Svar: Lette bleer om aftenen

19. oktober 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din datter får den mængde mælk, som hun har behov for, og amningen lyder til at fungere rigtig fint :)

Der er naturligt forskel på børn, deres sutteteknik, evne til at die, holde vakuum osv. og det lyder som om, at din datter er rigtig god til dette. Der er også forskel på kvinders bryster, hvor hurtig en nedløbsrefleks man har osv. Og hvis du har en hurtig nedløbsrefleks og en datter som dier med god teknik - ja så kan det sagtens forklare, hvorfor hun spiser så hurtigt og stadig får sit behov fuldt dækket. Og det er helt okay, det må meget gerne være sådan. Så længe hun vokser, trives, udvikler sig som hun skal, og du fornemmer, at du har masser af mælk, så er alt som det skal være :) Det er rigtig fint, at du tilbyder hende brystet, og så lader hende selv signalere, om hun har brug for det eller ej. Det skal du endelig blive ved med :)

Det er helt naturligt, at du oplever din mælkemængde større om morgenen og om formiddagen end sidst på dagen. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, end du gør om dagen, og din mælkevolumen er større først på dagen. Om aftenen er din mælk til ...

Annonce

... gengæld mere koncentreret, og det betyder ofte, at din datter vil die lidt hyppigere her, fordi hun på den måde får flere små slurke koncentreret mælk, som så kan mætte hende lidt ekstra til natten, så hun kan sove et lidt længere søvnstræk der.

Derudover så vil det ofte også være sådan, at du ikke skifter ble helt så hyppigt om natten. Måske har hun sammem ble på igennem 6 timer og tisser derfor flere gange i den, hvorfor den er betydeligt tungere om morgenen. Hvor hun om dagen måske skiftes med 3 timers mellemrum og derfor ikke har helt så tunge bleer her. Samtidig fortæller du også, at hun om natten nogle gange kan die i lidt længere tid, hvorved hun naturligt sandsynligvis også får lidt mere mælk indenbords - og når der kommer mere ind, så kommer der naturligt også mere ud.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så alt i alt lyder det du fortæller helt normalt, og du skal ikke ændre på noget som fungerer. Glæd dig over, at din datter trives på din mælk, og at hun får hvad hun har behov for, så hun vokser, som hun skal :) Det lyder som om, at hun har en fin evne til at selvregulere sit behov og det er super dejligt!

Rigtig meget held og lykke, håber ovenstående giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!