Svar: Amning og mad - fortsat
6. februar 2020
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har kunne bruge mit sidste svar og stille og roligt er igang med at indføre dagsplanen og de nye rutiner :)
Jeres datter lyder til at være motorisk rigtig godt med, når hun i en alder af 6.5 måned kan komme op på alle fire. Det er super godt, og så er hun stærk i kroppen :) Derfor må hun gerne sidde i høj stol, og det er helt naturligt, at hun efter lidt tid falder til siden eller forover - når det sker, så er hun træt i ryggen og så skal hun ned på gulvet igen. Vær opmærksom på, hvis sædet på stolen er meget glat, så vil hendes tendens til at glide naturligt være større og det vil være sværere for hende at sidde - i givet fald, vil det være godt med et stofbetræk på selve sædet, så hun kan sidde uden at glide for meget rundt :)
Det sætter naturligt lidt begrænsninger for ,hvor lang tid hun kan sidde og hvor lang tid et måltid bør tage. Det vil være rigtig fint, hvis et måltid tager ca. 15 minutter, 20 minutter er også okay, hvis hun nyder det :) Det vil sige, at hun starter med lidt mad i hånden og du følger efter med lidt på en ske og lidt vand af kop. Derefter kan hun så komme ned på gulvet igen. I takt med at hun bliver motorisk stærkere, så vil hun naturligt kunne sidde i længere tid, og du vil også kunne begynde at have hende siddende i den høje stol, når du f.eks. laver maden og I er i køkkenet sammen - så kan hun se og følge med i, hvad du laver og stadig være i sikkerhed i forhold til det varme blus og ovnen :)
Det kan være en god idé, at du ved putning om aftenen forsøger at amme hende af to omgange. Det betyder, at du med fordel kan prøve at lægge en skiftning ind undervejs i amningen, før du putter hende. Altså starte med at amme hende, skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, og så amme hende igen og først der putte hende. Mange børn har tendens til i 6 måneders alderen at søge brystet igen, når de har sovet en halv times tid og ved at amme hende af to omgange kan man ofte undgå dette, så hun begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk om aftenen :)
Derudover er det vigtigt, at hun ikke falder i søvn med dit bryst i munden, men når at registrere, at hun flyttes fra din favn og ned, hvor hun skal sove. hun skal ikke være vågen, men træt nok til at kunne lulles ind i søvnen med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. Hvis hun falder i søvn i din favn, så vil hun forbinde din favn med stedet, hvor hun sover og det kan også gøre, at hun vågner igen og igen fordi hun søger din favn. Derfor er det vigtigt, at I nu arbejder bevidst på, at hun ved, hvor hun puttes - uden at hun bliver ked af det og uden at hun begynder at forbinde det at sove med noget, som ikke er trygt og rart. Det skal stadig være trygt og dejligt at komme i seng :)
Du kan droppe formiddagsamningen først og her erstatte med lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop. Og så kan du om et par uger fjerne amningen om eftermiddagen og her erstatte med et lidt større mellemmåltid f.eks. flerkornsgrød med frugtmos som topping og vand af kop :) Vand af kop er vigtigt, da vand naturligt nu skal begynde at erstatte mere af hendes væskebehov.
Hun behøver ikke spise store eller fulde portioner, før du fjerner amningen formiddag og eftermiddag.. lad det være en gradvis proces, også som du fornemmer, at din krop er parat til :) Da hun har været vant til at die meget hyppigt hos dig, er det vigtigt, at du ikke fjerner for mange amninger på en gang, men at din produktion af mælk naturligt gradvist nedsættes, så du ikke pludselig risikerer at få en brystbetændelse, fordi det går for hurtigt. Det skal fungere for jer begge to :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke - og god weekend, når I kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske