Svar: 9 mdr og ammer meget

23. september 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Din datter brager lige nu igennem separationsfasen og det gør, at hun naturligt søger ekstra nærhed og tæt kontakt - og derfor ofte også søger brystet ekstra. Det er dog en god idé, hvis du kan holde lidt igen, fordi hun meget hurtigt bliver så glad for brystet, at hun begynder at foretrække dette - det øger din mælkeproduktion og hun vil begynde at få lidt for meget mælk, så det tager appetitten væk fra den rigtige mad, og pludselig kommer I ind i en rigtig dum cirkel...

Det vil være passenede med 3 amninger dagligt, og jeg vil anbefale, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først, mellemmåltidet erstatter amningen her.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer og også meget gerne grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13.30 - tidspunktet afhænger af, hvor lang hendes formiddagslur er og hvor sent den ligger.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop. Skal ikke ammes eftermiddag...

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad, så hun mættes lidt ekstra. Vand af kop.

Kommer i bad, ...

Annonce

... frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov, får lidt babymassage.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 og vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

det er vigtigt, at hun tilbydes mange måltider hele dagen igennem og hvis der ikke glider så meget ned til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig lidt mere til det næste. Det er vigtigt, at du prøver at se bort fra, at hun nogle gange ikke spiser ret meget og at du derfor ammer hende fordi du tænker "noget skal hun jo have", for det er ikke mælk hun skal have nu, og det mætter hende for meget. Når hun søger brystet, skal du derfor aflede hende og tilbyde hende alternativer til brystet/mælken.

Om en måned, når du starter på arbejde så skal amningen før middagsluren væk, og hun skal også her lære at sove uden brystet. De to amninger aften og sen aften bibeholdes. Det er derfor vigtigt, at du nu arbejder bevidst på at lære hende at sove, uden at hun falder i søvn med dit bryst i munden, men så hun registrerer, at hun lægges i sin barnevogn, i sin seng, og forbinder dette med steder, hvor hun sover. Det er vigtigt, at hun kan sove uden bryst og finde ro uden bryst, når du begynder at arbejde. Det vil være alt for hårdt for både dig, din datter og den som skal passe hende, hvis hun ikke kan sove uden amning. Det er synd. Derfor er det vigtigt, at du arbejder bevidst på at ændre vaner nu - og jeg håber, at min dagsplan hjælper lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor