Svar: Flaske eller afvænning af natamning

17. juli 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har haft glæde af at læse mine svar til andre og nu selv har fået lyst til at skrive :) Og hvor dejlig, at du også har købt et par af mine bøger, tak :)

Det vil være rigtig godt med 4 amninger (eller flasker) i 7 måneders alderen, og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når jeres dreng bliver 8 måneder, vil det være rigtig godt at skrue ned til 3 amninger (eller flasker) og her anbefaler jeg, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften.

Da du gerne vil stoppe med at amme og gå over til fuld flaske, så vil jeg derfor anbefale dig, at du lige nu erstatter amningen sen aften med en flaske. Modermælkserstatning vil ofte mætte lidt mere end modermælk, og det betyder, at det kan være lettere for jeres dreng at sove igennem på en flaske mme - hvorved han lettere vil kunne begynde at undvære amningen tidlig morgen. På den måde kan en flaske sen aften altså gøre udtrapningen af den tidlige morgenamning lettere for jer :)

Og lige nu vil det derfor samtidig være en god idé, hvis du kan forsøge at afkorte morgenamningen mere og mere, så han vænnes til at drikke mindre mælk på dette tidspunkt. Det vil sige, at når og hvis han søger brystet tidlig morgen, så kan du tilbyde ham det, men trække brystet til dig efter lidt tid, så han ikke længere spiser et fuldt måltid der. Eller du kan f.eks. nøjes med at amme ham fra et bryst, hvis du plejer at amme ham fra begge bryster og på den måde også skrue mælkeindtaget tidlig morgen lidt ned.

Når han bliver 8 måneder vil han samtidig kunne tilbydes en godnatgrød som en fast del af sit putteritual og grøden kan sammen med amningen om aftenen og drømmeflasken sen aften, også gøre det lettere for ham at springe den tidlige morgenamning helt over i denne alder.

Det betyder også, at jeg vil anbefale dig, at du fjerner amningen før middagsluren som den næste - og at den sidste amning, der erstattes med en flaske, er amningen om aftenen. Din dreng skal ikke tilbydes vand i flaske - men skal tilbydes flaske med mme i stedet for brystet. Hans mælkebehov er det samme som hidtil, og det bliver som sagt dækket via 4 flasker nu og via 3 flasker, når han er 8-9 måneder gammel. Vand tilbydes til alle måltider og også gerne som tørstslukker af en kop, men som udgangspunkt ikke af flasken, da flasken erstatter dine nuværende amninger. Og han skal ikke have flaske med vand om natten, men nu sove igennem 5-6 timer uden mælk eller vand. Det vil sige, at han kan tilbydes flaske med mme kl ca 23.30 og så sove uden noget til næste morgen kl ca 05, hvor du så lige nu ammer ham kortvarigt, og gradvist trapper ud af amningen.

I takt med at du begynder at give flaske i stedet for brystet og på den måde erstatter en amning af gangen med flaske, så vil din mælkeproduktion naturligt nedsættes, og din amning gradvist stoppe. Det er vigtigt, at du ikke stopper fra den ene dag til den anden, men gør det gradvist over flere dage. Hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så kan din krop ikke følge med, du vil stadig producere mælk til ham og du vil være i risiko for at få en brystbetændelse, og det er der jo ikke grund til. Derfor er det bedst at erstatte en amning af gangen med en flaske af gangen.

Det vil altså sige, at du lige nu skal erstatte amningen sen aften med en flaske, derefter trappe ud af den tidlige morgenamning, hvor du ikke giver flaske i stedet, men vænner din dreng til helt at undvære mælk. Derefter erstatter du amningen før middagsluren med en flaske i stedet, og til sidst erstattes så amningen før putningen om aftenen med en flaske :)

Du skriver, at du helst ikke vil have, at han skal bruge dig som sut, og det forstår jeg godt. Når du oplever, at din dreng har brug for ...

Annonce

... en trøstetår i løbet af dagen, og der opstår situationer, hvor han "bruger dig som sut", så skal du i stedet tilbyde ham vand af kop, og du må også meget gerne sætte ham i den høje stol og tilbyde ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på. På den måde anerkender du, at han kan være tørstig, og du anerkender også hans lyst til at sutte, gumle, bruge sin mund, sine gummer, tunge osv. Men det bliver ikke på brystet.

Det kan være meget svært at vænne et barn til flaske i 7 måneders alderen. Når jeres dreng er ammet så længe, så er han meget bevidst om amningen og vil naturligt ofte fortrække dette. Du skriver dog, at I har givet ham flaske flere gange, og det taler for, at det godt kan lykkes at stoppe amning og gå over til flaske i stedet. Det er dog vigtigt at sige, at når du spørger "hvor strenge kan vi tillade os at være", så afhænger dette jo meget af, hvordan jeres dreng reagerer. Han forstår jo ikke, hvorfor han pludselig ikke må ammes, og hvis han ikke er vænnet til flaske, så kan han blive dybt ulykkelig over, at du pludselig vil tage brystet fra ham, hvilket man skal have forståelse for.

Børn trives normalt bedst med gradvist ændringer, så de hele tiden er trygge ved de ændringer der sker - og det er naturligt synd for ham fra den ene dag til den anden at lave det om, som I har lært ham. Lykkes det ikke at vænne ham til flaske, så er du derfor nødt til at bibeholde amning til han bliver 1 år. Du skriver ikke, hvorfor du pludselig ønsker at stoppe amning og gå over til flaske, der kan naturligt være en god grund til dette, men hvis det ikke lykkes, og du ikke har en meget god grund, så vil det være nødvendigt at bibeholde amning og så må han i dagtimerne tilbydes mme af kop i stedet på de tidspunkter, hvor han normalt ville skulle ammes, ligesom det kan være nødvendigt at amme ham en ekstra gang i døgnet.. Men lad os nu se, om ikke det kan lade sig gøre hos jer :) Det lyder umiddelbart sådan :)

En dagsplan lige nu kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes kortvarigt, denne amning trappes gradvist ud over de næste uger, så du i 8 måneders alderen stopper helt med at amme her.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Evt. små bidder af en bolle med smør, hvis han virker parat til dette.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes eller tilbydes flaske først. Mellemmåltidet erstatter mælken her.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter og lignende. Må også gerne få små rugbrødshapsere, hvis han virker parat til dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes og puttes til middagslur. Når han er vænnet til flaske sen aften og dette fungerer, så kan du begynde at erstatte denne amning med flaske.

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

(Skal ikke ammes om eftermiddagen - kan tilbydes tørstslukker af vand af kop)

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. mad med mere og mere smag og mere og mere bid. Mad i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske. Denne flaske gives allerede nu i stedet for amningen. Den kan gives mere eller mindre i søvne, hvis han ikke vågner og melder sig selv.

Sover uden mælk eller vand til næste morgen tidlig, hvor han lige nu ammes og sover lidt videre....

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt ammestop og overgang til flaske :)

Læs også meget gerne "Helens bog om Amning & Flaske", hvis du savner gode råd om modermælkserstatning, flaskestillinger og flaskegivning generelt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor