Svar: Måske ikke så meget mælk om aftenen?
24. januar 2019
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar omkring storebror. Det er vigtigt også at nævne, at nogle af de udfordringer I oplever med jeres ældste dreng sagtens kan hænge sammen med, at han nogle gange synes, det er rigtig svært at skulle dele mor og far med en lille ny.
Med hensyn til lillebror, så lyder det som om, at amningen går rigtig godt, og at du har masser af mælk. Han spiser rigtig godt og lyder til at die med god teknik, i hvert fald tager han rigtig fint på, og det er super godt.
Det er helt naturligt, at han dier meget hyppigt om aftenen. Det er sådan, at din mælk om aftenen er mere koncentreret og det betyder, at når han dier hyppigt, så får han mange små tåre af koncentreret mælk og dermed større mæthed til natten. Det er super smart, og det er derfor, at han ofte virker til at ville ligge ved brystet stort set hele aftenen og derefter så kan tage et lidt længere søvnstræk. Det betyder, at når du putter ham kl 22, så vil han måske kunne sove 3-4 timer, før han melder sig igen, hvis du er heldig, netop fordi han har fyldt sig op med små tåre hele aftenen igennem - og på den måde får du også selv mulighed for at få lidt sammenhængende søvn, når du selv går i seng :)
Først på dagen har du en noget større mælkevolumen, og derfor vil du her ofte opleve større brystspændinger end du oplever om aftenen, måske oplever du også, at mælken kan sprøjte lidt mere, hvis han pludselig slipper brystet, ligesom han ofte kan sove en lidt længere lur efter et måltid ved brystet - altså har lettere ved at spise, falde i søvn og sove godt...
At din mælk ændrer sig i løbet af døgnet betyder dog ikke, at du mangler mælk om aftenen, den er blot anderledes sammensat, og det er netop rigtig godt, at du forsøger at dække hans behov og lægger ham til brystet, når han viser behov for det :) Så lige nu er det altså helt okay og helt naturligt, at han har den spiserytme, som han har...
Håber dette giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske