Svar: 7 måneder og nedtrapning af amning
8. august 2019
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første hænger indtag af skemad og indtag af mælk sammen. Jo mere mælk din datter får via amning, jo mindre mad vil hun spise, og jo mindre mad hun spiser, jo mere vil hun søge brystet. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at tilbyde hende skemad nok, så hun ikke behøver søge brystet ekstra, og samtidig ikke tilbyde hende så store portioner, at hun begynder at spise for lidt hos dig og måske derfor søger brystet om natten for at få sit behov tilstrækkeligt dækket.
Derudover er der ingen tvivl om, at jeres datter også gennemgår en stor udvikling, og hun nærmer sig stille og roligt det man kalder separationsfasen. Når børn øver deres selvstændighed og øver sig i at separere sig/adskille sig fra deres forældre, så bliver de naturligt også mere tryghedssøgende, pylrede og klynkende. De søger ofte brystet lidt hyppigere, vil gerne putte lidt mere og man ser det ofte om aftenen. Der hvor roen skal falde over dem, hvor de skal give slip på dagen og alle oplevelserne, ja så søger de naturligt ekstra nærhed, ekstra fysisk kontakt.
Det er her vigtigt, at du er opmærksom på ikke per automatik altid at tilbyde brystet, men at give nærhed og fysisk kontakt på anden vis. Hun kan godt have brug for lidt flere kram, kærtegn, blive holdt, danset med, vugget, få en kildetur, få lidt babymassage osv. så I stadig har tæt fysisk kontakt og kan mærke og fornemme hinanden, så hun på mange måder "føler sig holdt" af dig, men altså uden at hun får brystet i munden.
Du skal naturilgivs også være opmærksom på at hun sagtens kan græde, virke ekstra trygheds- og brystsøgende på grund af smerter - det kan være smerter fra ørerne, fra tandfrembrud og lignende, som sagtens kan være årsagen med den alder hun har. Og du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke har ondt.
Du spørger, hvordan du kommer på rette spor med hensyn til antallet af måltider vs. antallet af amninger - og her er det ret vigtigt, at du følger dagsplanen, så din datter tilbydes mange små måltider skemad hele dagen igennem, tilbydes vand af kop, og så tilbydes brystet 4 gange i døgnet.
Prøv om du kan aflede hende, når hun søger brystet netop ved at tilbyde hende mad i hånden, lidt at spise og give hende vand, hvis hun virker tørstig. Prøv om du kan aflede hende ved at give hende ekstra nærhed, tæt kontakt, putte, hygge, lege og aktivere hende, så hun "glemmer" brystet lidt og får andre interesser. Sørg for at have en bluse på, så hun ikke selv kan søge brystet, men så det er dig, der bestemmer, hvornår hun kan blive ammet. Prøv at putte hende på afstand af dig, så hun sover i egen seng eller i barnevogn og ikke i nærheden af "mælkebaren", og så hun ikke kan dufte din mælk og på den måde fristes til brystet - det er som sagt dig der styrer, hvornår hun kan ammes:)
Og så skal du naturligvis også selv være parat, så du signalerer ro omkring det. Og det lyder det faktisk også som om, at du er. Det lyder som om, at det begynder at irritere dig at amme 10 gange i døgnet, og det er helt okay :) Det er ikke meningen at jeres datter skal tilbydes flaske i stedet for brystet. Det er ikke ekstra mælk, som hun har behov for, men derimod mere rigtig mad, vand af kop - og så nærhed og tæt kontakt på en ny måde.
Måske skal far mere på banen nu, så de to laver ting sammen uden mor. Det kan være at gå til babysvømning sammen, handle sammen, far kan være den som giver hende et bad om aftenen, smører hende med creme og giver hende babymassage, hvorefter mor så kan amme hende og putte hende til natten. Far dufter ikke af mælk og kan af gode grunde ikke amme, så lad endelig far tage sig af hende og nyd at du på den måde får lidt af den "frihed", som det lyder som om, at du savner... :) Og giv så din datter brystet aften, sen aften, tidlig morgen og før middagslur, så hun også stadig får sin mælk og mærker, at du naturligt stadig vil hende og er der for hende.. og får den nærhed og tryghed, som brystet naturligt også er.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske