Svar: Vægt og tungebånd
7. august 2020
Alder:
1 mdr.
Kære Mor
Stort tillykke med lillebror, hvor er det dejligt med endnu en lille :)
Det lyder som om, at du har masser af mælk. Du fortæller, at du kan høre, at lillebror synker, når han dier. Han lyder til at die ret effektivt, han dier ofte i 20 minutter, og når han dier, så drypper det fra modsatte bryst. Du fortæller også, at han tisser meget og har mange afføringer, hvilket er tegn på, at der kommer godt med mælk ind - dog er hans afføringer ofte grønlige - og så er der kliklyde, når han dier...
Lad mig starte med kliklyden først. Du fortæller, at han har kort tungebånd og det kan godt være det, som skaber den kliklyde du hører. Hvis tungebåndet er kort/stramt, så vil tungen kunne have svært ved at hæve sig, når hans kæbe sænker sig, og det kan give den omtalte lyd. Det er dog ikke sikkert, at det betyder noget. Nogle gange vil kliklyden forsvinde i takt med, at han bliver større.
Kort tungebånd kan også give sår på brystet. Når tungebåndet er kort/stramt, så kan han have svært ved at svøbe tilstrækkeligt omkring brystvorten og klemmer derfor din brystvorte sammen mellem tungen og ganen - og det slider på dit bryst og danner sår. Men også her fortæller du, at sårene er ved at hele, og at det er bedre nu, hvilket tyder på, at det problem måske også vil forsvinde i takt med at han nu bliver ældre...
Ud over at se på hans teknik når han dier, lytte efter synkelyde osv. Så skal du også se på, hvordan han trives - og det lyder som om, at han får den mængde mælk, som han har behov for. Det er naturligt, at små børn kan tabe sig lidt de første dage, og han har faktisk ikke tabt sig særlig meget.. og så har han taget et stort spring fra den 24/7 til den 31/7, men efterfølgende taget 170 gram på. Det er okay. Hvis du ser på hans vægtstigning fra fødslen og til nu, så ser det ud som om, at han føler sin kurve, og det er fint.
Når man skal vurdere, hvorvidt et tungebånd fungerer, som det er, eller om det er noget man skal klippe og dermed behandle, så er man nødt til at se på hele situationen - både vurdere, hvordan du har det - altså får du sår, er amningen smertefuld, har du svært ved at opretholde mælkeproduktionen, får du problemer med tilstoppede mælkegange osv. og også se på, hvordan din dreng har det - er han glad for at die eller bliver han frustreret og grædende under amning, er han i stand til at holde vakuum eller slipper han brystet hele tiden, fordi han har svært ved at svøbe, tager han nok på i vægt eller er det svært for ham at få tilstrækkeligt med mælk ud...
Lige nu lyder det som sagt som om, at du har mælk nok, sårene er ved at hele, han er glad for at die, og han tager også på.. og ud fra det vil jeg derfor anbefale, at du forsøger at amme som hidtil, men at I naturligvis skal holde øje stadigvæk.
Når det så er sagt, så vil jeg anbefale dig, at du forsøger med lidt forskellige ammestillinger, fordi det kan hjælpe ham med at die mere rigtigt, hvis han lægges forskelligt ting. Det hjælper ham også til at tømme brystet bedre, når du varierer mellem ammestillingerne - og hvis han kan få lidt mere af den federe mælk med ud, så vil det være rigtig godt. Det kan måske være med til at gøre afføringen mere gul og samtidig også øge hans vægt en smule.
Den grønlige afføring kan være helt naturlig, den kan også være tegn på, at han måske får lidt for meget vandholdig mælk, især hvis den samtidig er lidt skummende, og så kan den f.eks. også være tegn på, at du måske har spist noget, som "farver afføringen grøn"...
Jeg vil anbefale dig, at du starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor du sidder med ham i armene, og lader ham spise det kan vil og kan på denne måde. Og når han så slipper og skal have en bøvsepause, så får han det - og så lægger du ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Det vil sige, at han skal ligge med hovedet ved brystet og kroppen og benene ud under din arm. På den måde får han "tømt" dit bryst bedre og får den lidt federe mælk med ud og jeg tænker, at det godt kan gøre en forskel hos jer. Samtidig vil han måske have lettere ved at arbejde med brystet på denne måde, når hans tungebånd er lidt kort, det er et forsøg værd :)
Om natten må du gerne lægge dig og amme ham liggende, fordi han også stimulerer og tømmer brystet på en anden måde, når du ligger ned - og samtidig giver det dig mulighed for at få slappet lidt af og hvile undervejs... :)
Du kan se de forskellige ammestillinger i "Helens bog om amning og flaske" :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske