Svar: Projekt stop natamning

16. februar 2019

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev - det lyder rigtig hårdt, hvis jeres datter er lige så ulykkelig nu, som da I begyndte at øve stop natamning for 10 dage siden.... :(

Der kan være flere ting som spiller ind og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Du skriver, at hun tilbydes en godnatgrød før sengetid, og det er rigtig godt. Sammen med denne må hun meget gerne tilbydes lidt lun mælk eller vand, og derefter få børstet tænder, og så vil det være rigtig godt, hvis hun puttes med en bamse, sutteklud, godnathistorie, godnatsang. Det vil sige, at hun stille og roligt skal trappes ud af aftenamningen og bamse, sutteklud, godnathistorie osv. tager mere og mere over.

Du kan sætte dig med hende, amme hende, som du plejer, hvor hun putter med klud, bamse osv. men stille og roligt tilbyde mælk af kop i stedet for brystet. så hun en overgang stadig sidder hos dig, stadig får mælk, men nu af kop. Og så læser du en historie højt, putter hende i seng og lader bamse og putteklud følge med, og sidder så hos hende og synger en godnatsang til hun falder i søvn. Det vil sige, at brystet erstattes med et nyt ritual og hun lærer at falde i søvn i sin seng og ikke i din favn - det er en forudsætning for ikke at søge din favn igen og igen om natten...

Nogle gange kan det være nødvendigt at stoppe amningen helt, fordi hun ikke forstår, hvorfor hun nogle gange må ammes og andre gange ikke må. Og da du har et ønske om at stoppe amning snart, så vil det være rigtig fint, at I trapper ud af morgenamningen og derefter også trapper ud af aftenamningen og erstatter med et nyt ritual i stedet :)

Det er rigtig godt, at far har lyst til og stadig overskud til - og er ved godt mod - i forhold til at tage over om natten :) Far må gerne give hende masser af kontakt og nærhed, og hvis hun lige nu har brug for at komme ind i soveværelset og sove i dobbeltsengen med far, for bedst muligt at kunne undvære brystet, så er det okay. Det kan dog også være, at far kan hjælpe hende med at komme videre i søvnen i egen seng, hvis hun er faldet i søvn der og dermed forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove.

Far skal dog passe på med at erstatte brystet med vand og sutter hele natten igennem fordi ...

Annonce

... det vænner jeres datter til fortsat at skulle have noget at drikke og skulle have noget i munden for at kunne sove - og derfor kan hun godt blive ved med at vågne og søge dette. Så i stedet for mors favn og brystet, så vænnes hun til at søge fars favn og vand, hvilket på sigt er lige så uhensigtsmæssigt. Det er derfor godt, hvis far kan hjælpe hende med nærhed, tæt kontakt osv. lade hende mærke, at han er der for hende, passer på hende. Far kan også bruge suttekluden, bamsen, som hun er puttet med fra starten, så dette er genkendeligt og trygt... men altså hjælpe hende videre med så lidt aktivitet som muligt og uden at få skabt nye dårlige vaner...

I skal naturligvis sikre jer, at hun både spiser og drikker nok hele dagen igennem og ikke kun om aftenen. Mætheden skal skabes fra morgenstunden. Ligesom I skal sikre jer, at puttetidspunktet er rigtigt, og at hun rent faktisk er parat til at sove, når I forsøger :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så kan det ofte også være en god idé at indføre en godnat-dagbog. Altså føre dagbog over hvordan natten forløber, hvor far skriver ned, hvad tid hun vågner, hvad han gør, hvor længe hun er vågen/sover igen, vågner næste gang, hvordan hendes humør er osv. Fordi det ofte vil gøre det synligt, hvorvidt der egentlig sker fremskridt. Hvis man ikke skriver nattens forløb ned, så føles det hurtigt som om, at nætterne er ens og at der ingen fremskridt sker, hvor der faktisk nogle gange er sket fremskridt, som det er værd at holde fast i...

Og når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også overveje, om hun vil sove bedre og mere roligt, hvis du sover sammen med hende, så hun ikke skal undvære både mor og brystet, men stadig har dig tæt på. I givet fald skal du sove med en t-shirt eller lignende, så hun ikke kan søge brystet om natten og hvis hun i 10 dage har kunne undvære brystet, så kan du godt holde fast i denne rutine, selvom I sover sammen. Men måske vil hun være mindre ked af det, hvis I alle sover sammen i en periode... det lyder hårdt for jer alle tre, det du fortæller, og du skal naturligvis forsøge at finde den løsning, som giver mindst gråd og mest mulig søvn for alle... :)

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!