Svar: Baby 6 mdr. græder ulykkeligt ved amning
1. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære frustrede mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og velkommen til :)
Dagsplanen du sender ser umiddelbart rigtig fin og helt alderssvarende ud, og jeg forstår godt, at du holder lidt igen med mellemmåltider.. jeg tænker dog, at det kan være et forsøg værd, fordi det måske vil gøre, at din dreng ikke er helt så sulten og måske derfor så har lidt mere tålmodighed ved brystet. Lige nu lyder det som om, at han bliver frustreret, når din mælk ikke løber hurtigt nok, og det kan godt være, at hans tålmodighed vil være lidt større, hvis han har fået en lille smule frugtmos og vand af en kop, før han bliver lagt til. Det behøver altså ikke være så mættende, at han afviser brystet, men lidt kan godt have positiv effekt...
Det lyder meget fint med de ¾-1 dl. grød og mos du tilbyder til hovedmåltiderne. Det er ikke en mængde, som burde spille ind på hans indtag og lyst til brystet. Og som jeg læser dit brev, så går der også tid mellem tilbud af skemad og tilbud om brystet, så også her burde der være plads i maven til mælken. Igen lyder forklaringen til at være frustrationen over, at din mælk ikke længere løber helt så hurtigt...
Det er en god idé, at du forsøger at stimulere din nedløbsrefleks lidt, så han ikke skal vente helt så længe med at få mælken ud. Det er en god idé, hvis du på den måde kan få mælken til at løbe lidt lettere til ham, før du lægger ham til, så du møder hans tålmodighed lidt, så det må du gerne forsætte med.
Du kan også være opmærksom på, hvordan du holder ham, når du ammer. Nogle børn bliver frustrerede, hvis de føler sig presset til brystet - og han kan føle sig presset, hvis du f.eks. holder hans hoved i din ene hånd, når du lægger ham til brystet. Hvis han mærker din hånd på sit baghoved, så kan kan blive som en "flitsbue" og spænde voldsomt imod brystet. Derfor kan det være en god idé at lade hans hoved hvile på din arm, når du forsøger at lægge ham til. Du kan også forsøge med den tilbagelænede ammestilling (laid-back) eller du kan lægge dig ned og amme ham.
Den vigtigste amning om dagen er amningen før middagsluren. Amningen formiddag og eftermiddag trappes stille og roligt ud i løbet af den næste månedstid, så han i 7 måneders alderen ammes 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og du kan lige nu prioritere at lægge dig med ham i dobbeltsengen og så amme ham der, når han skal sove til middag. På den måde så mærker han ikke samme pres fra dine hænder ved brystet, og det minder om måden han ammes på om natten - hvor han jo tager fint imod brystet :) Det kan du derfor udnytte om dagen.
Du kan naturligvis også overveje, om der er noget som pludselig påvirker din mælkeproduktion. Har du været syg, har du haft brystbetændelse, oplever du stress i hverdagen - måske har julen været stresset - er der sket noget, som kan forklare, hvorfor din mælkeproduktion pludselig kan være nedsat og nedløbet derfor langsommere, end du tidligere har oplevet?
Har du fået menstruation, eller kan den være på vej? Det kan ændre smagen af din mælk og kan også være forklaringen på, hvorfor han pludselig bliver irriteret og afviser brystet. Det plejer dog at blive normalt igen, når menstruationsperioden er overstået, så måske vil du opleve, at han igen er mere tilfreds med brystet om nogle dage...
Har du ændret vaner, - måske er du begyndt at dyrke sport, løbetræne eller andet, som du ikke har gjort tidligere. Det kan også være med til at ændre smagen af din mælk og være en del af forklaringen på, hvorfor han pludselig bliver irriteret på brystet.
Det kan være en god idé at tænke tilbage på den sidste tid, og om du der kan finde en forklaring, for hvis noget af ovenstående spiller ind, så er det lettere for dig at finde en løsning og dermed finde ud af, hvad du skal gøre ved det....
Man kan diskutere, hvorvidt det vil være en god idé at du malker ud og stimulerer brystet på denne måde, hvis det ikke lykkes for dig at få din dreng til brystet. Jo mindre han dier, jo mindre mælk vil du producere og det kan blive en rigtig dum cirkel, for jo mindre mælk der er, jo langsommere løber den og jo mindre har han lyst til at die. Ved at stimulere med en brystpumpe kan du derfor holde gang i din mælkeproduktion og måske også i en periode øge din mælkeproduktion, så han atter har lyst til at die. Samtidig har han dog også en alder nu, hvor det vil være naturligt, at antallet af amninger skrues mere og mere ned og som sagt vil han i 7 måneders alderen få sit behov rigtig fint dækket via 4 amninger, så at øge din mælkeproduktion ekstra kan altså gå lidt imod at amningerne gradvist skal trappes ned. Det er derfor en balance, som du skal forsøge at finde.
Der er naturligt også den mulighed, at du introducerer en flaske. Du skriver, at du har forsøgt med flasken, og at han afviser den blankt, og det kan sagtens være, at han ikke vil have den med den alder han har, men det kan være et forsøg værd igen :)
Du skriver, at du har overvejet at amme ham kl 23, og det synes jeg bestemt er et forsøg værd. Du kan enten amme ham her eller tilbyde ham en flaske her og på den måde få givet ham lidt ekstra mælk.. Når det så ser sagt, så afhænger det dog af, hvordan han virker til at reagere på det, for hvis det gør, at han føler sig ekstra presset, og han derfor risikerer at afvise mere, så er det naturligt ikke en god idé... Så prøv, se hvad der sker, fungerer det, er det godt, dur det ikke, så er det okay, så lader du ham melde sig selv som nu... :)
Der er mange overvejelser, og jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre...
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie lidt videre :)
Rigtig godt nytår til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske