Svar: Give flaske med modermælk
5. november 2019
Alder:
2 mdr.
Kære Stephanie
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mit tidligere svar :)
For mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme - og jeg kan godt høre på det du skriver, at amningen betyder rigtig meget for dig. Det er også helt okay, at du stadig gerne vil kunne lægge din dreng til brystet, vil malke ud så han tilbydes din mælk på flaske osv. Det skal du også gøre - så længe du har det godt med det! Men det er vigtigt at sige, at den gode mor ikke sidder i brysterne, men i hjertet, og når du på et tidspunkt måske kommer dertil, hvor amning og udmalkning begynder at fylde for meget for dig og måske bliver sværere, end det er lige nu, så er det helt okay at stoppe...
At være en god mor handler for mig om, at man lytter til sit barn, ser sit barns behov, reagerer hensigtsmæssigt på sit barn. Når din dreng er sulten, så får han mad, når han har brug for en ren ble, så giver du ham det, når han er ked af det, har brug for trøst eller blot brug for at blive holdt i din favn, så gør du det... Det er vigtigt, at amning og udmalking ikke kommer til at fylde mere end alt det andet, som er mindst lige så vigtigt, måske mere vigtigt end hvordan han får sin mælk... Det er vigtigt, at han får mad nok, det er vigtigt, at han tager nok på, det er vigtigt, at han sover godt, og at han generelt trives og udvikler sig i god retning... og det er vigtigt, at du også har overskud til at nyde ham og jeres første tid sammen...
Der er for mange kvinder en meget vigtig proces i at gå fra amning til flaske, som handler om, at du skal have det godt med dette valg - du skal være mentalt parat og din krop skal også kune følge med. Og en del af dette er hos jer, at du starter med at malke ud og tilbyde din dreng din mælk på flaske. Og det synes jeg bestemt, at du skal gøre. Det vil være med til at sikre, at du fortsat danner mælk, og du vil derfor stadig kunne lægge ham til brystet, når han søger dig og måske har brug for en trøstetår. Ligesom du naturligt stadig kan amme ham og lad ham spise så længe han vil, når han har lyst til det.. men du skal indstille dig på, at sandsynligheden for at din mælkeproduktion nedsættes, og at amningen derfor stopper vil være stor...
Jo mere du kan få din dreng til at die direkte på brystet, jo bedre er det. Så hvis du gerne vil bibeholde amningen så lang tid som muligt, så er det vigtigt, at du ikke erstatter brystet med flaske, men i stedet starter med at lægge ham til brystet, og når han så har spist, det han vil hos dig, så supplerer du med en flaske, og fylder ham på den måde op. Ved at gøre det på denne måde, får du vist din krop, at der skal produceres mælk, og samtidig er din dreng den bedste til at stimulere dig.
I forhold til ammebrikken, vil det også være rigtig godt, hvis du starter med at bruge brikken, så han tager fat, er glad for at die og begynder at sutte.. og mælken begynder at løbe. Og når han så har spist hos dig, slipper, har brug for en bøvsepause eller lignende, så fjerner du brikken og lægger ham så til brystet igen - men uden brik. Altså på det tidspunkt, hvor der er sagt godt gang i din nedløbsrefleks, og hvor han har med brikken har fået trukket din brystvorte frem, så han netop kan få fat. På den måde hjælper du ham med at stimulere og arbejde bedre med brystet. Så en kombination af ammebrik og amme uden brik vil være rigtig godt.
Derudover kan du så stimulere og malke ud - evt. med en brystpumpe. Alt efter hvor meget han dier hos dig, kan du forsøge at vurdere, hvor meget du vil være nødt til at stimulere og malke ud ved siden af. Du kan håndudmalke, eller du kan malke ud med en manuel pumpe, en batteridrevet eller en elektrisk pumpe - alt efter hvad der vil fungere bedst for dig, og hvor meget du tænker, at du er nødt til at malke ud.
Bruger du en brystpumpe er det vigtigt, at tragten passer i størrelsen til dit bryst og brystvorte. Hvis den er for lille, vil det kunne give dig sår og revner - og der vil være en øget risiko for brystbetændelse. Jo hyppigere du malker ud, jo mere mælk vil du producere - ligesom jo hyppigere din dreng dier hos dig, jo mere mælk producerer du. Udbudet afhænger af efterspørgsel.
Det vil ofte være nødvendigt at malke ud 5-6 gange i døgnet for at opretholde mælkemængden - og derudover må din dreng også meget gerne die hos dig. Det kan være meget svært at opretholde en mælkemængde på sigt, hvis din dreng ikke dier hos dig - netop fordi han er den bedste til at stimulere dig. Hvis du derfor går over til "kun" at malke ud, så skal du derfor være forberedt på, at du sandsynligvis ikke vil kunne forsætte med dette til han er mange måneder gammel.. Det betyder dog ikke, at du ikke sagtens kan gøre dette så længe det fungerer for jer - og den mælk han får fra dig vil være guld værd, uanset hvor længe du kan producere mælk til ham :)
Hvis han afviser brystet, vil det være rigtig godt, at du lægger ham til brystet på det tidspunkt, hvor han normalt skulle spise - så du med brystpumpen får vist din krop, at der er behov for mælk på netop dette tidspunkt. Hvis han ammes, og du derudover gerne vil øge din mælkeproduktion eller få ekstra mælk ud til ham, så kan du med fordel sætte dig og malke ud, når han er faldet i søvn.
Du har helt ret i, at han naturligt stadig kan have et stort suttebehov, og børn der får flaske vil ofte have stor glæde af en narresut. Det at spise af et bryst tager ofte noget længere tid end at spise via flasken, og derfor dækkes suttebehovet ikke helt på samme måde, hos børn der får flaske. Det kan derfor være en god idé at erstatte flasken med en sut, når han har spist en flaske. Det vil også være en god idé at vælge en sut, som i facon minder om flaskesutten, så han ikke skal forholde sig til flere sutteteknikker end højst nødvendigt.
En af forskellene på amning og flaske er, at mælken er forskelligt sammensat. Også selvom du malker ud... Ved brystet vil den første del af mælken være vandholdig og dermed tørstslukkende, og den sidste del af mælken være den egentlige mad. Det betyder, at børn som ammes, skal have lov til at die fleksibelt ved brystet - så de nogle gange dier kortvarigt, fordi de er tørstige og får tørstslukkende mælk, og andre gange dier i længere tid og dermed får et fuldt mælkemåltid.
Når børn spiser mælk af flaske, så skal der naturligt stadig være en vis fleksibilitet, og det kan også være en god idé, at der i begyndelsen er lidt mælk tilbage i flasken, fordi man på den måde sikrer sig, at barnet har fået, hvad det har behov for. Men mælken vil være ens i flasken - og derfor tælle som et fuldt mælkemåltid - med mindre, han spiser meget lidt og du ved, at der er tale om "en halv flaske/et halv måltid". Børn der får flaske vil derfor ofte spise hver 3-4 time. Deres spiserytme vil således være lidt anderledes end hos børn, som ammes, og børn som får flaske, spiser ofte lidt færre gange i døgnet end børn, som ammes, netop fordi de ikke på samme måde tilbydes tørstslukkere...
Generelt er det en god idé at give mælk før søvn, så det at få bryst eller flaske indgår som en fast del af barnets putteritual. Det hjælper barnet med at overgive sig til søvnen, at finde ro, og det hjælper også med at sikre en længere lur... Børn der ammes, kan sagtens have behov for mælk, både når de vågner, og når de skal sove hvor børn der får flaske ofte "kun" har behov for et mælkemåltid mellem hver lur. Hvornår flasken gives afhænger lidt af, hvornår barnet sidst har spist.. men ofte er det en god idé, hvis flasken kan ligge mellem to lure, eller lige før barnet skal sove. Netop fordi det at få mælk hjælper barnet med at falde i søvn på en tryg og dejlig måde. Og igen gives flaske som sagt også ofte med ca 3-4 timers mellemrum, så nogle gange kan det også være en god idé, at du kikker lidt på klokken.
Da du lige nu gerne både vil amme og give flaske, så kan du også gøre det, at du tilbyder din dreng brystet, når han viser behov for dette - og så lader ham die, det han har lyst til - og før han så skal sove, så supplerer du med en flaske... På den måde sikrer du stadig stimulation af dig og får fyldt ham ekstra op, så han begynder at tage på. Og er der så brug for at du malker ud, så kan du som sagt sætte dig og malke ud, når han sover...
Jeg laver normalt ikke dagsplaner til så lille et barn, og børn på 2 måneder sover meget forskelligt. Nogle børn sover 4 korte lure, andre børn sover 2 længere lure og dagene ligner ikke nødvendigvis hinanden. Derfor er det svært at lave en plan for dagen med den alder din dreng har... Men du kan forsøge at gå ud fra, at han skal spise ca hver 3-4 time - og at han ofte ikke vil kunne være vågen i mere end 1 til max 2.5 time af gangen.. Sammenlagt vil han måske have behov for ca 16 timers søvn i døgnet... Jo længere lur han har taget, jo længere tid vil han ofte kunne være vågen. Jo kortere lur han har taget, jo hurtigere vil han ofte skulle puttes igen...
Der er rigtig mange overvejelser og meget information omkring både amning og flaske, som kan være vigtigt for dig at kende til. Derfor vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om amning og flaske", som netop beskriver begge dele. Her kan du også læse meget mere om udmalkning, ammestillinger, ammeproblemer, supplement med flaske, modermælk, modermælkserstatning, flaskestillinger osv. og få nogle af dine spørgsmål besvaret... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske