Svar: Væk med formiddagsamningen, eller

4. januar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Ja, det vil ofte være en god idé at trappe ud af amningen om formiddagen, når barnet bliver 7 måneder. Både fordi mælkeindtaget naturligt skal trappes ned og den rigtig mad begynde at fylde mere og mere, men også fordi det vil være rigtig godt, at din datter nu lærer at sove uden at skulle have bryst hver gang.

Indtil nu har amning været en fast del af hendes putteritual, og derfor søger hun naturlig også brystet, hver gang hun skal sove, men nu er hun ved at være så gammel, at det vil være rigtig godt at begynde at adskille bryst og søvn. Og det sker ofte bedst gradvist ved, at man fjerner en amning af gangen. Først amningen midt nat, så amningen formiddag og eftermiddag - så de fire amninger, som vil dække hendes mælkebehov med den alder hun har nu, vil ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og samtidig vil de, når de ligger her, også stadig give plads i maven til mere rigtig mad. Det giver altså en god balance mellem skemad og mælk.

Så er hun klar til det.. ja, højst sandsynligt. Men det betyder ikke, at hun ikke vil søge dit bryst, for det er jo, det hun kender og altid har fået, når hun skal sove, ...

Annonce

... og hun skal nu lære, at det er lige så trygt at falde i søvn uden brystet :)

Og spiser hun nok.. ja, højst sandsynligt. Her skal du dog også tænke på, at jo mere mælk hun indtager, jo mindre plads vil der naturligt være til den rigtige mad - og modsat jo mere hun begynder at spise rigtig mad, og jo bedre hun bliver til at drikke af en kop, jo mindre vil hun have behov for brystet. Derfor skal balancen mellem skemad og mælk findes, og derfor er det rigtig fint, at du indtil nu har tilbudt både skemad, vand af kop og brystet, men nu skal hun altså lære at undvære brystet...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun er meget glad for brystet og det er svært for jer at komme væk fra amningen om formiddagen, så kan du godt starte med at amme hende, men så forsøge at afkorte amningen mere og mere, så hun dier i kortere og kortere tid og på den måde vænnes til, at det måske ikke er nødvendigt. Du kan også sætte hende i barnevognen og trille hende en tur, hvor hun sidder og kikker på verden og afledes fra brystet og på den måde finder ud af, at hun godt kan finde ro og tryghed uden mors favn og brystet i munden :) Du er der stadigvæk :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder