Svar: Amning, dagpleje, væske og søvn
6. oktober 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og velkommen til - det er rigtig godt du skriver, for der er nødt til at ske nogle ændringer hos jer, og det vil jeg naturligvis gerne hjælpe dig med :)
Jeg kan godt forstå, hvis du er ved at være træt og også er urolig for, hvordan det skal gå, når din dreng starter i dagpleje. I følge jeres nuværende dagsplan, så ammer du ofte 9 gange i løbet af dagen, giver flaske før putning til natten og så ammer du derudover mellem 3-6 gange om natten. Det betyder, at din dreng i alt får mellem 13 og 16 mælkemåltider i løbet af et døgn.. og det er alt alt for meget...
I 8-9 måneders alderen vil det være passende med 3 amninger eller flasker - ikke mere. Og du er nødt til at skære ned. Både fordi din dreng er det, som man må kalde mælkedranker - det betyder, at han drikker så meget mælk, at det går ud over hans indtag af mere rigtig og mere sufficient mad, hvilket er problematisk for hans udvikling på sigt. MEN også fordi det simpelthen er synd for både din dreng og dagplejer, at han ikke kan puttes uden bryst. Du fortæller, at han skal starte i dagpleje i næste uge, og det bliver utrolig hårdt for både ham og hende, hvilket er rigtig synd.. :(
Jeg anbefaler, at de tre mælkemåltider ligger før middagslur, aften og sen aften. Da din dreng også er vant til at få flaske, så vil det være rigtig godt, at dagplejer giver ham en flaske, før han puttes til sin middagslur. Det vil være dejligt for både ham og hende, at de har denne mulighed og det vil være med til at sikre, at han faktisk får en god lur og får sovet godt midt på dagen. De to øvrige amninger vil jeg anbefale ligger aften og sen aften - og jeg vil ikke anbefale, at du ammer efter midnat, det er slut nu.
Jeg forstår godt, at du tænker, at det kan være en god idé at bibeholde amningerne aften og morgen, at det kan være en god måde for jer begge at afslutte og også starte en dag.. men amning om morgenen er ikke nogen god idé, da det vil fjerne appetitten fra morgenmaden. Det er bedre, at du ammer sen aften, og I begge får en god nattesøvn derefter og så har kræfter og overskud til dagen og alt det, som dagen vil bringe.
Du nævner ikke, hvornår du skal møde på arbejde, eller hvad tid din dreng skal afleveres (og hentes) i dagpleje. Det vil dog sandsynligvis være sådan, at du skal aflevere ham senest kl 9, så han kan deltage i hverdagen sammen med de andre børn, og de dage hvor de går i legestue skal han nok møde ind tidligere...
Ud fra dette, og ud fra dine nuværende tider, ser mit forslag til en dagsplan derfor således ud:
I vågner og dagen begynder omkring kl 07-07.30, hvor I står op. Og der skal ikke længere ammes her.
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Afleveres i dagpleje
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Bondebrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, små bidder af en frikadelle eller lignende. Og må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost, f.eks. en middagsret fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, måske omkring kl 13.30.. det afhænger lidt af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger...
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Hentes i dagpleje - og skal ikke ammes om eftermiddagen. Hvis du oplever at han virker meget brystsøgende, fordi I har været adskilt hele dagen, så må du naturligvis gerne amme ham her, men som udgangspunkt skal han egentlig klare sig uden amning indtil han skal puttes om aftenen.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet mere og mere din mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, små hapsere og også større stykker til hånden, og der skal også stadig være moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19-19.15 og får derefter børstet tænder
Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal herefter sove videre uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
Som du kan se, så skal rigtig mange amninger fjernes og i stedet tilbydes din dreng rigtig mad og vand af kop. Han vil få sit behov rigtig fint dækket, hvis han tilbydes amning eller flaske 3 gange i døgnet - før middagslur, aften og sen aften. Hvor meget mme dagplejer skal give ham afhænger af hvad han umiddelbart virker til at være interesseret i. Måske kan han drikke 150 ml, måske 180 ml. Det gør ikke så meget, men det er fint, at han får en flaske midt på dagen og sammen med dagplejer finder en rytme omkring dette, så putningen kan lykkes for dem, og de begge er okay :)
Du kommer ned på 2-3 amninger ved at beslutte dig for, at det er sådan, det er nu. Du er nødt til at gå helhjertet ind i projektet og nødt til at tro på, at din dreng får sit behov rigtig godt dækket, hvis du følger ovenstående dagsplan. Ligesom du skal tro på, at du kan give ham masser af nærhed, tæt kontakt, kærlighed og tryghed - selvom du ikke ammer ham. At han ikke længere skal tilbydes brystet betyder jo ikke, at du ikke stadig skal være der for ham, og du må stadig gerne sove sammen med ham og lade ham mærke dig, men der er lukket for mælkebaren :)
I takt med at din dreng lærer at han ikke længere behøver brystet hele natten igennem, så vil I begge kunne få jeres nattesøvn igen, du kan dog ikke regne med, at han selv siger fra overfor brystet. Han er i separationsfasen og han skal nu vænne sig til at være adskilt fra dig hele dagen igennem - og det er helt utrolig hårdt for ham. Derfor vil han søge dig ekstra meget og vil også søge brystet ekstra meget, og det er usigelig svært at nægte ham brystet, når du tydeligt mærker, at det er det han vil.. Da du er alene, er det kun ekstra hårdt, og du kan derfor også overveje, om du har en mor eller en anden, som måske kan hjælpe dig i nogle nætter, hvis det bliver for hårdt for dig og din dreng...
Hvis han får flaske før middagslur, ammes aften og sen aften, så får han sandsynligvis en ret stor mængde mælk på denne måde. Måske drikker han mellem 500-600 ml mælk via disse tre mælkemåltider, derudover får han jo også mælk via grød og mos. Og så skal resten af hans væskebehov dækkes via vand af kop. Han skal tilbydes vand til alle måltider og også som tørstslukker imellem måltiderne. Han har behov for godt 900 ml væske i døgnet og det vil sige, at hvis vi skønner, at han drikker 500-600 ml mælk, så skal han altså drikke 300-400 ml vand. Du må gerne give ham vand af en tudkop, hvis du oplever, at han så bedre kan håndtere det.
Derudover skal du forsøge ikke at "måle milliliter", men i stedet se på ham og på hans vandladninger og trivsel generelt. Han vil naturligt ikke tisse lige så meget, når du går fra at give ham mælk 15 gange i døgnet til at give ham mælk 3 gange i døgnet. Men det er helt okay, så længe hans urin er klar. Han urin må ikke blive gul og koncentreret. Hans morgenble kan naturligt også være tung og mere koncentreret, men i løbet af dagen skal urinen være klar som vand :)
Jeg håber, at dette hjælper dig lidt videre, og at du er klar til at tage imod det kærlige skub, som jeg forsøger at sende i din retning. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå okay med dagplejestarten i næste uge :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske