Svar: Væk med formiddagsamningen, eller
4. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Ja, det vil ofte være en god idé at trappe ud af amningen om formiddagen, når barnet bliver 7 måneder. Både fordi mælkeindtaget naturligt skal trappes ned og den rigtig mad begynde at fylde mere og mere, men også fordi det vil være rigtig godt, at din datter nu lærer at sove uden at skulle have bryst hver gang.
Indtil nu har amning været en fast del af hendes putteritual, og derfor søger hun naturlig også brystet, hver gang hun skal sove, men nu er hun ved at være så gammel, at det vil være rigtig godt at begynde at adskille bryst og søvn. Og det sker ofte bedst gradvist ved, at man fjerner en amning af gangen. Først amningen midt nat, så amningen formiddag og eftermiddag - så de fire amninger, som vil dække hendes mælkebehov med den alder hun har nu, vil ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og samtidig vil de, når de ligger her, også stadig give plads i maven til mere rigtig mad. Det giver altså en god balance mellem skemad og mælk.
Så er hun klar til det.. ja, højst sandsynligt. Men det betyder ikke, at hun ikke vil søge dit bryst, for det er jo, det hun kender og altid har fået, når hun skal sove, og hun skal nu lære, at det er lige så trygt at falde i søvn uden brystet :)
Og spiser hun nok.. ja, højst sandsynligt. Her skal du dog også tænke på, at jo mere mælk hun indtager, jo mindre plads vil der naturligt være til den rigtige mad - og modsat jo mere hun begynder at spise rigtig mad, og jo bedre hun bliver til at drikke af en kop, jo mindre vil hun have behov for brystet. Derfor skal balancen mellem skemad og mælk findes, og derfor er det rigtig fint, at du indtil nu har tilbudt både skemad, vand af kop og brystet, men nu skal hun altså lære at undvære brystet...
Hvis hun er meget glad for brystet og det er svært for jer at komme væk fra amningen om formiddagen, så kan du godt starte med at amme hende, men så forsøge at afkorte amningen mere og mere, så hun dier i kortere og kortere tid og på den måde vænnes til, at det måske ikke er nødvendigt. Du kan også sætte hende i barnevognen og trille hende en tur, hvor hun sidder og kikker på verden og afledes fra brystet og på den måde finder ud af, at hun godt kan finde ro og tryghed uden mors favn og brystet i munden :) Du er der stadigvæk :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske