Svar: Lette bleer om aftenen
19. oktober 2019
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din datter får den mængde mælk, som hun har behov for, og amningen lyder til at fungere rigtig fint :)
Der er naturligt forskel på børn, deres sutteteknik, evne til at die, holde vakuum osv. og det lyder som om, at din datter er rigtig god til dette. Der er også forskel på kvinders bryster, hvor hurtig en nedløbsrefleks man har osv. Og hvis du har en hurtig nedløbsrefleks og en datter som dier med god teknik - ja så kan det sagtens forklare, hvorfor hun spiser så hurtigt og stadig får sit behov fuldt dækket. Og det er helt okay, det må meget gerne være sådan. Så længe hun vokser, trives, udvikler sig som hun skal, og du fornemmer, at du har masser af mælk, så er alt som det skal være :) Det er rigtig fint, at du tilbyder hende brystet, og så lader hende selv signalere, om hun har brug for det eller ej. Det skal du endelig blive ved med :)
Det er helt naturligt, at du oplever din mælkemængde større om morgenen og om formiddagen end sidst på dagen. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, end du gør om dagen, og din mælkevolumen er større først på dagen. Om aftenen er din mælk til gengæld mere koncentreret, og det betyder ofte, at din datter vil die lidt hyppigere her, fordi hun på den måde får flere små slurke koncentreret mælk, som så kan mætte hende lidt ekstra til natten, så hun kan sove et lidt længere søvnstræk der.
Derudover så vil det ofte også være sådan, at du ikke skifter ble helt så hyppigt om natten. Måske har hun sammem ble på igennem 6 timer og tisser derfor flere gange i den, hvorfor den er betydeligt tungere om morgenen. Hvor hun om dagen måske skiftes med 3 timers mellemrum og derfor ikke har helt så tunge bleer her. Samtidig fortæller du også, at hun om natten nogle gange kan die i lidt længere tid, hvorved hun naturligt sandsynligvis også får lidt mere mælk indenbords - og når der kommer mere ind, så kommer der naturligt også mere ud.
Så alt i alt lyder det du fortæller helt normalt, og du skal ikke ændre på noget som fungerer. Glæd dig over, at din datter trives på din mælk, og at hun får hvad hun har behov for, så hun vokser, som hun skal :) Det lyder som om, at hun har en fin evne til at selvregulere sit behov og det er super dejligt!
Rigtig meget held og lykke, håber ovenstående giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske