Svar: Amning - fortsat
2. april 2020
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det er gået godt med nedtrapning af amning, og det er super at lillepigen drikker mme af en kop til frokost. Det giver netop far mulighed for stadig at sikre hende en vis mængde mælk midt på dagen, når mor ikke er hjemme til at amme :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen begynde at trives fint med 3 amninger - og de ligger ofte netop før middagslur, aften og sen aften. Da jeres datter får mme i stedet for bryst før middagsluren, så får hun naturligt sit mælkebehov fint dækket, men hun kan stadig godt have behov for at mærke dig og være tæt på dig - og derfor behov for at vågne midt nat. I er jo adskilt i løbet af dagen, og det godt gøre hende lidt ekstra tryghedssøgende og brystsøgende.. samtidig med, at hun jo også er i separationsfasen, som naturligt vil forstærke dette.
I forhold til hendes indtag, så er der dog ikke umiddelbart et ernæringsmæssigt behov for, at du stadig ammer kl 03, og derfor må du gerne forsøge at trappe ud af denne amning. I første omgang kan du gøre det ved at amme hende mere og mere kortvarigt, altså lige nu tilbyde hende brystet, men så lirke brystet mere og mere ud, så hun ikke fylder sig med mælk på dette tidspunkt. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan indføre kærtegn, beroligende hænder, en putteklud eller lignende, som så kan tage mere og mere over. Erstatte brystet på sigt, så du fremadrettet netop kan berolige med hænder og kærtegn, uden at du behøver give hende brystet og på den måde stadig hjælpe hende videre i søvnen, hvis og når hun vågner om natten...
Det vil også være rigtig godt, hvis I nu kan indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Den vil være med til at sikre, at hun bedre kan undvære mælken midt nat og sikre, at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten.
En dagsplan, som kan passe til hende i 8-9 måneders alderen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og tilbydes nu også små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, må meget gerne få kød, fisk, kartofler, grøntsager osv. til frokost. Vand af kop.
Tilbydes MME af en kop, evt. sammen med lidt banan.. og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal stadig være moset mad og også mad i stykker - små hapsede og større stykker, som hun kan sidde med i hånden og gumle på selv. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage eller lignende efter behov.
Ca. 19 - tilbydes en godnatgrød - det kan være en lidt grovere grød som flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller MME af kop. Får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder...
Ammes og puttes til natten ca. 19.30...
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter stille og roligt hjælpes til at sove uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Jeg håber, at ovenstående dagsplan og tanker giver lidt idé om, hvordan det kan se ud nu, og hvad I kan arbejde videre mod :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske