Svar: Skriger ved brystet - part 2

21. maj 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sofia.

Tak for dit brev, og det er rigtig godt, at du skriver tilbage:)

Hvis jeres datter sover en længere lur og derfor naturligt er tørstig/sulten, når hun vågner, så vil det være rigtig godt, hvis du med det samme lægger hende til brystet, så hun ikke når at blive for ked af det. Når hun så har spist hos dig, så kan hun blive skiftet og har måske overskud til, at I så leger, pludrer og hygger lidt sammen - og før hun så skal sove igen, så vil hun sandsynligvis have behov for brystet igen. Evt. blot en tørstslukker, hvis hun har spist godt og effektivt hos dig, da hun vågnede...

Hvis du ikke kan nå at stimulere brystet, før hun lægges til, fordi hun bliver for ked af det, så kan du bruge tricket med lidt modermælk i en sprøjte, og dryppe det i munden på hende, så hun med det samme kan smage, at der er noget at komme efter og derfor får lyst til at tage fat og die.

Med hensyn til udmalkning og amning, så er det sådan, at du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten. Det betyder, at det er med til at øge din mælkeproduktion og holde din mælkeproduktion ved lige, når du ammer om natten. Derfor kan det faktisk være lidt problematisk, hvis far går ind og erstatter amning om natten med flaske - i det hele taget, kan det være problematisk at erstatte amning... fordi det vil nedsætte din mælkeproduktion og jo mindre mælk du producerer, jo mere vil din datter afvise brystet...

Det vil derfor være bedst, hvis du kan supplere amning med flaske. Det vil sige, at du skal amme hende først og så toppe hende op med ekstra mælk på en flaske, hvorefter hun så vil kunne sove et længere søvnstræk, og du kan få lidt ro :) Ved at lægge hende til brystet, så får du vist din krop, at hun stadig har behov for mælk, og du vil derved producere mælk stadigvæk.

Med hensyn til udmalkning, så kan det både være tidsbesparende og også mælkeøgende, hvis du kan malke ud samtidig med at din datter ammer - så du malker fra det ene bryst, imens hun spiser af det modsatte bryst. Dette kræver dog lidt overskud og også at amningen fungerer, og lige nu tænker jeg, at denne metode ...

Annonce

... ikke er god for hverken dig eller lillepigen. Derfor vil det være godt, at du i stedet malker ud, når din datter sover, så du på den måde få stimuleret brystet lidt ekstra, ligesom det også kan være en idé at malke ud på ydertidspunkterne - aften, nat og tidlig morgen, netop for at udnytte, at du her har mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin.

Du danner ret hurtigt mælk igen. Man siger normalt, at efter en time, så er 45% af mælken dannet igen, efter 2 timer ca 70%, efter 3 timer ca 90% og efter 4 timer 100%. Der skulle derfor gerne være noget at komme efter, selvom hun vågner efter 1.5-2 timer og har brug for mælk igen...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du har naturligvis ret i at stress og søvnmangel også kan påvirke din mælkedannelse, og du skal naturligvis også overveje, hvad du kan holde til... Det er vigtigt, at du får slappet af i løbet af dagen, ligesom det er vigtigt, at du husker at spise og drikke, så der lidt poplært sagt er noget at lave mælk af :) Det er også vigtigt, at du er opmærksom på at holde dig varm, ikke få træk osv. som man jo let kan få i disse dage, hvor solen er begyndt at komme mere frem og vi pludselig kan sidde på terrassen.... får du kolde hænder og fødder, kan det gå i brystet og gøre at mælken har sværere ved at flyde, ligesom kulde nogle gange kan medføre brystbetændelse, og det skal du jo helst ikke ud i... :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at din datter kan have behov for lidt ekstra mælk - enten modermælk eller erstatning. Den ekstra mælk er med til at give hende energi, samtidig med at det giver hende ro og kan være med til at gøre, at hun måske begynder at sove lidt længere søvnstræk - hvorved hun vil vågne gladere op og igen have mere overskud til så at spise ved brystet. I forhold til hendes maveproblemer og gråd, så er det vigtigt, at hun vænnes til ikke at skulle "slatspise" lidt hele tiden, men netop får lidt rytme, hvor hun spiser godt og effektivt, sover en længere lur, vågner op og har lidt mere overskud, og atter er parat til at spise godt hos dig :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!