Svar: Amning - fortsat

2. april 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det er gået godt med nedtrapning af amning, og det er super at lillepigen drikker mme af en kop til frokost. Det giver netop far mulighed for stadig at sikre hende en vis mængde mælk midt på dagen, når mor ikke er hjemme til at amme :)

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen begynde at trives fint med 3 amninger - og de ligger ofte netop før middagslur, aften og sen aften. Da jeres datter får mme i stedet for bryst før middagsluren, så får hun naturligt sit mælkebehov fint dækket, men hun kan stadig godt have behov for at mærke dig og være tæt på dig - og derfor behov for at vågne midt nat. I er jo adskilt i løbet af dagen, og det godt gøre hende lidt ekstra tryghedssøgende og brystsøgende.. samtidig med, at hun jo også er i separationsfasen, som naturligt vil forstærke dette.

I forhold til hendes indtag, så er der dog ikke umiddelbart et ernæringsmæssigt behov for, at du stadig ammer kl 03, og derfor må du gerne forsøge at trappe ud af denne amning. I første omgang kan du gøre det ved at amme hende mere og mere kortvarigt, altså lige nu tilbyde hende brystet, men så lirke brystet mere og mere ud, så hun ikke fylder sig med mælk på dette tidspunkt. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan indføre kærtegn, beroligende hænder, en putteklud eller lignende, som så kan tage mere og mere over. Erstatte brystet på sigt, så du fremadrettet netop kan berolige med hænder og kærtegn, uden at du behøver give hende brystet og på den måde stadig hjælpe hende videre i søvnen, hvis og når hun vågner om natten...

Det vil også være rigtig godt, hvis I nu kan indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes ...

Annonce

... putteritual. Den vil være med til at sikre, at hun bedre kan undvære mælken midt nat og sikre, at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten.

En dagsplan, som kan passe til hende i 8-9 måneders alderen kan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og tilbydes nu også små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, må meget gerne få kød, fisk, kartofler, grøntsager osv. til frokost. Vand af kop.

Tilbydes MME af en kop, evt. sammen med lidt banan.. og puttes til middagslur

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal stadig være moset mad og også mad i stykker - små hapsede og større stykker, som hun kan sidde med i hånden og gumle på selv. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage eller lignende efter behov.

Ca. 19 - tilbydes en godnatgrød - det kan være en lidt grovere grød som flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller MME af kop. Får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder...

Ammes og puttes til natten ca. 19.30...

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter stille og roligt hjælpes til at sove uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Jeg håber, at ovenstående dagsplan og tanker giver lidt idé om, hvordan det kan se ud nu, og hvad I kan arbejde videre mod :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!