Svar: Kombinationen af amning og MME

1. august 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære T

Stort tillykke med lillebror og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen:)

Det er helt okay, at du har valgt at give jeres dreng flaske, der kan være mange gode grunde til dette. Det er dog sådan, at jo yngre barnet er og jo mindre veletableret amningen er, når man giver flaske, jo større sandsynlighed er der for, at barnet vil foretrække flasken og amningen stoppe.

Det skyldes både, at det er betydeligt lettere at spise af en flaske, og derfor kan jeres dreng begynde at foretrække flasken fremfor brystet. Og så hænger det også sammen med, at jo mere flaske du giver, jo mindre kommer din dreng til brystet, og jo mindre bliver din mælkeproduktion stimuleret. Så jo flere flasker du giver, jo mindre mælk producerer du og jo mindre interesseret i brystet bliver din dreng...

Du skal derfor gøre op med dig selv, hvorvidt du gerne vil amme, eller hvorvidt du gerne vil gå over til at give flaske. Du kan stadig amme og supplere med flasken, men jo mere du tilbyder flaske, jo hurtigere til din amning stoppe - og det skal du være parat til.

Hvis du ønsker at bibeholde amning, så er der forskelige ting du kan gøre. Det er for det første vigtigt, at du hjælper ham til brystet. Han er den bedste til at stimulere dig, og jo mere du kan få ham til at die hos dig, jo bedre er det.

Det kan være en god idé at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og holder ham hud mod hud, så han hele tiden kan mærke og dufte dig. Det kan anspore ham til at søge og finde dit bryst, som skal være tilgængeligt for ham hele tiden - og det kan være en god ide at priortere et par dage på denne måde...

Det kan også være nødvendigt, at du malker ud. Det kan være med en malkemaskine, som I lejer eller med en brystpumpe, som du køber, eller du kan forsøge at malke ud med hænderne. Du bør malke ud på alle de tidspunkter, hvor du normalt ville amme og det vil sige, at hvis han ikke vil die, så skal du malke ud i stedet for. Du kan også øge din mælkeproduktion ved at malke ekstra ud, når han f.eks. sover eller ved at malke ud på det ene bryst, imens han spiser på det andet.

Jo hyppigere han dier hos dig eller jo hyppigere du malker ud, jo mere mælk vil du producere. Det betyder, at det giver mere mælk at amme/malke ud hver anden time fremfor hver fjerde time... Den udmalkede mælk kan han få på en flaske.

Du kan også med den alder han har bruge det som kaldes et lact-aid-system eller et hjælpebryst. Det fungerer sådan, at du placerer en lille sonde ved din brystvorte. Spidsen af sonden stikker få millimeter ud over spidsen af din brystvorte. Den modsatte ende af sonden går hen i en flaske, hvori der er modermælk eller modermælkserstatning. Når din dreng dier ved dit bryst, så vil han samtidig trække mælk op af flasken. Det betyder, at han spiser selv, får ekstra mælk - men ved brystet. Han ammes på denne måde og stimulerer dit bryst, samtidig med at han får den ekstra mælk, som han en overgang måske har brug for...

Der er altså forskellige ting, som kan gøres for at få amningen til at fungere fuldt igen, spørgsmålet er, hvad du gerne vil, og hvor meget overskud ...

Annonce

... du har til at arbejde for amningen - og hvorfor du i første omgang er begyndt at give flaske, og hvordan du har det med det. Der er jo også store fordele ved at tilbyde flaske, - f.eks. ved du præcist hvor meget han drikker, far kan tage over, så du har mere tid og overskud til storesøster osv. Der kan være forskellige prioriteringer, som kan være gode og fornuftige. Det vigtigste er, at du har det godt med de valg du træffer - for er amningen først stoppet, så er det meget svært at komme tilbage igen... derfor skal du være sikker i dit valg :)

Jeres dreng har brug for ca 160 ml pr kg han vejer med den alder han har nu. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 6 kg nu, så vil hans døgnbehov være 960 ml mælk. Da han skal spise ca hver 3-4 time, så han får 6-8 flasker i døgnet, så betyder dette, at han vil have brug for mellem 120-160 ml i hver flaske. Har han spist hos dig først, vil han naturligt drikke mindre af den flaske, som du efterfølgende tilbyder ham. Hvor meget han vil have brug for via flasken må du tro på, at han selv kan regulere, så har han spist godt hos dig, vil han måske spise 90 ml eller mindre af en flaske og har han ikke spist hos dig, så vil han måske sluge 120 ml eller mere...

NAN Sensilac 1 er en rigtig fin erstatning, som du roligt kan tilbyde din dreng. Den er udviklet særligt til børn med koliksymptomer og tendens til forstoppelse. Den indeholder blandt andet lactobacillus reuteri, som er en mælkesyrebakterie. Hvis han kan lide smagen og virker glad for denne erstatning, så kan du roligt fortsat tilbyde ham den.

Semper har lavet Allomin Syrnet SensiPro 1. Den er også tilsat lactobacillus reuteri og den anbefales også til børn med mavekneb og moderat fordøjelsesbesvær. Det kan også være en mulighed, hvis han ikke virker til at trives med den nuværende erstatning og du synes, at han har maveproblemer.... Produkterne fra de forskellige producenter smager ofte lidt forskelligt, så hvis han ikke kan lide smage af det ene, kan det nogle gange være en idé at forsøge med et andet produkt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der er kun god erstatninger i Danmark, og vi har ingen problemer med rent drikkevand, så du kan roligt give din dreng erstatning.

Børn som udelukkende ammes kan godt have flere dage imellem deres afføringer, og det kan være helt normalt. Børn som udelukkende får flaske bør dog have afføring en gang i døgnet og man skal være særligt opmærksom på at barnet ikke får hård mave. Det er svært at sige hvor hyppigt din dreng skal have afføring, hvis han både ammes og får flaske. Det afhænger helt af, hvor meget han får af hver type mælk. Men det vil sandsynligvis være godt, hvis han har afføring ca hver 2. til max hver 3. dag, og afføringen må ikke være knoldet og hård, og du må ikke have på fornemmelsen, at han har ondt, når han skal af med sin afføring...

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske", hvori du kan læse meget mere om amme- og flaskeproblemer, udmalkning, supplement, afføringsmønster osv. osv.

Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig meget held og lykke :) Glæder mig til at følge jeres lille familie igen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin