Svar: Alene-mor og ammestop
13. maj 2020
Alder:
16 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at du ammer rigtig meget, også for meget :) Jeg forstår godt, at du synes det er hyggeligt, og at amningen har været en måde, hvorpå du har givet dig selv ro og overskud i hverdagen, men der er desværre nok ingen tvivl om, at din drengs indtag af mælk påvirker hans indtag af mere rigtig mad. Du fortæller, at han generelt spiser meget små portioner, og det er helt naturligt, at han ikke spiser ret meget, når du ammer ham så hyppigt som du gør - heldigvis vokser han som han skal:)
Jeg forstår også godt, at du efterhånden synes, det er lidt hårdt med al den amning. Det er naturligt hårdt for dig, at du skal amme ham flere gange dagligt, og det er helt sikkert også hårdt at amme ham op til 6 gange hver nat...Og din dreng har lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som du har.
Ernæringsmæssigt har han ikke længere brug for mælken fra dig. Hans behov for mad og væske kan fint dækkes i løbet af dagen, hvor han kan tilbydes almindelig mad og drikke vand af en kop. Så der er ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt ikke længere behov for amning, med den alder han har. Der kan være nogle andre gode grunde til at amme, og der er ingen tvivl om, at amningen betyder meget for både dig og din dreng, derfor kan du godt forsøge at bibeholde amningen, hvis du meget gerne vil det.. men det er lidt svært...
For din dreng forstår ikke, hvorfor han ikke længere må ammes. Han kender ikke klokken og kan ikke forholde sig til, at han f.eks. godt må ammes kl 20, men ellers ikke, og han kan derfor blive eget fortvivlet og ulykkelig, hvis og når du pludselig fjerner mange amninger fra ham. Det er jo det han har lært, det er sådan det altid har været, og han vil naturligt søge brystet, som er det mest trygge han kender - og vil naturligt blive ulykkelig, når du pludselig ikke giver ham det. Det er dog vigtigt at huske på, at han stadig har sin mor - brystet og mor er to forskellige ting, så selvom han ikke længere får bryst, så har han stadig dig :)
Han har også en alder, hvor du ikke kan regne med, at han selv siger fra. Det er en beslutning, som du skal tage - også selvom han bliver ked af det, græder og protesterer. Og det er derfor vigtigt, at du går helhjertet ind i projektet. Det kan være en god idé at du laver en aftale med mormor om, at hun hjælper dig i f.eks. 3 nætter, så hun f.eks. kan tage over, da hun ikke kan amme, men stadig give masser af nærhed og tæt kontakt. Det løser sig ikke på 3 nætter, men man siger normalt, at I efter 3 nætter vil kunne fornemme en forskel - og hvis din dreng er vant til mormor og tryg ved hende, så kan det godt være en løsning, at mormor tager over om natten.
Nogle børn har lettere ved at acceptere at amningen er slut, hvis man stopper helt. Men da du ammer rigtig meget, kan det være problematisk for dig at stoppe fra den ene dag til den anden, da du risikerer at få en brystbetændelse. Jeg vil derfor anbefale dig, at du trapper hurtigt ned og forsøger at amme mindre og mindre - altså forlænger tiden mellem amningerne så meget som muligt. Det sker naturligt om dagen, nu hvor din dreng er i dagpleje, men måske er det nødvendigt, at du et par dage ammer om eftermiddagen, når I mødes efter at have været adskilt. Og det er også fint, at du ammer aften og sen aften, men efter midnat ikke længere ammer. Og stille og roligt, så skal amningen om eftermiddagen fjernes og herefter så amningerne aften og sen aften, som du synes det passer, og som du har lyst til :)
Samtidig med, at du ikke længere ammer efter midnat, så vil din drengs appetit om dagen naturligt øges, og det er vigtigt, at du tilbyder ham mere og mere mad hele dagen igennem. Jo mere han spiser og drikker om dagen og i løbet af aftenen, jo bedre vil han naturligt også kunne undvære brystet.
En dagsplan for en dreng på 16 måneder ser således ud:
Morgen 07: Havregrød, vand eller lidt letmælk af kop. (så længe du ammer så meget, behøver du ikke give ham letmælk, men vand vil være fint)
Afleveres i dagpleje, de dage hvor han skal være der
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, evt. lidt frugtmos og vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, eller varm mad til frokost. Frokosten bør bestå af brød, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs, ost, æg... Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt og bær. Må også gerne tilbydes lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, i takt med at amningerne trappes ned eller fjernes helt, vil det være godt med et surmælksprodukt om eftermiddagen. Vand af kop.
Kan en kort overgang (3-4 dage) ammes eftermiddag, for at forebygge brystbetændelse hos dig og for at lade ham og dig mødes på en tryg og genkendelig måde, nu hvor han starter dagpleje...
Aften 18: Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad - frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses med sovs. Vand af kop (letmælk i takt med at amningerne stopper).
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage og gøres klar til natten.
Tilbydes et godnatmåltid ca 19.30. Det kan være grød, havregryn med letmælk, moset banan eller lignende. Og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20...
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - og skal ikke længere ammes efter midnat.
Gradvist kan den sene amning så også trappes ud, og den sidste amning som forsvinder er amningen før putning om aftenen. Mormor kan som sagt med fordel hjælpe dig og tage over, da hun ikke kan amme, men stadig give masser af nærhed, og du kan sove et andet sted..
Du må også meget gerne forsøge at klare det selv, og her vil det være en rigtig god idé, at du sover med en t-shirt på, så din dreng ikke længere har fri adgang til mælkebaren, og ikke længere selv kan søge brystet i søvne om natten. Det er slut. Du kan dog naturligt stadig give ham masser af nærhed, trøste og berolige, men bryst er der ikke mere af :)
Det er altså dig, som nu skal nå til en beslutning om, at det er slut, og du skal lægge en plan for, hvordan du gør det, så du og din dreng begge kan holde til det... Det er vigtigt, at du har hjertet med og går helhjertet ind i projektet, hvis det skal lykkes for dig - det kan dog sagtens lade sig gøre - og jeg håber, at jeg her har fået givet dig et kærligt skub i den retning :)
Rigtig meget held og lykke med projekt ammestop :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske