Svar: Natrytme og amning

10. maj 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære N

Tak for dit brev :)

Ja, det er helt okay, at du ammer, når din datter puttes og igen kl. 21 og kl. 02/03... Din datter kender ikke klokken, og det fungerer rigtig godt for jer begge med amningerne på disse tidspunkter - og det er helt perfekt, at du ikke også ammer kl 06, men at I her står op og starter dagen med morgengrød. Når amningen ligger kl 02/03, så påvirker den ikke hendes indtag af morgenmad, hvilket den jo godt kunne gøre, hvis du ammede kl. 05, så det er positivt, og din datter får ikke mere mælk, end hun har behov for i forhold til sin alder - det er kun tidspunktet, som er anderledes, men det er som sagt okay :)

Når hun bliver 8-9 måneder gammel, så vil jeg normalt anbefale at trappe ud af den tidlige morgenamning, og at hun i den alder ammes 3 gange i døgnet - før middagslur, aften og sen aften. I stedet kan hun i den alder tilbydes et godnatmåltid, som vil ...

Annonce

... mætte hende lidt ekstra til natten, og hun vil derfor sandsynligvis forholdsvist let kunne vænnes til at undvære den ene amning... Jeg tænker umiddelbart, at det sandsynligvis vil gå fint med at undvære brystet om natten...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når det så er sagt, så må I se, hvordan hendes amninger kommer til at ligge på dette tidspunkt, for hos jer vil det måske være hensigtsmæssigt, at hun ikke både ammes kl. 19.30, og igen kl. 21, men måske sover et længere søvnstræk om aftenen og derfor stadig ammes kl. 02 og sover videre, - og det må hun også gerne :) Nogle børn sover deres længste søvnstræk om aftenen, og andre sover det om natten... Det kan altså godt være, at hun fremadrettet vil trives bedst med at springe amningen kl 21 over og ikke amningen kl 02, men det må tiden vise :)

Lige nu er det rigtig fint, at du gør som du gør - og som udgangspunkt skal du ikke ændre noget, som fungerer for jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.