Svar: Amning om natten - 3 mdr.

28. december 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære førstegangsmor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg tænker, at der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

Der sker udviklingsmæssigt meget med jeres datter nu, hvor hun er 3 måneder gammel. Hun går fra at være et spædbarn til at være en mere aktiv lille baby, og det betyder, at hun naturligt begynder at følge mere med i, hvad der sker omkring jer. Hun bruger sig selv mere og mere bevidst både fysisk og mentalt, hun drejer sig omkring, ligger ikke længere stille, forsøger at få fat i sine tæer, kikker efter ting osv. og hun er meget mere bevidst om nu, hvorvidt hun er hjemme eller ude. Hun kan se længere og fornemmer tydeligt rummet hun er i, og også om hun bliver holdt i favn af mor, far eller en fremmede, bedsteforældre eller lignende.

Dette betyder, at hun let kan lade sig forstyrre, når hun skal spise om dagen. Der sker så meget omkring hende, som hun gerne vil følge med i. Hun har en stor lyst til at kikke efter ting, opleve og fornemme verden - og hun begynder derfor at spise mere kortvarigt. Hun slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og pludrer lidt, dier lidt igen, slipper atter... og begynder på den måde ofte at "slatspise" lidt om dagen.

Det samme kan ske, når hun skal sove. Det er sjovere at følg med i, hvad der sker, sjovere at sanse, opleve og fornemme og derfor ekstra svært at koble fra. Hun vil derfor godt kunne protestere mod søvnen og mod at blive puttet. Især om aftenen kan hun blive ked af det og have ekstra svært ved at overgive sig, fordi hun er fyldt op med indtryk. Det er en tydelig overtræt gråd, indtil hun endelig overgiver sig og falder i søvn - og når hun endelig sover, så sover hun ofte uroligt, afbrudt og kortvarigt.

Hun er fysisk også så stor nu, at hun kan have behov for mere mælk - og det viser hun netop ofte ved at die hyppigere om natten. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og derfor øger natamningerne din mælkeproduktion. Samtidig giver det også mere mælk at hun ammer hyppigt. Det giver mere mælk, at hun ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time.

At hun spiser hyppigere om natten kan altså godt være tegn på, at hun har behov for mere mælk og søger at få mælkeproduktionen sat op. Det kan også skyldes, at hun om dagen har tendens til ikke at spise helt nok og derfor naturligt må søge sit behov dækket om natten.

Det er rigtig godt, at du forsøger at lægge hende lidt hyppigere til om dagen, så hun sikres ekstra mælk dagen igennem og derfor ikke behøver søge det om natten. Det ser ud som om, at du ofte ammer hende en times tid før hun skal puttes, og du kan med fordel forsøge om du kan lægge amningerne lige før putning, så de indgår som en fast del af hendes putteritual. Det kan gøre, at hun måske dier lidt mere og bedre falder til ro, og samtidig også gøre, at hendes lure varer lidt længere, før hun naturligt vågner og er sulten igen.

Nogle gange kan det også være nødvendigt at amme to gange mellem hver lur, så hun efter en lang lur både tilbydes brystet, når hun vågner og igen tilbydes brystet, før hun atter skal sove. Nogle gange ...

Annonce

... kan det være en fordel at amme hende, når hun halvsover, fordi hun så vil acceptere brystet og tage fra og die mere effektivt - hvor hun - hvis hun er for vågen, lyder til let at kunne blive irriteret og frustreret. Så at amme håne ekstra imens hun ikke er helt vågen, kan også være en hjælp og en måde at sikre hendes behov mere om dagen end om natten :)

Det kan også nogle gange være en god idé, at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen. Det må du gerne gøre både om dagen og også om aftenen. Det at ligge tæt med hende og lade hende selv styre behovet for brystet, nedrullede gardiner, et mørkt og gerne lidt køligt soveværelset, kan hjælpe hende til at tage fat, die og i det hele taget bedre finde ro og overgive sig til søvnen. Du må altså gerne gå afsides med hende og amme hende i søvn i soveværelset og ikke sidde med hende i stuen, da hun lige nu kan være fyldt rigtig godt op med indtryk sidst på dagen.

Hvis hun igennem en periode har grædt, når hun har skulle sove, og I er gået i soveværelset, så kan dette godt sidde i hende og være forklaringen på, hvorfor hun med det samme begynder at græde, når I går i soveværelset nu... derfor er det vigtigt, at du får gjort det at sove så trygt som muligt, så hun forbinder det med noget dejligt, trygt og rart. Det skal være rart at komme i seng :) Det betyder også, at hun måske vil have glæde af at få sin flaske i soveværelset. Da du supplerer med flaske om aftenen, kan du evt. udnytte denne til at give hende en rolig overgang til natten ved f.eks. at tilbyde flaske, imens hun ligger tæt med dig, eller du kan putte hende i hendes seng og tilbyde hende flasken imens hun ligger der - så hun får lov til at falde i søvn med denne og med dig ved sin side, men uden at hun oplever et skift fra din favn og ned i sengen, fordi dette kan gøre hende utryg og ekstra ked af det. Hvis du vælger at forsøge med flasken i sengen, så er det vigtigt, at du eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Du kan komme et sammerullet håndklæde eller en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så prøv at hjælpe hende til at spise lidt mere i dagtimerne - både lidt hyppigere og også lidt længere tid, når hun dier hos dig, så hun får tilstrækkeligt indenbords dagen igennem. Prøv at amme hende som en fast del af putteritualet, så mælk altid indgår som en del af det at skulle falde i søvn. Giv hende gerne fra begge bryster sen aften, så hun er fyldt ekstra godt op til natten og prøv om du på denne måde kan strække hendes lider om natten lidt. Så der går længere tid imellem måltiderne om natten og kortere tid om dagen. Udnyt evt. tidspunkter hvor hun halvsover til at amme hende. Vær opmærksom på at gå afsides med hende, når hun skal sove og på den måde hjælpe hende til ro ved at skærme hende, lægge dig med hende, evt. supplere med flasken, hvor hun skal sove....

Måske vil du have glæde af at læse min bog "Helens bog om Amning & Flaske", som netop behandler begge emner - og da du giver både bryst og flaske, vil den måske også kunne hjælpe lidt på vej :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland