Svar: Amning og mad - fortsat

6. februar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har kunne bruge mit sidste svar og stille og roligt er igang med at indføre dagsplanen og de nye rutiner :)

Jeres datter lyder til at være motorisk rigtig godt med, når hun i en alder af 6.5 måned kan komme op på alle fire. Det er super godt, og så er hun stærk i kroppen :) Derfor må hun gerne sidde i høj stol, og det er helt naturligt, at hun efter lidt tid falder til siden eller forover - når det sker, så er hun træt i ryggen og så skal hun ned på gulvet igen. Vær opmærksom på, hvis sædet på stolen er meget glat, så vil hendes tendens til at glide naturligt være større og det vil være sværere for hende at sidde - i givet fald, vil det være godt med et stofbetræk på selve sædet, så hun kan sidde uden at glide for meget rundt :)

Det sætter naturligt lidt begrænsninger for ,hvor lang tid hun kan sidde og hvor lang tid et måltid bør tage. Det vil være rigtig fint, hvis et måltid tager ca. 15 minutter, 20 minutter er også okay, hvis hun nyder det :) Det vil sige, at hun starter med lidt mad i hånden og du følger efter med lidt på en ske og lidt vand af kop. Derefter kan hun så komme ned på gulvet igen. I takt med at hun bliver motorisk stærkere, så vil hun naturligt kunne sidde i længere tid, og du vil også kunne begynde at have hende siddende i den høje stol, når du f.eks. laver maden og I er i køkkenet sammen - så kan hun se og følge med i, hvad du laver og stadig være i sikkerhed i forhold til det varme blus og ovnen :)

Det kan være en god idé, at du ved putning om aftenen forsøger at amme hende af to omgange. Det betyder, at du med fordel kan prøve at lægge en skiftning ind undervejs i amningen, før du putter hende. Altså starte med at amme hende, skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, og så amme hende igen og først der putte hende. Mange børn har tendens til i 6 ...

Annonce

... måneders alderen at søge brystet igen, når de har sovet en halv times tid og ved at amme hende af to omgange kan man ofte undgå dette, så hun begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk om aftenen :)

Derudover er det vigtigt, at hun ikke falder i søvn med dit bryst i munden, men når at registrere, at hun flyttes fra din favn og ned, hvor hun skal sove. hun skal ikke være vågen, men træt nok til at kunne lulles ind i søvnen med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. Hvis hun falder i søvn i din favn, så vil hun forbinde din favn med stedet, hvor hun sover og det kan også gøre, at hun vågner igen og igen fordi hun søger din favn. Derfor er det vigtigt, at I nu arbejder bevidst på, at hun ved, hvor hun puttes - uden at hun bliver ked af det og uden at hun begynder at forbinde det at sove med noget, som ikke er trygt og rart. Det skal stadig være trygt og dejligt at komme i seng :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan droppe formiddagsamningen først og her erstatte med lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop. Og så kan du om et par uger fjerne amningen om eftermiddagen og her erstatte med et lidt større mellemmåltid f.eks. flerkornsgrød med frugtmos som topping og vand af kop :) Vand af kop er vigtigt, da vand naturligt nu skal begynde at erstatte mere af hendes væskebehov.

Hun behøver ikke spise store eller fulde portioner, før du fjerner amningen formiddag og eftermiddag.. lad det være en gradvis proces, også som du fornemmer, at din krop er parat til :) Da hun har været vant til at die meget hyppigt hos dig, er det vigtigt, at du ikke fjerner for mange amninger på en gang, men at din produktion af mælk naturligt gradvist nedsættes, så du ikke pludselig risikerer at få en brystbetændelse, fordi det går for hurtigt. Det skal fungere for jer begge to :)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke - og god weekend, når I kommer så langt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København