Svar: Afviser bryst konstant

21. januar 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev, og velkommen til :)

Du har ganske givet ikke gjort noget forkert, og det er vigtigt, at du ikke føler dig forkert eller føler, at din dreng afviser dig. Det er ikke dig, han afviser, men brystet - og det er jo to forskellige ting :)

Der er sandsynligvis flere ting som gør, at jeres dreng pludselig afviser brystet og foretrækker flasken. For det første har han været syg, han har haft feber og bare været rigtig skidt tilpas - og da han er vant til flaske, så har han foretrukket denne. Det er lettere at spise af en flaske, og derfor det han har foretrukket, når han har været dårlig og genert følt sig mat og træt.

Det er helt fint, at I har skiftet til almindelige flaskesutter og er gået væk fra Calma flasken. Det er vigtigt at han ikke har skulle kæmpe for at få sin mælk og for at få mælkebehovet dækket, især når han har været syg. Men det har naturligt godt kunne påvirke til at han har foretrukket flasken mere, fordi mælken så er løbet endnu lettere til ham :) Det er helt okay!

Du har derudover ammet en del, så han har fået ret meget mælk, når han er amme 4 gange i døgnet og har fået en flaske. Med den alder han har nu, vil det normalt være passende med 3 amninger eller flasker, og det kan naturligt ikke udelukkes, at han måske har følt sig lidt presset til brystet, fordi amningerne har været lidt for hyppige.. det er jo en balance, for han skal naturligt tilbydes den mælk, som han har behov for, men samtidig skal mælkemængden også holdes på et niveau, der giver plads til mere rigtig mad - og i takt med, at han spiser mere rigtig mad, drikker vand af kop, og antallet af mælkemåltider nedsættes, så vil han måske begynde at nyde netop mælkemåltiderne mere, når han så får dem....

Måske har du også fået menstruation, hvilket kan have ændret smagen af din mælk, så den har smagt forkert - det kan også være en forklaring på ,hvorfor han pludselig har foretrukket flasken og bliver rigtig ked af det og frustreret, når du forsøger med brystet igen.

Da det lyder som om, at du meget gerne vil have amningen op at stå igen, så kan du godt forsøge at tilbyde ham brystet. Prøv at lægge dig med ham i dobbeltsengen og lad ham give fri adgang til brystet, når I ligger der. Hvis brystet er frit tilgængeligt og I ligger sammen, så kan det godt være, at han af sig selv pludselig vil tage fat og dier - netop fordi det er frit og der ikke er noget pres :) Det kan være et forsøg værd :)

Du kan naturligvis også forsøge at malke ud, for at stimulere til ekstra mælk på denne måde og se om han så vil acceptere brystet igen. Den udmalkede mælk vil han kunne få på flasken i den mellemliggende periode. Faktisk vil din mælk ...

Annonce

... sandsynligvis smage bedre end modermælkserstatning, så at få din mælk på flaske og dufte din mælk ved brystet kan også være en måde at få ham mere interesseret i brystet igen...

Ellers tænker jeg, at det vigtigste er, at din dreng får sit behov for mælk dækket, og der er også nogle fordele ved, at han selv siger fra overfor brystet. Det er ofte lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det - hos jer er I dog ikke helt enige, for du ville gerne amme i længere tid, og det gør det naturligt hårdt. Hvis det lykkes for dig at amme ham igen, så skal du derfor også vide, at han sandsynligvis ikke selv vil sige fra, når han bliver det ældre - det er en beslutning, som du så skal tage, og det kan godt blive ekstra svært at stoppe amning der, fordi han vil være langt mere bevidst jo ældre han bliver, så ammestop sker sandsynligvis ikke uden gråd og protester...:)

Lige nu skal han som sagt tilbydes mælk 3 gange dagligt, og jeg vil anbefale, at du forsøger at amme ham og ellers giver ham flaske - før middagslur, aften og sen aften. En dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur (og skal ikke ammes eller have flaske først)

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad i stykker, som han selv sidder med i hånden, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 og vand af kop, får børstet tænder

Ammes eller flaske og puttes ca kl 20

Sen aften eller først på natten 23-01: ammes eller drømmeflaske

Det er vigtigt, at du ikke igen og igen tilbyder brystet, men at du forsøger at holde dig til ovenstående dagsplan - både for at din dreng ikke føler sig presset, men også for at give plads til anden mad og på den måde faktisk også gøre ham lidt interesseret i mælken igen :)

Lykkes det ikke for dig, så husk på, at du er en lige så god mor, selvom du ikke ammer din dreng. At være en god mor har intet med amning at gøre og moderfølelsen sidder ikke i brysterne, men i hjertet! Det er, som jeg skrev, ikke mor han afviser, men brystet og det sker nogle gange - det er helt okay, men jeg forstår naturligvis godt, at du er ked af det og synes det er hårdt :)

Stort knus med på vejen herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København