Svar: Nedtrapning af amning og dagplejestart

19. august 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære L.

Tak for dit brev og spørgsmål :)

De fleste børn vil, når de er 8-9 måneder gamle, trives med 3 amninger i døgnet, og disse kan ligge før middagslur, aften og sen aften eller evt. aften, sen aften og tidlig morgen. I 10-12 måneders alderen trappes ofte ned til 2 amninger som så f.eks. kan ligge aften og sen aften.

Når du begynder arbejde 1. oktober og jeres dreng skal i dagpleje her, så vil han være ca 9 måneder gammel, og det betyder, at han vil have behov for 3 amninger (eller mælkemåltider) men ret kort tid efter, vil han kunne nøjes med to... Jeg tænker derfor, at du 1 uges tid før du starter og han begynder i dagpleje kan begynde at tilbyde lidt mme af en kop før middagsluren, fordi dagsplejer så vil kunne bibeholde denne rutine og så vil du i en periode kunne amme ham aften og sen aften - og derudover måske en ekstra amning alt efter, hvad han viser behov for. Når han er kørt ind i dagplejen og han bliver 10 måneder, så vil det være fint netop at amme aften og sen aften og på den måde kan det godt hænge sammen med at du starter på arbejde :)

Det lyder som om, at jeres dreng er kommet i separationsfasen - den dækker især over alderen 8-10 måneder, men kan sagtens komme i 7 månedersalderen og også vare længere end 10 måneder. Den hænger ofte sammen med motorisk udvikling og at jeres dreng er begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd.. og den er netop kendetegnet ved, at han om natten lægger sig op i kravlestilling og ligger og rokker frustreret frem og tilbage, nogle gange skubber han sig måske op i sengegavlen og banker hovedet ind her.. andre gange ligger han og virrer med hovedet fra side til side, mens han smågræder, klynker frustreret.

Jeres dreng vil reagere tydeligt på, hvis han ikke kan se jer. Hvis du f.eks. går i køkkenet eller på toilettet og lader ham være alene i stuen, så kan han blive rigtigt ked af det. Og det samme sker om aftenen, når I putter ham og hvis I forsøger at gå - han bliver oprigtigt ked af det, når han ikke kan se jer. Han har brug for at kunne se jer, for at føle sig tryg - og ofte også brug for at kunne mærke jer, brug for jeres favn, for at kunne finde ro.

Han har rigtig svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne og det er rigtig svært for ham at koble fra både motorisk og mentalt, når han skal sove. Derfor har han svært ved at overgive sig til søvnen og når han endelig sover, så er det som sagt ofte med stor uro, nogle gange mange lyde.. han kan både græde, grine og pludre imens han sover, fordi han drømmer rigtig meget og alt hvad han oplever skal bearbejdes og det bliver det netop i drømme.

Det er vigtigt, at I give ham den nærhed som han viser behov for, så han føler sig tryg og så han hjælpes til at koble fra og finde ro både fysisk ...

Annonce

... og mentalt. MEN det er samtidig vigtigt, at du ikke får skruet amningerne ekstra op. Det er vigtigt, at du forsøger at give ro og tryghed med din favn, kærtegn, nærhed osv. men uden at han skal have brystet hver gang...

Du fortæller, at han om aftenen tumler rundt, tydeligt har svært ved at finde ro og at du forsøger med vand, sang, hånd på maven osv. uden at det hjælper - og til sidst så går du "af afmagt til metoden at amme ham og så falder han til ro og du kan lægge ham"...

Det er helt naturligt, at han har brug for amningen om aftenen for at finde ro og også for at få sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket. Amning skal naturligt indgå som en fast del af hans putteritual. Derfor vil det være rigtig godt, at du sætter dig og ammer ham ved siden af hans seng og når han er helt rolig og parat, så flytter du ham over i sengen og hjælper ham så ind i søvnen med dine hænder, kærtegn osv. Han skal ikke falde i søvn med brystet i munden men lige nå at registrere, at han lægges i sin seng, men det er helt okay, at du putter ham fra dig, når han er døsig og parat til at sove og ikke når han er alt for vågen og ender med så at blive ked af det :)

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at I tidligere har praktiseret at amme i stuen og derefter gå i soveværelset. Det tænker jeg, at I skal lave om nu. Det skift der er mellem stuen og det at komme i seng vækker ham for meget og det forstærker samtidig hans følelse af separation. Derfor er det bedre, at du sætter dig og ammer ham der, hvor han skal sove.

Jeg anbefaler normalt først aftenbad og godnatgrød fra 8 måneders alderen, men det kan godt være, at i kan have glæde af dette allerede nu. Det kan forsøges og ellers må du vente et par uger, før du forsøger igen. Det betyder, at en aftenrytme kunne se således ud:

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, mad med mere og mere bid, og også stadig moset mad, mad i hånden som han selv kan sidde og gumle på og mad, som I giver ham. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage og lignende.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, vand af kop. Og får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Drømmeamning og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød...

Jeg tænker at badet vil hjælpe ham til større fysisk ro - men det kræver at det ligger ca en time før han puttes, og at det netop afsluttes med lidt babymassage osv. Derudover kan godnatgrøden hjælpe og give lidt ekstra mæthed, så du på den måde sikrer dig, at han ikke vågner og søger brystet fordi han er reelt sulten :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!