Svar: Smerter efter amning

15. januar 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sarah

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)

Det lyder som om, at du har svamp i brystet, og det er rigtig godt, at din læge har sat dig i tabletbehandling - jeg går ud fra, at det er Fluconazol, du har fået? I milde tilfælde gives 50-100 mg dagligt i 1-2 uger. Er infektionen mere udtalt kan man give 200 mg som mætningsdosis første dag og derefter 100 mg dagligt i 14 dage. Er det hvad du har fået?

Hvis du har fået medicinen som foreskrevet, og det ikke virker, så skyldes det sandsynligvis, at det kun er dig, der er blevet behandlet. Når du har svamp, så har din dreng det også. Det betyder, at du sideløbende med tabletbehandling også skal behandle med f.eks. Brentan mundgel og smøre både dit bryst samt din dreng i munden. Hvis ikke I begge behandles, så vil I igen og igen kunne smitte hinanden.

De stikkende smerter og jag, smerter som kommer efter amning - altså mellem amningerne - det tyder på en svampeinfektion. Dertil kommer, at du har problemer med sårheling - du fortæller, at du har haft problemer med white spots, og at der er prikket hul osv. men at såret ikke heler op. Det er også tegn på svamp. Svamp i brystet forsinker nemlig sårheling...

Du har sandsynligvis også svamp i højre bryst - men viser ikke symptomer fra denne side. Man kan sagtens have svamp i brystet uden at huden er rød, uden at der ses hvide belægninger eller lignende. Dine smerter er symptomer nok! Derfor skal begge bryster behandles/smøres med Brentangel...

Svamp trives bedst i fugtigt miljø, så det er en god idé at lade dine bryster lufttørre efter amning. Hvis du bruger ammeindlæg, er det en god ide at skifte disse ved hver amning. Det er en god idé at bruge en amme-bh af bomuld og ikke kunststof. Nogle kvinder har glæde af at afvaske brystet med danskvand, som kan ændre pH værdien og dermed give svampen dårlige vækstbetingelser. Bruger du ...

Annonce

... ammebrikker, brystpumpe eller lignende, er det vigtigt at disse koges. Bruger din dreng sut, så skal denne også koges.

Du skal være opmærksom på, at du godt kan have en infektion i brystet, som også kan give smerter. En infektion som måske stammer fra det sår, du har på brystvorten. Det kan være nødvendigt at behandle denne - selvom det at give antibiotika naturligt vil øge forekomsten af svamp. Det kan nogle gange være en fordel at behandle med antibiotikacreme på brystet... Man kan også tage en mælkeprøve og undersøge for evt. bakterier, så man ved præcist, hvilke bakterier man skal behandle. Da jeg fra et tidligere brev ved, at du har haft tilstoppede mælkegange og/eller brystbetændelse før, så må dette også mistænkes. I givet fald skal du have antibiotika, der indeholder Dicloxacillin, og som hører til det man kalder for Penicillinasestabilt penicillin, ellers virker det ikke.

Vær opmærksom på dit indtag af mad - spis og drik ikke for meget sukker og søde læskedrikke, men hold dig til vand og spis f.eks. A38, cultura og lignende surmælksprodukter som indeholder Acidophilus... du kan også overveje at tage mælkesyrebakterier i en periode.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vær opmærksom på ikke at bruge en BH som strammer eller vær obs på, om du går med en bæresele, slynge eller lignende, som uhensigtsmæssigt presser ind på dit venstre bryst. Der går mange nerver ud til brystet, og hvis der er et uhensigtsmæssigt pres på dit bryst, så kan dette faktisk nogle gange være det, som giver smerterne inde i brystet... det er derfor også en overvejelse værd :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Jeg synes bestemt ikke, at det er rigtigt, at du skal stoppe med at amme og jeg bliver også ked af at høre, at lægen mener, at "du bare er en af dem, hvor man ikke kender årsagen". Der er flere ting man kan undersøge, være opmærksom på og gøre...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.