Svar: Nyfødt og amning

2. august 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M.

Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror :) Det lyder som om, at fødslen er gået godt og som om, at jeres lille dreng har det okay...

Er I stadig indlagt eller? Jeg går ud fra, at du (I) bliver fulgt af lægerne på børneafdelingen, og at du har fået informationer omkring gulsot, anæmi og hvordan du (I) skal forholde jer til dette...?

Over halvdelen af alle nyfødte får en gulfavning af huden og ofte kræver det ikke særlig behandling. Det skyldes, at børn fødes med en stor mængde røde blodlegemer, som de ikke kan nedbryde, fordi deres lever er umoden - og så aflejres der bilirubin i huden, og det er det, som farver barnet gul. Hos børn der er født for tidligt vil leveren være mere umoden, og tendensen til gulsot derfor være større.

Lægerne har sandsynligvis målt bilirubinniveauet i blodet og ud fra hvad plodprøven viser vil man vurdere, hvorvidt det er tilstrækkeligt, at du ammer ekstra meget, så bilirubinen kan blive skyllet ud med afføringen - præcis som du fortæller - eller om det vil være nødvendigt også at give lysbehandling. Gulsot kan gøre barnet sløv, så din dreng ikke vil spise, og derfor er det vigtigt, at du holder øje med hans indtag og også vækker ham, hvis han ikke vågner af sig selv til måltiderne.

Det lyder som om, at din lille dreng vågner af sig selv, nogle gange kun netop for at spise og derefter sover han videre - og det er super godt. Det er et rigtig godt tegn.

Det lyder også som om, at han dier fra begge bryster og tager godt fra. Det er en god idé, at du ammer ham fra samme bryst, hvis han har svært ved at "tømme" brystet helt, modsat kan det dog også trætte ham ekstra... du skal derfor forsøge at finde balancen mellem, hvorvidt du skal amme fra et bryst, skifte ble og amme igen fra samme side eller om du i ...

Annonce

... stedet skal amme fra et bryst, skifte ble og derefter tilbyde toppen fra modsatte bryst, før du så putter til næste lur.

Lige nu lyder det som om, at det fungerer ret godt at lade ham spise fra samme bryst af to omgange, - ofte når han vågner - og derefter så tilbyder du så toppen fra modsatte bryst, før du putter ham igen. Og når han så vågner, så starter han der, hvor han tog toppen sidst. Det lyder faktisk rigtig fint og som om, at han på den måde få rigtig godt med mælk - og at han så efterfølgende tager et godt langt søvnstræk - ikke fordi han er sløv, men netop fordi han har spist godt...

Der bør dog ikke gå mere end 3-4 timer, før han ammes igen - og tiden tælles fra du startede med at amme sidst.. Det vil sige, at hvis du ammer ham kl 12 og putter ham igen kl 13 med en kort putteamning lige inden, så er det altså tiden fra kl 12 som tæller, så han skal faktisk ammes igen mellem kl 15.30-16...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du fortæller, at jeres rutine fungerer ret godt lige nu, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer. Jeg er også helt enig med dig i, at det er bedre, at han spiser og tager godt fra og efterfølgende tager en længere lur, end at han begynder at slatspise og slatsove. Så det må du gerne holde fast i :)

Hold øje med hans afføringer. Det er vigtigt, at hans afføringer er gule, og han skal have godt gang i maven. Det skal helst virke som om, at der er "hul igennem", så når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :) Det er også vigtigt, at han bliver ved med at spise effektivt, og han må på ingen måde virke sløv eller apatisk. Han skal f.eks. reagere på skiftning og på at få tøj af og på...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder