Svar: 7 måneder, amninger

22. februar 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M

Tak for dit brev :)

Da din datter er født 6 uger for tidligt, så er hun korrigeret ca. 6 måneder nu, og jeg vil derfor anbefale, at du ammer hende 6 gange i døgnet. Det lyder det som om, at du gør - men størstedelen af hendes amninger ligger om natten, og det er du nødt til at lave om på :) Det er vigtigt, at du hjælper hende ind i en rytme, hvor hun lærer at sove om natten, og at hun skal være aktiv om dagen... :)

Hvis I har et ønske om, at far skal kunne tage over om natten, så kan det være en overvejelse værd, om hun skal have en flaske. Flasken har den fordel, at far kan give den sen aften, så mor kan gå tidligt i seng og få nogle sammenhængende timer - og derudover har modermælkserstatning ofte den fordel, at det mætter lidt mere end modermælk. Det vil sige, at hvis jeres datter tilbydes en flaske af far sen aften, så er der måske større sandsynlighed for, at hun kan sove nogle sammenhængende timer, før hun så har brug for mor og brystet igen...

Der er naturligvis altid en risiko for at jeres datter vil foretrække flaske, hvis I begynder at give hende dette, og det skal du naturligvis være bevidst om. Det lyder dog som om, at det godt kunne være en hjælp for jer...

Alternativt skal du naturligt amme hende sen aften - f.eks. før du selv går i seng. Enten fordi hun går sent i seng selv (afhængig af, om hun sover 2 eller 3 lure dagligt og hvornår den 3. lur ligger) eller fordi du tager hende op, ammer hende og derefter putter hende igen. Mange børn har en evne til at kunne spise mere eller mindre i søvne og vil derfor godt kunne blive fyldt op til natten på denne måde. Det kan også være, at jeres datter - alt efter hendes rytme - vil ...

Annonce

... vågne og melde sig selv f.eks. kl 01, og så lægger du hende til der, hvorefter hun så skal sove videre. Hvis hun vågner mange gange i løbet af aftenen, kan en af disse opvågninger naturligt også indeholde en god drømmeamning:)

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun indtager både skemad og mælk nok hele dagen igennem, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner, og mælk før hun skal sove. Så der på den måde går måske 1-1.5 time mellem skemaden og mælken, og der dermed er plads i maven til begge dele.

Hvis du ammer hende, før hun tilbydes skemad, så er der risiko for, at hun ikke spiser nok. Samtidig vil det være sværere for hende at falde i søvn, overgive sig til søvnen og sove et længere søvnstræk - det gør det lettere for hende at finde ro og sove, hvis hun har fået mælk først...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis hun af en eller anden grund afviser brystet, så der går flere timer, hvor du ikke får ammet hende, så kan du naturligvis være nødt til at lægge hende til, når hun pludselig viser interesse igen - det er vigtigt, at hun dier hos dig - både for at holde din produktion ved lige men også for at sikre, at du ikke får en brystbetændelse. Hvis hun igen og igen afviser brystet, så kan det være nødvendigt, at du malker ud...

Det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem, at hun får tilstrækkeligt med både skemad og mælk hele dagen igennem, og kan begynde at undvære mælken midt nat - din krop skal dog naturligt også kunne følge med :)

Jeg håber, at du samen med dette og den dagsplan jeg har sendt dit i mit tidligere svar er hjulpet lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor