Svar: Amningen om natten

20. oktober 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Nej - med den alder din dreng har, så vil jeg ikke anbefale, at du sætter en alarm til om natten. Han er en dreng i fin trivsel, og han må meget gerne sove et længere søvnstræk om natten, hvis han kan. Ligesom du naturligt kan have stor glæde af dette :)

Det kan dog være en god idé at lægge ham til brystet sen aften, før du selv går i seng. Mange børn kan spise i søvne og hvis du kan holde dig vågen om aftenen og dermed amme ham før du selv går i seng for at sove, - tage ham op, lægge ham til brystet, lade ham spise og derefter putte ham igen - så kan du være heldig, at han derefter sover et længere sammenhængende søvnstræk, og det kan være rigtig dejligt, fordi du selv sover rigtig godt der. Det er denne amning jeg kalder "sen aften omkring kl 23"...

Amningen kl 03 er efter behov. Det betyder, at hvis han sover igennem til næste morgen tidlig, så ammer du ham bare, når han vågner og søger brystet. Men mange børn vil stadig have ...

Annonce

... behov for en amning midt nat i denne alder. Det kan også sagtens være sådan, at han nogle nætter vågner og har brug for amningen midt nat og andre nætter sover igennem uden, og det er helt fint. Det skal du lade ham selv regulere.

Og så er der også nogle børn, som trives bedst med at sove deres længste søvnstræk om aftenen, så de f.eks. ammes kl 20 og sover til klokken 02, ammes igen og derefter sover videre til næste morgen f.eks. kl 06, hvor de så atter ammes. Og en sådan rytme er naturligvis også helt okay...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Dagsplanen skal ses som en rettesnor, en guidning for hvor mange amninger og skemåltider barnet har brug for og hvornår de cirka kan ligge for at døgnet hænger sammen.. det er ment som en måde at få lidt overblik, uden at børn skal puttes i kasser...:)

Du skal derfor kun amme og give din dreng mælk om natten, hvis han vågner og søger efter det.. og nyde de nætter, hvor han måske begynder at kunne sove igennem :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre