Svar: Ammestop når barnet ikke vil flasken

2. december 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg kan ikke anbefale, at du stopper med at amme. Din datter har brug for modermælk eller modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel, og hvis du ikke ammer, så skal hun derfor tilbydes en flaske i stedet. Hendes mælkebehov er stadig så stort, at hun ikke vil kunne drikke sit behov via en kop. Lige nu får hun sandsynligvis omkring 1000 ml mælk fra dig i døgnet - og derfor skal hun tilbydes flaske som alternativ til amning.

Det er desværre sådan, at hvis man på forhånd ved, at man ikke ønsker at amme, eller at far på et tidspunkt skal tage over og holde barsel, så far skal kunne give mælk - så må man ikke være for sen til at tilbyde en flaske. Hvis jeres datter bliver ret meget ældre end hun er nu, så kan det faktisk være for sent. Hun er så bevidst nu og nyder naturligt brystet så meget, at hun foretrækker brystet... og jeg kan desværre derfor ikke love dig, at det kan lade sig gøre.

Når det så er sagt, så er det dog vigtigt, at du forsøger, hvis det betyder meget for dig at stoppe amning. Det vil sige, at I give flaske hver dag for at se, om I på denne måde kan vænne hende til det, og hun så vil acceptere det. Og du skal stadig amme og også give skemad ved siden af.

Det kan være en fordel, at du eller far fast tilbyder flaske sen aften, fordi hun der måske vil acceptere den, fordi hun mere eller mindre sover. Derfor kan I forsøge at komme den i munden på hende, før I selv går i seng, og se om hun vil tage imod og fylde sig op til natten. Det kan også give dig lidt sammenhængende timer, måske kan du gå lidt tidligere i seng. At starte med at introducere en drømmeflaske kan derfor være en god idé og den skal således erstatte den amning, som ellers normalt ligger omkring kl 23-24.

I kan også forsøge før middagsluren. Når hun har spist frokost, fået vand af kop osv. og er blevet skiftet og gjort klar til putning, så kan I forsøge med en flaske. Enten sidde med hende i favnen og give hende den der, eller tilbyde flasken imens hun ligger puttet i sin barnevogn. Det kan også nogle gange hjælpe hende til at acceptere den, at den gives på dette tidspunkt.

Prøv igen og igen, flere dage i træk, for at se om rytmen, rutinen, genkendeligheden stille og roligt vil gøre hende tryg ved, at det ...

Annonce

... er sådan det foregår nu. Lykkes det ikke, så må hun stadig ammes.

Derudover kan det nogle gange være en god idé at du forsøger med udmalket mælk, så hun kender smagen, får din mælk, som hun er vant til, men får den på en ny måde. Det lyder som om, at du allerede har forsøgt det, men forsøg igen - gerne sen aften eller før middagslur.

Det kan også hjælpe at forsøge med forskellige typer erstatning, fordi de alle smager forskelligt og hun måske bedre vil kunne lide noget end noget andet. Du kan prøve med erstatning på brik, det har ry for at være lidt sødere i smagen på grund af varmebehandlingen, og så går der ikke så meget til spilde, hvis hun ikke vil have det. I kan også prøve med den erstatning, som hun får i grød og mos, så hun måske allerede kender smagen lidt. Måske kan du forsøge med lidt vælling, som smager af lidt mere...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kan det også være en idé at forsøge med lidt kogt vand eller lidt tynd te - det kan være f.eks. lidt kamillete... Hvis hun gerne vil drikke vand af flasken, så er det ikke sutteteknikken, som er forvirrende for hende men smagen, hun ikke bryder sig om. Modsat - hvis hun ikke kan finde ud af at sutte på flasken, så er det fordi, det er en helt anden sutteteknik end at die ved brystet, og det er så dette, som forvirrer hende og irriterer hende, fordi hun ikke har lært det... her kan I som I allerede har forsøgt, prøve med forskellige flaskesutter, for at se om hun bedre vil acceptere en type fremfor en anden. Prøv evt. med en anatomisk formet, evt. elastisk...

Hvis det ikke lykkes, at få hende til at tage flaske, så bør du fortsætte med at amme. Det kan dog glæde dig at vide, at antallet af amninger naturligt trappes ned i takt med at hun bliver ældre, så hvor du lige nu måske ammer 6-7 gange i døgnet, så vil hun i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger, i 8-9 måneders alderen vil det være passende med 3 amninger, og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger være super fint. Du får altså på sigt mere frihed og det bliver lidt lettere for andre at passe hende og tage over, tilbyde mad og vand eller lidt mme af kop, hvis du en dag ikke er der et par timer :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - håber det lykkes for jer - knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika