Svar: Projekt stop natamning
16. februar 2019
Alder:
14 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - det lyder rigtig hårdt, hvis jeres datter er lige så ulykkelig nu, som da I begyndte at øve stop natamning for 10 dage siden.... :(
Der kan være flere ting som spiller ind og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Du skriver, at hun tilbydes en godnatgrød før sengetid, og det er rigtig godt. Sammen med denne må hun meget gerne tilbydes lidt lun mælk eller vand, og derefter få børstet tænder, og så vil det være rigtig godt, hvis hun puttes med en bamse, sutteklud, godnathistorie, godnatsang. Det vil sige, at hun stille og roligt skal trappes ud af aftenamningen og bamse, sutteklud, godnathistorie osv. tager mere og mere over.
Du kan sætte dig med hende, amme hende, som du plejer, hvor hun putter med klud, bamse osv. men stille og roligt tilbyde mælk af kop i stedet for brystet. så hun en overgang stadig sidder hos dig, stadig får mælk, men nu af kop. Og så læser du en historie højt, putter hende i seng og lader bamse og putteklud følge med, og sidder så hos hende og synger en godnatsang til hun falder i søvn. Det vil sige, at brystet erstattes med et nyt ritual og hun lærer at falde i søvn i sin seng og ikke i din favn - det er en forudsætning for ikke at søge din favn igen og igen om natten...
Nogle gange kan det være nødvendigt at stoppe amningen helt, fordi hun ikke forstår, hvorfor hun nogle gange må ammes og andre gange ikke må. Og da du har et ønske om at stoppe amning snart, så vil det være rigtig fint, at I trapper ud af morgenamningen og derefter også trapper ud af aftenamningen og erstatter med et nyt ritual i stedet :)
Det er rigtig godt, at far har lyst til og stadig overskud til - og er ved godt mod - i forhold til at tage over om natten :) Far må gerne give hende masser af kontakt og nærhed, og hvis hun lige nu har brug for at komme ind i soveværelset og sove i dobbeltsengen med far, for bedst muligt at kunne undvære brystet, så er det okay. Det kan dog også være, at far kan hjælpe hende med at komme videre i søvnen i egen seng, hvis hun er faldet i søvn der og dermed forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove.
Far skal dog passe på med at erstatte brystet med vand og sutter hele natten igennem fordi det vænner jeres datter til fortsat at skulle have noget at drikke og skulle have noget i munden for at kunne sove - og derfor kan hun godt blive ved med at vågne og søge dette. Så i stedet for mors favn og brystet, så vænnes hun til at søge fars favn og vand, hvilket på sigt er lige så uhensigtsmæssigt. Det er derfor godt, hvis far kan hjælpe hende med nærhed, tæt kontakt osv. lade hende mærke, at han er der for hende, passer på hende. Far kan også bruge suttekluden, bamsen, som hun er puttet med fra starten, så dette er genkendeligt og trygt... men altså hjælpe hende videre med så lidt aktivitet som muligt og uden at få skabt nye dårlige vaner...
I skal naturligvis sikre jer, at hun både spiser og drikker nok hele dagen igennem og ikke kun om aftenen. Mætheden skal skabes fra morgenstunden. Ligesom I skal sikre jer, at puttetidspunktet er rigtigt, og at hun rent faktisk er parat til at sove, når I forsøger :)
Og så kan det ofte også være en god idé at indføre en godnat-dagbog. Altså føre dagbog over hvordan natten forløber, hvor far skriver ned, hvad tid hun vågner, hvad han gør, hvor længe hun er vågen/sover igen, vågner næste gang, hvordan hendes humør er osv. Fordi det ofte vil gøre det synligt, hvorvidt der egentlig sker fremskridt. Hvis man ikke skriver nattens forløb ned, så føles det hurtigt som om, at nætterne er ens og at der ingen fremskridt sker, hvor der faktisk nogle gange er sket fremskridt, som det er værd at holde fast i...
Og når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også overveje, om hun vil sove bedre og mere roligt, hvis du sover sammen med hende, så hun ikke skal undvære både mor og brystet, men stadig har dig tæt på. I givet fald skal du sove med en t-shirt eller lignende, så hun ikke kan søge brystet om natten og hvis hun i 10 dage har kunne undvære brystet, så kan du godt holde fast i denne rutine, selvom I sover sammen. Men måske vil hun være mindre ked af det, hvis I alle sover sammen i en periode... det lyder hårdt for jer alle tre, det du fortæller, og du skal naturligvis forsøge at finde den løsning, som giver mindst gråd og mest mulig søvn for alle... :)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske