Svar: Ammenedtrapning 9 måneder
26. august 2018
Alder:
9 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev :)
Hvis du ammer 2 gange i døgnet og giver din dreng ca. 3 dl. mme via grød og mos, så lyder det som om, at han bliver fint dækket ind med mælk/kalk. Og der er ikke grund til, at du derfor introducerer en flaske eller lige nu giver ekstra mme af en kop.
Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan bibeholde de 2 amninger til han er ca. 1 år og du begynder på arbejde. Du kan godt bibeholde nuværende rytme indtil I nærmer jer tidspunktet for, hvornår du skal starte arbejde igen.
Når du trapper ud af de to amninger, så vil det ofte være amningen om dagen som forsvinder først. I stedet kan han her tilbydes lidt mme af en kop evt. sammen med en banan eller lignende, så han en overgang får et lille mellemmåltid og stadig får lidt mælk, før han skal puttes. På den måde bliver amningen før middagslur en overgang erstattet af et mellemmåltid. Og bagefter trapper du så ud af amningen om aftenen.
Det vil være en god idé at du allerede nu begynder at skabe nogle putterutiner om aftenen som ser således ud:
Aftensmad 18: Spiser almindelig familiemad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i små stykke, større stykker, og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Ca. 19.30 til bydes han en godnatgrød. Det skal være en lidt grovere grød som flerkornsgrød, mysligrød eller lignende. Vand eller MME af kop. Og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. kl. 20 med putteklud, godnatsang, kærtegn...
Denne aftenrytme forbereder ham på, at det er ved at være sovetid og gør ham klar til natten. Godnatgrøden sikrer, at han er mæt nok, når han skal sove. Og selvom han lige nu ammes og har brug for amningen her, så vil det naturligt være lettere for far at putte ham, når du ikke er hjemme om aftenen, fordi ritualet i øvrigt vil være som det plejer at være. Du kan med fordel 2 uger før du starter på arbejde lade putteritualet med godnatgrød, putteklud, kærtegn, godnatsang tage mere og mere over, så han netop er vant til at blive puttet med dette og uden bryst.
Det er også rigtig godt, hvis du allerede nu kan begynde at putte ham fra dig og ned i egen seng, før han falder helt i søvn, så han når at følge med i, at han ligger i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Og det er netop i skiftet fra din favn og ned i sengen, at han skal have en putteklud, kærtegnes, synges lidt for eller lignende, så dette bliver den nye genkendelige måde at falde i søvn på.
Der er ikke umiddelbart grund til at tilbyde ham flaske. Det vil øge hans mælkeindtag yderligere, og det har han ikke behov for. Samtidig skal flasken trappes ud igen, når han bliver et år - og da det fungerer fint med de to amninger, så er det værd at foretrække. Du kan dog som sagt godt bruge lidt mme af en kop som overgang til at skulle undvære brystet helt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske