Svar: Ammestop - 2 mdr.

17. november 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som den helt rigtige beslutning for jer at gå over til flaske, og der er mange fordele ved dette :) Du ved for det første præcist, hvor meget mælk lillesøster drikker, hvilket i sig selv kan give lidt ro, fordi hun taber sig og du er nødt til at sikre hendes behov, så hun vokser og trives, som hun skal. Derudover kan far også give hende flaske, hvilket giver dig lidt mulighed for at være der for storesøster, som jo har vist stort behov for mor i den nye situation - så din beslutning lyder til at være god for hele familien :)

Når man stopper med at amme hurtigt, så er der altid en risiko for brystbetændelse. Det kan man ofte undgå ved at trappe gradvist ned, men det er jo ikke altid, at det kan lade sig gøre...

Når man taler om brystbetændelse, så taler man ofte om den form for betændelse der opstår på grund af bakterier. Det vil sige, at der vil være sår eller revner i brystvorten, hvorved der kan trænge bakterier ind i brystet. Behandlingen vil være varme, massage, bad, lægge til hyppigt eller malke ud - og man behandler også med antibiotika, som er nødvendigt for at slå bakterierne ihjel.

Man kan dog også få det, man kan kalde for inflammatorisk brystbetændelse, mælkestase eller tilstoppede mælkegange. Det kan feks. skyldes, at en mælkegang er klemt af, og derved sker der en ophobning af mælk, som står og presser inde i brystet, uden at komme ud. Det kan også skyldes, at mælkekirtlerne er blevet så overfyldte, at der trænger mælk ud i det omkringliggende væk, og brystvævet bliver derfor irriteret. Det kan være voldsomt ubehageligt og kan sagtens give smerter.. Og ofte vil du også kunne se, at dit bryst bliver varmt, hårdt og rødt...

Det lyder til at være sidstenævnte, som er dit problem. I og med at din datter ikke kommer til brystet, så bliver dit bryst ikke tømt, og så står mælken inde i brystet og presser på for at komme ud.

Det er derfor vigtigt, at du forsøger at tømme dit bryst. Enten ved at du ...

Annonce

... lægger din datter til brystet og får hende til at die så længe som muligt på hver side, eller ved at du malker ud - enten via håndudmalkning eller med en brystpumpe.

Jeg kan ikke ud af dit brev helt tyde, hvor slemt det er, og hvor aktivt du behøver gå til værks. Jeg vil anbefale dig, at du går i bad, og bruger bruserens varme stråler til at løsne op i brystet, og løber der mælk ud, så lad det løbe. Du kan også med fordel sætte dig med en varmepude på brysterne, for at få løsnet brysterne lidt op, så mælken kan flyde ud.. og så skal du enten lægge din datter til brystet, eller malke ud med hånden eller en brystpumpe, så brystet bliver tømt. Du må meget gerne massere dine bryster imens, for på den måde at hjælpe mælken ud.

Det er vigtigt, at dine bryster tømmes godt, og det er samtidig vigtigt, at du gradvist strækker tiden mellem amninger/udmalkning. Jo længere tid der går imellem, jo mere vil din mælkeproduktion naturligt nedsættes.

Du skriver, at "det hjælper at lægge hende til - men problemet er, at mælken jo løber til efterfølgende" - og det vil mælken naturligt gøre det næste stykke tid, men det er derfor, at du skal fjerne en amning af gangen og dermed forlænge tiden mellem amningerne gradvist :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også vigtigt, at du ikke "stimulerer brystet unødigt", fordi jo mere du rør ved brystet, stimulerer brystvorten osv. jo mere mælk vil du producere. Det er derfor din sundhedsplejerske har anbefalet dig at tage en lidt stram BH på...

Du må gerne tage lidt smertestillende som f.eks. Pamol/Panodil eller Ibuprofen/Ipren i et par dage.

Hvis din tilstand ikke forbedres eller bliver værre inden for 12-24 timer, så bør du kontakte lægen, fordi du så kan have behov for antibiotisk behandling. Som jeg læser dit brev, så lyder det dog som om, at du ved amning/udmalkning, varme, massage osv. godt kan få trappet gradvist ned...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og læs også meget gerne min bog "Helens bog om Amning & Flaske" :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin