Svar: 7 måneder, amninger
22. februar 2020
Alder:
7 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Da din datter er født 6 uger for tidligt, så er hun korrigeret ca. 6 måneder nu, og jeg vil derfor anbefale, at du ammer hende 6 gange i døgnet. Det lyder det som om, at du gør - men størstedelen af hendes amninger ligger om natten, og det er du nødt til at lave om på :) Det er vigtigt, at du hjælper hende ind i en rytme, hvor hun lærer at sove om natten, og at hun skal være aktiv om dagen... :)
Hvis I har et ønske om, at far skal kunne tage over om natten, så kan det være en overvejelse værd, om hun skal have en flaske. Flasken har den fordel, at far kan give den sen aften, så mor kan gå tidligt i seng og få nogle sammenhængende timer - og derudover har modermælkserstatning ofte den fordel, at det mætter lidt mere end modermælk. Det vil sige, at hvis jeres datter tilbydes en flaske af far sen aften, så er der måske større sandsynlighed for, at hun kan sove nogle sammenhængende timer, før hun så har brug for mor og brystet igen...
Der er naturligvis altid en risiko for at jeres datter vil foretrække flaske, hvis I begynder at give hende dette, og det skal du naturligvis være bevidst om. Det lyder dog som om, at det godt kunne være en hjælp for jer...
Alternativt skal du naturligt amme hende sen aften - f.eks. før du selv går i seng. Enten fordi hun går sent i seng selv (afhængig af, om hun sover 2 eller 3 lure dagligt og hvornår den 3. lur ligger) eller fordi du tager hende op, ammer hende og derefter putter hende igen. Mange børn har en evne til at kunne spise mere eller mindre i søvne og vil derfor godt kunne blive fyldt op til natten på denne måde. Det kan også være, at jeres datter - alt efter hendes rytme - vil vågne og melde sig selv f.eks. kl 01, og så lægger du hende til der, hvorefter hun så skal sove videre. Hvis hun vågner mange gange i løbet af aftenen, kan en af disse opvågninger naturligt også indeholde en god drømmeamning:)
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun indtager både skemad og mælk nok hele dagen igennem, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner, og mælk før hun skal sove. Så der på den måde går måske 1-1.5 time mellem skemaden og mælken, og der dermed er plads i maven til begge dele.
Hvis du ammer hende, før hun tilbydes skemad, så er der risiko for, at hun ikke spiser nok. Samtidig vil det være sværere for hende at falde i søvn, overgive sig til søvnen og sove et længere søvnstræk - det gør det lettere for hende at finde ro og sove, hvis hun har fået mælk først...
Hvis hun af en eller anden grund afviser brystet, så der går flere timer, hvor du ikke får ammet hende, så kan du naturligvis være nødt til at lægge hende til, når hun pludselig viser interesse igen - det er vigtigt, at hun dier hos dig - både for at holde din produktion ved lige men også for at sikre, at du ikke får en brystbetændelse. Hvis hun igen og igen afviser brystet, så kan det være nødvendigt, at du malker ud...
Det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem, at hun får tilstrækkeligt med både skemad og mælk hele dagen igennem, og kan begynde at undvære mælken midt nat - din krop skal dog naturligt også kunne følge med :)
Jeg håber, at du samen med dette og den dagsplan jeg har sendt dit i mit tidligere svar er hjulpet lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske