Svar: Amning om dagen og om natten
22. marts 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Maiken
Tak for dit brev :)
Selvom det stadig er svært, så lyder det faktisk som om, at der er sket fremskridt hos jer og som om at din datter har fået lidt mere rytme og også sover bedre end før. Det er rigtig godt - hold fast i de gode fremskridt :)
Det er sandsynligvis alder og udvikling, som du mærker begynder at spille ind. Din datter er stille og roligt ved at komme i separationsfasen, og det betyder, at hun vil have en større motorisk uro og også mental uro - som gør det sværere for hende at sove. Denne periode dækker især over 8-10 måneders alderen, nogle gange lidt før og nogle gange lidt længere...
Jeres datter bevæger sig mere og mere omkring nu, hun ligger ikke længere stille på tæppet, hvor du har lagt hende, og hun øver sig mere og mere motorisk. Det er super godt og rigtig dejligt, og det skal du naturligvis støtte hende i, det betyder dog, at hun også øver sig om natten - i søvne. Derfor får hun lagt sig i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, og hun har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen.
Hun oplever også verden mere og mere bevidst nu, og alle stimuli og oplevelser skal bearbejdes, når hun skal sove. Det betyder, at hun vil have ekstra stor drømmeaktivitet, og om natten kan hun derfor komme med mange forskellige lyde. Nogle lyde skal du reagere på med det samme, men mange lyde skal du ikke reagere på, men i stedet se om hun kan komme videre i søvnen på egen hånd. Nogle gange er du nødt til at tage hende op, berolige og betrygge og putte hende igen, andre gange vil det være rigtig godt med blot en beroligende hånd, så hun kan mærke dig, men hvor du forsøge at hjælpe hende videre, hvor hun ligger.. og atter andre gange behøver du måske slet ikke røre hende men kan i stedet forsøge med et "ssh-ssh" eller lignende.
Det lyder som om, at det lige nu hjælper hende at du ammer, putter, tager hende op, ammer, putter, tager hende op, ammer, putter - altså bruger "op-ned" igen og igen. Hun falder på den måde i søvn inden for 30 minutter om aftenen, og det kan godt virke som langt tid, men hun lærer at falde i søvn i sin seng og lyder til at falde i søvn på en tryg måde.. og lige nu tænker jeg faktisk, at det kan være okay...
Når det så er sagt, så lyder det dog også som om, at hun har behov for mere mad (og måske mere mælk) hele dagen igennem, og at du skal øge hendes indtag. Du fortæller, at amningen om dagen er udfordret, hun er ikke sulten nok til at blive ammet inden lur - og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun har plads i maven til både skemad og mælk.... Der må gerne gå et par timer imellem, at hun får skemad, og at hun tilbydes brystet, netop for at hun får sit behov dækket.
Er hun blevet 8 måneder - korrigeret? Det har lidt betydning for, hvor meget du kan forvente, og hvordan en dagsplan kan skrues sammen... Det kan være en god idé at indføre et bad om aftenen, og hvis hun er blevet 8 måneder også indføre en godnatgrød, som kan mætte hende lidt ekstra til natten. Det betyder, at en aftenrytme kan se således ud:
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Mad med mere og mere bid, mad i hænderne at gumle på selv. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage...
Tilbydes godnatgrød og vand af kop og får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder...:)
Ammes og puttes til natten ca. kl 20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover videre
Det er vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som samtidig levner plads til mælken. Det vil være passende med 3 eller 4 amninger i døgnet nu - afhængig af hendes alder - ammes hun 4 gange anbefaler jeg, at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Ammes hun 3 gange vil det være den tidlige morgenamning som forsvinder, og hun ammes før middagslur, aften og sen aften. Hun skal altså ikke længere ammes formiddag og eftermiddag, men her tilbydes mellemmåltider...
Det betyder også, at når du giver hende frokost og aftensmad, så vil det være godt, hvis hun spiser f.eks. 1 dl. mos og får lidt gnavemad i hånden osv. og hun så stadig har plads i maven til mælken før putning - og at du ikke giver hende f.eks. 1.5 dl mos, og hun så afviser brystet eller ikke spiser nok...
Det kan også sagtens tænkes, at årsagen til at amningerne er udfordret om dagen skyldes alder og netop mindre behov for amning. Og når du fjerner amningerne formiddag og eftermiddag, så vil hun måske netop vise større interesse for brystet igen og vil derfor atter ammes, før hun puttes til middagslur og om aftenen - og på den måde falde roligere i søvn.
Det betyder så også, at du f.eks. om formiddagen nu skal putte hende uden at amme hende først - i stedet skal hun tilbydes mellemmåltid. Jf tidligere dagsplan. Og på den måde skal hun nu lære at blive lagt uden at blive ammet, som du spørger til :)
Det vil på samme måde være rigtig godt, at når du ammer hende før middagslur og til aften, at du så putter hende fra dig, før hun sover helt. Hun skal ikke puttes vågen, men flyttes fra din favn og ned i barnevogn eller seng lige der, hvor hun næsten sover - kæmper for at holde øjnene åbne. Du kan se, at hun har mælk i mundvigene, hun er træt og sover næsten, men når dog at registrere, at du flytter hende. Du står ved hende, holder hænderne beroligende på hendes krop og luller hende det sidste stykke ind i søvnen...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske