Svar: Natammestop drager ud

25. november 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev og alle dine tanker - og velkommen til :)

Jeg kan godt forstå, at du både er frustreret og forvirret, det kan jeg godt se ud af din beskrivelse - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Jeg kan desværre ikke helt gennemskue, hvad du egentlig vil eller ikke vil - sandsynligvis fordi du jo naturligt synes, at det her bare er rigtig svært :) Som jeg læser dit brev, så vil du egentlig stadig gerne amme din datter en gang i døgnet - og det vil være rigtig godt, at denne amning er en del af hendes putteritual om aftenen. Det lyder dog samtidig som om, at du egentlig også gerne vil helt væk fra denne amning, fordi I ønsker, at far også skal kunne putte - og det lyder for mig som om, at du er nødt til at tage en beslutning om, hvorvidt du vil forsøge at bibeholde amningen om aftenen, eller om du skal stoppe helt.

Nogle kvinder formår at bibeholde en enkelt amning dagligt, og det er ofte amningen før putningen om aftenen, fordi brystet hjælper barnet med at koble fra, finde roen og sige farvel til dagen og alle oplevelserne - og det er en dejlig nær måde at være sammen på mor og barn. Men, nogle børn bliver forvirrede af, at de gerne må ammes om aftenen og ikke resten af døgnet, og derfor skal du nu prøve at vurdere, hvorvidt din datter vil have glæde af at I bibeholder den amning eller om det er bedre at stoppe helt. Umiddelbart lyder det som om, at både din datter og dig vil have det bedst med at hun stadig ammes om aftenen, før hun puttes - og faktisk måske har behov for en ekstra amning derudover, forklaring følger :)

Det er dog her vigtigt, at du ikke længere ammer hende så længe, at hun falder i søvn i din favn og derefter flytter hende sovende til egen seng. Det er meget vigtigt, at hun når at følge med i, at hun rent faktisk puttes i egen seng og registrerer, at mors favn og bryst er væk. Når hun falder i søvn i din favn og med dit bryst, så vil hun mangle dette, når hun har sine opvågninger om natten og vil derfor søge det igen og igen, det vil gøre det sværere for hende at undvære din favn og dit bryst, når hun er faldet i søvn med dette, og derfor forbinder dette med at sove. Derfor er det godt, hvis du nu kan begynde at ændre på disse rutiner - og stille og roligt vil det også gøre, at far faktisk kan tage over om aftenen.

Du kan altså stadig amme hende, når hun skal sove, men hun flyttes over i sin seng, før hun sover helt. Her sidder du hos hende, lægger hænderne beroligende på hende, så hun stadig kan mærke dig. Det vil være godt med en putteklud, bamse eller lignende, som hun har alderen til at få introduceret. Du læser måske en bog, den kan også indføres nu, og hun ligger i sin seng og falder i søvn godt med mælk i maven, sin putteklud, mors nærhed - måske en godnatsang eller lignende. Og dermed et ritual, som far på sigt også kan bruge - han kan bare ikke amme først :)

Det vil være fint at bibeholde jeres nuværende ritual om aftenen, dog gerne med et bad lagt ind mellem aftensmad og godnatgrød, så en aftenrytme kunne se således ud:

Aftensmad kl 17-17.30, og kommer herefter i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten. Tilbydes en godnatgrød ca kl 18.30 som nu, får børstet tænder, ammes omkring kl 19-19.30 og puttes i egen seng, før hun sover. Puttes med putteklud, bamse, godnathistorie, kærtegn, godnatsang... Far kan med fordel være den som gør alt det som leder op til putning - bad, gøre klar til natten og godnatgrød, netop for at han naturligt kommer mere på banen.

Og så skal jeres datter faktisk ikke ammes yderligere - men - hun skal heller ikke tilbydes bananpandekager, vand og andet om natten. Og hvis det er der I er lige nu, så er det trods alt bedre, at du ammer hende. Hvis du ønsker at give hende en ekstra amning, så skal den ligge sen aften, altså mellem kl 23-01, men ikke tidlig morgen og ikke kl 07. Ernæringsmæssigt har hun ikke brug for to amninger i døgnet, men hvis du gerne vil ...

Annonce

... amme hende to gange, så bør det være aften og sen aften og ikke efter midnat. Og hvis planen er, at du vil stoppe helt med at amme, så er det en god idé, at hun slet ikke får noget, når hun først er puttet.. hvis I kan håndtere det... Igen skal du altså her tage en beslutning om, hvorvidt du ønsker at amme 1 eller 2 gange eller helt ønsker at stoppe. Og hvis du ønsker at amme hende en gang, så anbefaler jeg, at den ene amning er amningen før putning. Hvis du ønsker at amme hende 2 gange, så anbefaler jeg, at disse to amninger ligger før midnat, senest kl 01. Og når du og lillepigen så er parate til det, så trapper du ud af amningen sen aften og til sidst fjernes så også amningen før putning.

Jeg har lidt på fornemmelsen, at det er rigtig svært for dig at holde dig til en enkelt amning i døgnet, og at amme hende kl 07 eller begynde at lave bananpandekager og lignende er desværre ikke gode alternativer.. så er det i mine øjne bedre at bibeholde den ekstra amning sen aften et par uger mere, få ro på og så trappe ud af den.

Derudover bør du sove med en t-shirt eller lignende på, så hun ikke selv har adgang til brystet om natten. Det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes. Hvis du lige nu ammer hende f.eks. kl 19 og kl 23, så vil hun dog sandsynligvis lettere kunne undvære amningen midt nat - især hvis du samtidig arbejder på at lære hende at falde i søvn uden at skulle være i din favn og uden at have dit bryst i munden.

Når det er så svært for jer, så tænker jeg, at det hænger sammen med, at det er den forkerte amning, som du har forsøgt at fjerne. Når du har fjernet amningen kl 01 først, så har jeres datter søgt brystet ekstra meget kl 04, og når du har forsøgt at fjerne den, så har du i stedet givet hende brystet kl 07. Havde du bibeholdt amningen 01, så havde det sandsynligvis været lettere at undvære brystet kl 04, og I kunne være stået op og startet med morgengrød kl 07....

Man kan godt diskutere, om det ikke er et tilbageskridt at begynde amning igen kl 23-01, men det afhænger helt af, hvad alternativet er, og af hvorvidt netop amningen her faktisk kan give jer alle tre mere rolige nætter...

Det er naturligivs også vigtigt, at hun tilbydes tilstrækkeligt med mad og væske hele dagen igennem - det er en forudsætning for at kunne undvære det om dagen. Derfor vil jeg også lige sende en dagsplan, som den kan se ud nu:

Morgen 07: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogt pasta, stykker af frikadelle osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.

Puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med lidt revne æbler, rugbrødsdrys, lidt bananpandekage eller lignende. Vand af kop.

Aften 17-17.30: Aftensmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med gaffel og med fingrene og også stadig moset mad, som spises med ske. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov. Det gør far.

Tilbydes godnatgrød ca. 18.30, vand eller letmælk af kop - og får derefter børstet tænder. Det gør far.

Ammes og puttes til natten 19-19.30 - puttes fra mors favn og ned i tremmesengen før hun sover helt, så hun lige registrerer, hvor hun ligger og så hun nu lærer at sove uden favn og bryst.

Sen aften 23-01: ammes en enkelt gang og hjælpes til at sove videre og skal ikke ammes, tilbydes vand, pandekage eller andet derefter :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej og at du kan bruge mine forslag til at finde ud af, hvordan I skal gøre nu og hvad der vil være det bedste for både jer og jeres datter, så I kommer videre :)

Rigtig meget held og lykke med projektet :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor