Svar: Amningen om natten
20. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Nej - med den alder din dreng har, så vil jeg ikke anbefale, at du sætter en alarm til om natten. Han er en dreng i fin trivsel, og han må meget gerne sove et længere søvnstræk om natten, hvis han kan. Ligesom du naturligt kan have stor glæde af dette :)
Det kan dog være en god idé at lægge ham til brystet sen aften, før du selv går i seng. Mange børn kan spise i søvne og hvis du kan holde dig vågen om aftenen og dermed amme ham før du selv går i seng for at sove, - tage ham op, lægge ham til brystet, lade ham spise og derefter putte ham igen - så kan du være heldig, at han derefter sover et længere sammenhængende søvnstræk, og det kan være rigtig dejligt, fordi du selv sover rigtig godt der. Det er denne amning jeg kalder "sen aften omkring kl 23"...
Amningen kl 03 er efter behov. Det betyder, at hvis han sover igennem til næste morgen tidlig, så ammer du ham bare, når han vågner og søger brystet. Men mange børn vil stadig have behov for en amning midt nat i denne alder. Det kan også sagtens være sådan, at han nogle nætter vågner og har brug for amningen midt nat og andre nætter sover igennem uden, og det er helt fint. Det skal du lade ham selv regulere.
Og så er der også nogle børn, som trives bedst med at sove deres længste søvnstræk om aftenen, så de f.eks. ammes kl 20 og sover til klokken 02, ammes igen og derefter sover videre til næste morgen f.eks. kl 06, hvor de så atter ammes. Og en sådan rytme er naturligvis også helt okay...
Dagsplanen skal ses som en rettesnor, en guidning for hvor mange amninger og skemåltider barnet har brug for og hvornår de cirka kan ligge for at døgnet hænger sammen.. det er ment som en måde at få lidt overblik, uden at børn skal puttes i kasser...:)
Du skal derfor kun amme og give din dreng mælk om natten, hvis han vågner og søger efter det.. og nyde de nætter, hvor han måske begynder at kunne sove igennem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske