Svar: Ammestop 24 måneder

12. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og jeres ammeforløb :)

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det, men med den alder din dreng har nu, så kan du ikke gå ud fra, at han selv vil sige fra. Det er en beslutning, som du skal tage - og det er naturligt rigtig hårdt, for når du fjerner brystet, så fjerner du det mest genkendelige og trygge han har haft siden han blev født. Det er med brystet, han altid har fundet ro og trøst, og det er naturligt svært for ham at forstå, hvorfor du pludselig ikke længere vil give ham dette... derfor sker det ikke uden protester og uden gråd.

Det er generelt også en god idé, hvis man kan fjerne en amning af gangen og gradvist skærer ned i antallet af amninger. Både af hensyn til din dreng, fordi han så naturligt er en del af processen og gradvist vænnes til, at andet end brystet også kan bruges. Men også af hensyn til dig og din krop - for hvis du stopper med amning fra den ene dag til den anden, så risikerer du at få en brystbetændelse. Du ammer jo rigtig meget - ofte op til 10 gange i døgnet, og du har naturligt derfor en del mælk i dine bryster stadigvæk. Hvis du stopper med at amme fra den ene dag til den anden, så vil mælken stå i brystet, spænde op, ikke kunne komme ud - og det giver brystbetændelse.

Så for at svare på dine spørgsmål...

Ad 1) Jeg tænker, at du sandsynligvis er nødt til at stoppe mere eller mindre fra den ene dag til den anden, for på den måde at kommunikere til din dreng "det er slut!" og så tilbyde ham et alternativ "se her, er du sulten?", "vil du have lidt at drikke" ligesom du naturligt også kan anerkende hans behov for nærhed og tæt kontakt "kom og sæt dig her hos mig, skal vi læse lidt i bogen?" eller lignende. Jeg tror ikke, at han vil kunne forstå, hvorfor han må ammes nogle gange og ikke andre gange, det vil forvirre ham og frustrere ham unødigt. Det er sandsynligvis lettere at forstå, at det er slut, hvis han i forvejen kender dette begreb :)

Men, samtidig tænker jeg, at det er vigtigt, at du også får tømt dine bryster, og den bedste til at gøre det er din dreng. Derfor er mit forslag, at du forholdsvist hurtigt trapper ud af din amning, men at du ikke stopper fra den ene dag til den anden. Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du kan trappe helt ud inden for ca. 10 dage. Det vil give både din krop og din dreng mulighed for at følge med - og også dig selv mentalt :)

Det er vigtigt at nedsætte din mælkeproduktion, og det gør du ved at forlænge tiden mellem dine amninger. Det betyder, at du med det samme skal fjerne alle de små trøstetåre, som du giver ham nu. Det er slut med dem, også selvom han kun dier i 2 minutter, og det skal fjernes både dag og nat.

Det er vigtigt, at du fjerner amningerne formiddag, og før middagsluren - da han i vuggestuen klarer sig uden disse og derfor er vant til at undvære dem. Det holder du derfor fast i derhjemme. Men han kan godt blive ammet igen kl 14 - så du får dit bryst tømt på dette tidspunkt, for der er gået rigtig mange timer - men du skal ikke længere amme ham kl 17 eller klokken 19.

Amningen før putning om aftenen kl 19.45-20 bibeholdes. Det er trygt og dejligt for ham at falde i søvn på denne måde, og det er vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt og dejligt! Men prøv at undvære brystet hele aftenen igennem. Du kan evt. bibeholde amningen sen aften, så han får et drømmemåltid der - og derefter skal han så sove uden brystet til næste morgen tidlig.

Og det er så den næste amning du fjerner. Amningen tidlig morgen kl 06.30. Jeg tænker, at det er en forholdsvis let amning at fjerne, fordi du her i stedet kan stå op med ham og lade dagen ...

Annonce

... begynde.

Det vil sige, at planen lige nu er:
1. Fjerne alle små tåre dagen igennem og også om natten med det samme
2. Bibeholde amning tidlig morgen 06.30, kl 14, 19.30/20 og 24. Disse amninger bibeholder du i f.eks. 3 dage
3. På dag 4 og 5 fjerner du amningen kl 14
4. På dag 6 og 7 fjerner du amningen tidlig morgen kl 06.30
5. På dag 8 og 9 fjerner du amningen sen aften kl. 24
6: På dag 10 fjerner du amningen før putning til nat 19.30/20 og amningen er helt overstået

Ad spørgsmål 2 og 3) Jeg tænker, at det vil være en god idé at lade jeres dreng få masser af nærhed og tæt kontant - så han ikke både skal undvære bryst og favn. Det vil være tryghed for ham at være i soveværelset, selvom han ikke længere ammes - og det vil være en god idé at vænne ham til at sove i tremmesengen, før han flyttes ud og skal sove sammen med storebror.

Jeg synes ikke I skal indføre køjeseng osv. lige nu. Prøv i stedet at lade lillebror sove i tremmesengen og blive tryg ved dette og flyt så den seng ind på værelset, når han har vænnet sig til at sove i den. Det vil være en meget stor ændring for lillebror at skulle undvære brystet, og jeg tænker at tremmesengen vil give en vis tryghed. Han kender sin tremmeseng og har flere gange hørt dig sige "det er din seng, når du bliver større skal du sove i den", og det er så det, der sker nu. En ny og større seng kan godt gøre det mere uoverskueligt for ham. Samtidig skal man også tage hensyn til storebror og hans mulighed for at sove godt.

Ad 4) I skal indføre et nyt putteritual og jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du i stedet for at lægge dig og amme ham i din seng, sætter dig ved siden af ham, men lader ham falde i søvn tæt med dig. Så det minder så meget som muligt om det han er vant til netop favn og bryst. Du er der stadig, du beroliger med din nærhed osv. Men du ammer ham ikke mere, og han ligger ikke længere i dine arme, han ligger tæt ved dig, men du sidder op.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal han naturligt have sine bamser hos sig, ligesom det vil være super godt, at han får en tår vand, og du sidder hos ham og læser en godnathistorie højt. Du viser ham billederne i bogen, læser, bladrer, viser ham billede igen og han ligger ved siden af dig og lytter, putter, finder roen og finder ud af at sove på denne måde.

Stille og roligt så vænner han sig til, at putteritualet består i at du sidder hos ham, læser osv. og så kan han blive puttet i sin tremmeseng. Du sidder der stadig, igen er alt som det plejer at være, han har sine bamser, mor sidder og læser - nu er forskellen bare, at han ligger i egen seng imens. Og når han kan det, så kan han blive flyttet ind på værelset. Igen er alt som det plejer at være, nu står sengen bare et andet sted.

Ad 5) Hvis han vågner om natten og kan trøstes og hjælpes videre til at sove i sin seng, så skal du hjælpe ham til det. Men hvis han tydligt har behov for din nærhed, behov for at komme op i din favn, så skal du tage ham op, trøste, berolige og betrygge. Og når der atter er ro på, så forsøger du at putte ham igen. Hvis det sker lige nu, hvor han stadig falder i søvn i din seng, men sover uden bryst og favn, så er det vigtigt, at du ikke giver ham brystet, men netop forsøger at hjælpe ham videre med din nærhed og tætte kontakt. Så han undværer brystet, før han undværer favnen. Igen et skridt af gangen og lige nu er det amningerne, som skal trappes ud, fordi du ønsker at stoppe amning :) At han ikke længere får brystet er dog ikke ensbetydende med, at han ikke stadig har sin mor hos dig, du er der naturligt for ham :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det er en plan, som du kan arbejde videre med :)

Rigtig meget held og lykke med projekt ammestop!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor