Svar: Udfasning af 1-2 amninger

30. april 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære N

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar og har kunne bruge mit forslag til dagsrytme :)

Det er rigtigt, at det vil være en god idé, at du nu fjerner to af dagens amninger og ammer 4 gange i døgnet. Jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, som du skriver, at din datter ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag - og det betyder også, at du nu skal øve putning uden bryst i munden. Det er en rigtig god idé at øve dette om dagen, hvor du selv har mere overskud og naturligt har lettere ved at sætte andre ting i stedet for brystet :)

I stedet for bryst formiddag og eftermiddag vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende mellemmåltider. Det betyder at grød og frugt om morgenen nu adskilles, så hun lærer at spise ren grød uden frugt og i stedet får lidt frugt som mellemmåltid sammen med vand af en kop.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser nu således ud:

Tidlig morgen 05.30: Ammes og putter i mors seng

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 08:30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning, mellemmåltidet erstatter mælken her

Frokost 11.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med gnavegrønt og vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca 13

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Springer ofte amningen over her, har hun stadig brug for brystet kortvarigt en gang imellem, så er det naturligvis helt okay. Det er bedre, at hun ammer her end midt nat :) Og det lyder som om, at hun selv er god til at sige til og fra her...

Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, gnavegrønt og vand af kop. Udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere bid og smag :)

Ammes og puttes til natten ca. kl 19

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra ...

Annonce

... begge brystet og sover videre - og skal nu begynde at sove uden mælk midt nat, så hun ammes sen aften og tidlig morgen men sover uden brystet derimellem :)

Hvis du oplever det svært at putte hende uden brystet om formiddagen, så kan det være en god idé at tage barnevognen i brug. Start med at give hende lidt frugtmos og vand, og sæt hende så i barnevognen og tril en tur. Lad hende sidde op og kikke på verden og læg hende først ned, når hun tydeligt er parat. Give hende evt. lidt bløde frugtbåde i hånden, som hun kan sidde og sutte på, når I triller af sted. Det kan også være en måde at vænne hende fra amningen formiddag på :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis din datter ammes 4 gange i døgnet jf. dagsplanen, så får hun fint sit mælkebehov stillet hos dig og behøver således ikke flaske... Og hvis du ikke er hjemme en enkelt aften, så er det okay, at far f.eks. i stedet giver lidt mme af en kop. Det kan gives lunt eller koldt, måske vil hun gerne drikke det koldt af en kop. Hvis hun ikke vil drikke mme af kop, og der kun er tale om en enkelt aften, så sker der ikke noget ved at et enkelt mælkemåltid springes over. Måske vil hun så melde sig og søge brystet en ekstra gang, når du er hjemme, og her må du så amme hende...

Mere problematisk er det dog, hvis du flere aftener om ugen ikke kan være hjemme, og hun ikke vil tage flaske eller drikke MME af kop. Hun har brug for mælken og i givet fald vil du så være nødt til at amme på et andet tidspunkt. Dertil kommer, at så længe du ammer, så vil det være rigtig svært for andre at putte og meget svært for far at tage over om aftenen. Det vil være lettere, at far tager over om dagen - f.eks. når formiddagsamningen forsvinder, så hvis det er fordi du gerne vil gå til noget sport eller lignende, så kan dette måske også lade sig gøre lørdag/søndag formiddag, fordi far naturligt vil kunne følge den vanlige rytme uden amning.. bare en tanke :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige