Svar: Ammestop - 2 mdr.
17. november 2018
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som den helt rigtige beslutning for jer at gå over til flaske, og der er mange fordele ved dette :) Du ved for det første præcist, hvor meget mælk lillesøster drikker, hvilket i sig selv kan give lidt ro, fordi hun taber sig og du er nødt til at sikre hendes behov, så hun vokser og trives, som hun skal. Derudover kan far også give hende flaske, hvilket giver dig lidt mulighed for at være der for storesøster, som jo har vist stort behov for mor i den nye situation - så din beslutning lyder til at være god for hele familien :)
Når man stopper med at amme hurtigt, så er der altid en risiko for brystbetændelse. Det kan man ofte undgå ved at trappe gradvist ned, men det er jo ikke altid, at det kan lade sig gøre...
Når man taler om brystbetændelse, så taler man ofte om den form for betændelse der opstår på grund af bakterier. Det vil sige, at der vil være sår eller revner i brystvorten, hvorved der kan trænge bakterier ind i brystet. Behandlingen vil være varme, massage, bad, lægge til hyppigt eller malke ud - og man behandler også med antibiotika, som er nødvendigt for at slå bakterierne ihjel.
Man kan dog også få det, man kan kalde for inflammatorisk brystbetændelse, mælkestase eller tilstoppede mælkegange. Det kan feks. skyldes, at en mælkegang er klemt af, og derved sker der en ophobning af mælk, som står og presser inde i brystet, uden at komme ud. Det kan også skyldes, at mælkekirtlerne er blevet så overfyldte, at der trænger mælk ud i det omkringliggende væk, og brystvævet bliver derfor irriteret. Det kan være voldsomt ubehageligt og kan sagtens give smerter.. Og ofte vil du også kunne se, at dit bryst bliver varmt, hårdt og rødt...
Det lyder til at være sidstenævnte, som er dit problem. I og med at din datter ikke kommer til brystet, så bliver dit bryst ikke tømt, og så står mælken inde i brystet og presser på for at komme ud.
Det er derfor vigtigt, at du forsøger at tømme dit bryst. Enten ved at du lægger din datter til brystet og får hende til at die så længe som muligt på hver side, eller ved at du malker ud - enten via håndudmalkning eller med en brystpumpe.
Jeg kan ikke ud af dit brev helt tyde, hvor slemt det er, og hvor aktivt du behøver gå til værks. Jeg vil anbefale dig, at du går i bad, og bruger bruserens varme stråler til at løsne op i brystet, og løber der mælk ud, så lad det løbe. Du kan også med fordel sætte dig med en varmepude på brysterne, for at få løsnet brysterne lidt op, så mælken kan flyde ud.. og så skal du enten lægge din datter til brystet, eller malke ud med hånden eller en brystpumpe, så brystet bliver tømt. Du må meget gerne massere dine bryster imens, for på den måde at hjælpe mælken ud.
Det er vigtigt, at dine bryster tømmes godt, og det er samtidig vigtigt, at du gradvist strækker tiden mellem amninger/udmalkning. Jo længere tid der går imellem, jo mere vil din mælkeproduktion naturligt nedsættes.
Du skriver, at "det hjælper at lægge hende til - men problemet er, at mælken jo løber til efterfølgende" - og det vil mælken naturligt gøre det næste stykke tid, men det er derfor, at du skal fjerne en amning af gangen og dermed forlænge tiden mellem amningerne gradvist :)
Det er også vigtigt, at du ikke "stimulerer brystet unødigt", fordi jo mere du rør ved brystet, stimulerer brystvorten osv. jo mere mælk vil du producere. Det er derfor din sundhedsplejerske har anbefalet dig at tage en lidt stram BH på...
Du må gerne tage lidt smertestillende som f.eks. Pamol/Panodil eller Ibuprofen/Ipren i et par dage.
Hvis din tilstand ikke forbedres eller bliver værre inden for 12-24 timer, så bør du kontakte lægen, fordi du så kan have behov for antibiotisk behandling. Som jeg læser dit brev, så lyder det dog som om, at du ved amning/udmalkning, varme, massage osv. godt kan få trappet gradvist ned...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og læs også meget gerne min bog "Helens bog om Amning & Flaske" :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske