Svar: Udfasning af 1-2 amninger
30. april 2020
Alder:
7 mdr.
Kære N
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar og har kunne bruge mit forslag til dagsrytme :)
Det er rigtigt, at det vil være en god idé, at du nu fjerner to af dagens amninger og ammer 4 gange i døgnet. Jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, som du skriver, at din datter ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag - og det betyder også, at du nu skal øve putning uden bryst i munden. Det er en rigtig god idé at øve dette om dagen, hvor du selv har mere overskud og naturligt har lettere ved at sætte andre ting i stedet for brystet :)
I stedet for bryst formiddag og eftermiddag vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende mellemmåltider. Det betyder at grød og frugt om morgenen nu adskilles, så hun lærer at spise ren grød uden frugt og i stedet får lidt frugt som mellemmåltid sammen med vand af en kop.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser nu således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og putter i mors seng
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 08:30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning, mellemmåltidet erstatter mælken her
Frokost 11.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med gnavegrønt og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca 13
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Springer ofte amningen over her, har hun stadig brug for brystet kortvarigt en gang imellem, så er det naturligvis helt okay. Det er bedre, at hun ammer her end midt nat :) Og det lyder som om, at hun selv er god til at sige til og fra her...
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, gnavegrønt og vand af kop. Udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere bid og smag :)
Ammes og puttes til natten ca. kl 19
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge brystet og sover videre - og skal nu begynde at sove uden mælk midt nat, så hun ammes sen aften og tidlig morgen men sover uden brystet derimellem :)
Hvis du oplever det svært at putte hende uden brystet om formiddagen, så kan det være en god idé at tage barnevognen i brug. Start med at give hende lidt frugtmos og vand, og sæt hende så i barnevognen og tril en tur. Lad hende sidde op og kikke på verden og læg hende først ned, når hun tydeligt er parat. Give hende evt. lidt bløde frugtbåde i hånden, som hun kan sidde og sutte på, når I triller af sted. Det kan også være en måde at vænne hende fra amningen formiddag på :)
Hvis din datter ammes 4 gange i døgnet jf. dagsplanen, så får hun fint sit mælkebehov stillet hos dig og behøver således ikke flaske... Og hvis du ikke er hjemme en enkelt aften, så er det okay, at far f.eks. i stedet giver lidt mme af en kop. Det kan gives lunt eller koldt, måske vil hun gerne drikke det koldt af en kop. Hvis hun ikke vil drikke mme af kop, og der kun er tale om en enkelt aften, så sker der ikke noget ved at et enkelt mælkemåltid springes over. Måske vil hun så melde sig og søge brystet en ekstra gang, når du er hjemme, og her må du så amme hende...
Mere problematisk er det dog, hvis du flere aftener om ugen ikke kan være hjemme, og hun ikke vil tage flaske eller drikke MME af kop. Hun har brug for mælken og i givet fald vil du så være nødt til at amme på et andet tidspunkt. Dertil kommer, at så længe du ammer, så vil det være rigtig svært for andre at putte og meget svært for far at tage over om aftenen. Det vil være lettere, at far tager over om dagen - f.eks. når formiddagsamningen forsvinder, så hvis det er fordi du gerne vil gå til noget sport eller lignende, så kan dette måske også lade sig gøre lørdag/søndag formiddag, fordi far naturligt vil kunne følge den vanlige rytme uden amning.. bare en tanke :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske