Svar: Afvænning fra bryst (i hvert fald om natten!)

12. december 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære E´s mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder rigtig hårdt, det du fortæller, og jeg håber at Es far får den hjælp og støtte, som han har behov for. Det er desværre ikke usædvanligt at fædre får et alkoholproblem i forbindelse med en fødselsdepression, og de skal naturligvis have hjælp til at komme igennem det :)

Det er rigtig dejligt, at din mor står parat til at hjælpe i hverdagen og tager så meget del i Es liv, som hun gør. Det betyder rigtig meget for både dig og ham - og sandsynligvis også for hende :) Og jeg synes det er en rigtig god idé, at du og din mor sammen bruger juleferien på at få stoppet amning.

Ernæringsmæssigt har E ikke længere behov for din mælk. Han kan spise almindelig mad, drikke vand af kop og kan fint få sit behov for næringstoffer dækket netop via kosten - og når han ammer så meget som han gør, så er der naturligt risiko for, at mælken tager pladsen op for den egentlige mad og at han på sigt kommer til at mangle næringstoffer.

Du kan ikke regne med, at han selv siger fra med den alder han har - det gør han ikke. Det er dig der skal tage en beslutning om at det er slut og derfor er det vigtigt, at du har hjertet med i det du gør. Hvis du signalerer, at du stadig selv synes det er hyggeligt og du et eller andet sted gerne stadig vil amme ham, så vil han naturligt aflæse dette hos dig og det vil forvirre ham. Det er vigtigt, at du ikke gør noget halvhjertet, så når du tager beslutningen om, at det er slut, så skal du mene det og selv være parat til det.

Når han er så brystglad, som han er, så vil det højst sandsynligt også forvirre ham, hvis han får lov til at die, når han kommer hjem fra vuggestue, eller når han skal puttes om aftenen. Ha forstår ikke, hvorfor han må på disse tidspunkter og ellers ikke. Han kan ikke klokken og forstår ikke, hvorfor der er forskel på om klokken er 16 eller 20 - eller nat. Han mærker bare, at du pludselig ikke vil amme ham mere, og det bliver han naturligt ked af det og fortvivlet over.

Som udgangspunkt er det altid en god idé at trappe gradvist ud. Det vil sige fjerne amningen midt nat, skrue gradvist ned og antallet af amninger om dagen og på den måde fjerne en amning af gangen. Samtidig sættes mere og mere rigtig mad i stedet, han lærer at drikke vand af en kop, der introduceres ...

Annonce

... måske en puttebamse eller putteklud, som erstatning for mor og brystet og på den måde får han gradvist nye putteritualer og rutiner og amningen trappes ud... trygt og stille og roligt. Men der kan være flere årsager til at dette ikke lykkes - og hos jer er der naturligt mange ting som spiller ind, blandt andet de udfordringer I voksne har haft, flytningen fra USA til DK, dit naturlige behov for at give ham ekstra nærhed og tryghed som situationen er, at du arbejder meget og ofte er adskilt fra ham længe i dagtimerne osv. osv. Og det forstår jeg godt - men nu er I nået dertil, hvor det også er godt for ham at stoppe. Og jeg tror desværre, at du er nødt til at stoppe mere eller mindre fra den ene dag til den anden.

Du kan naturligvis godt forsøge at tappe ned - også for at dit bryst kan følge med og du ikke ender med at få en brystbetændelse. Du kan godt forsøge at amme ham eftermiddag og aften f.eks. i 3 dage, men stoppe om natten. Derefter amme ham om aftenen i 3 dage, og stoppe om eftermiddagen og til sidst så stoppe helt - naturligvis hele tiden mærke efter og fornemme, hvordan dine bryster følger med og sikre, at der ikke står en masse mælk og presser på. Hvis han lige nu ammer fra begge bryster, kan det også være en god idé at du trapper ned og ammer kun fra et bryst...

Men derefter tænker jeg, at det vil være godt, at amningen er slut, så han ikke forvirres unødigt. Og så skal du naturligvis rumme den frustration som kommer fra ham, når han mærker at det trygge, dejlige og genkendelige bryst tages fra ham.. For han vil blive ked af det, og det skal du naturligt kunne bære. Husk på, at morfølelsen og trygheden ikke sidder brysterne men i hjertet og dit hjerte får han stadig. Du er der for ham, holder ham tæt, synger ofr ham, putter dig med ham, trøster og beroliger, viser dit tilgængelig. Det er mælkebaren som er lukket.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og mormor må meget gerne tage over og hjælpe om natten, så I på den måde vænner ham til ikke at skulle have mælk om natten og senere kan hun måske også tage lidt over om aftenen, alt efter hvordan det går. Det er rigtig dejligt, at du har hende til at støtte dig i denne proces :)

Håber du kan bruge dette videre og at det giver dig det kærlig lille skub, du har brug for så I kan komme videre - knus med på vejen :)

Held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder