand af kop.
Før aftensmad 16.30-17: Tilbydes lidt forskelligt grønt, som han kan gumle og gnave lidt i, imens I gør aftensmaden klar...
Aften 18: Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - små hapssere, som spises med fingrene og/eller med gaffel og også større stykker, som han sidder med i hånden, ligesom der også skal være moset mad. Frikadellen kan f.eks. spises med fingrene og kartofler og sovs moses og gives med gaffel eller ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, vand af kop og får derefter børstet tænder
Ammes og puttes til natten ca. kl 20. Falder ikke i søvn i mors arme, men flyttes fra mor og over i egen seng, før han sover helt, så han puttes ikke vågen men døsig.
Sen aften 23-24: Drømmeammes og sover herefter videre i egen seng uden yderligere til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
Det er naturligt, at han har svært ved at sove uden brystet, da han er vant til at blive ammet i søvn, men det er netop det, som du arbejder bevidst på at vænne ham til nu - altså at kunne falde i søvn uden at blive ammet i søvn og uden at skulle sove i mors favn. At det nu bliver helt okay f.eks. at falde i søvn i sin barnevogn eller i sin seng. Og når du ammer ham, så er det super trygt og dejligt - også selvom han tages fra og puttes før han sover helt. Du er der stadig, beroliger med dine hænder, kærtegn, nærhed...
Hvis du synes, at det er helt umuligt at putte ham døsig i egen seng om aftenen, og du oplever, at du her stadig er nødt til at amme ham i søvn, så må det være sådan lige nu. Men om dagen skal du forsøge at holde fast i rytmen, for det er vigtigt, at han lærer det om dagen, så han kan puttes af andre 1. marts, når mor ikke længere er der til det :)
Må de ikke have putteklud med i vuggestuen..?! Det er nyt for mig - ØV! Jeg forstår ikke rigtigt forskellen på det og så det tøj osv. de har på. Kluden er der jo kun, når han skal sove og er et helt naturligt trygt bindeled mellem hjem og institution. Hvad gør de så med alle de børn, som allerede bruger en klud, tager den fra børnene eller...? :)
Og med hensyn til mælk, når børn bliver over 1 år gamle - så anbefales det, at børn i 1-2 års alderen tilbydes letmælk, dog max 100 ml ved 1 års alderen. Derudover kan de tilbydes neutral sødmælksyoghurt, A38 og Tykmælk. Og så må du naturligvis gerne amme. Det kan være super dejligt at bibeholde amning f.eks. om aftenen, før putning, da det vil være en rigtig dejlig og tryg måde at afslutte dagen på og byde natten velkommen. Det anbefales, at det samlede mælkeindtag ligger mellem 350 til max 500 ml, og det hele tæller med.
Når det anbefales, at skrue ned for antallet af amninger og flasker, så er det for at sikre, at barnet ikke drikker så store mængder mælk, at det tager pladsen op for rigtig mad, så barnet ikke får de næringsstoffer, som der er behov for. Derudover så kan mælk flere gange om natten give lidt problemer på grund af mælkesukkeret, der kan skade mælketænderne.. og så har børn ligeså meget brug for at sove igennem om natten, som vi voksne har... :)
Din dreng må dog meget gerne få mælk, faktisk skal han helst tilbydes mælk, så han får kalk nok til sine knogler osv. og da du ammer, og amningen fungerer super godt, så er det kun godt at amme ham. Du kan amme lige så længe, at både du og han synes det er hyggeligt, dejligt og rart! Jeg anbefaler normalt 2 amninger i 10-12 måneders alderen, og det vil være perfekt, at disse hos jer ligger aften og sen aften. Om dagen skal han jo i vuggestue.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det skaber lidt mere klarhed.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske