Svar: Natrytme og amning
10. maj 2020
Alder:
7 mdr.
Kære N
Tak for dit brev :)
Ja, det er helt okay, at du ammer, når din datter puttes og igen kl. 21 og kl. 02/03... Din datter kender ikke klokken, og det fungerer rigtig godt for jer begge med amningerne på disse tidspunkter - og det er helt perfekt, at du ikke også ammer kl 06, men at I her står op og starter dagen med morgengrød. Når amningen ligger kl 02/03, så påvirker den ikke hendes indtag af morgenmad, hvilket den jo godt kunne gøre, hvis du ammede kl. 05, så det er positivt, og din datter får ikke mere mælk, end hun har behov for i forhold til sin alder - det er kun tidspunktet, som er anderledes, men det er som sagt okay :)
Når hun bliver 8-9 måneder gammel, så vil jeg normalt anbefale at trappe ud af den tidlige morgenamning, og at hun i den alder ammes 3 gange i døgnet - før middagslur, aften og sen aften. I stedet kan hun i den alder tilbydes et godnatmåltid, som vil mætte hende lidt ekstra til natten, og hun vil derfor sandsynligvis forholdsvist let kunne vænnes til at undvære den ene amning... Jeg tænker umiddelbart, at det sandsynligvis vil gå fint med at undvære brystet om natten...
Når det så er sagt, så må I se, hvordan hendes amninger kommer til at ligge på dette tidspunkt, for hos jer vil det måske være hensigtsmæssigt, at hun ikke både ammes kl. 19.30, og igen kl. 21, men måske sover et længere søvnstræk om aftenen og derfor stadig ammes kl. 02 og sover videre, - og det må hun også gerne :) Nogle børn sover deres længste søvnstræk om aftenen, og andre sover det om natten... Det kan altså godt være, at hun fremadrettet vil trives bedst med at springe amningen kl 21 over og ikke amningen kl 02, men det må tiden vise :)
Lige nu er det rigtig fint, at du gør som du gør - og som udgangspunkt skal du ikke ændre noget, som fungerer for jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske