Svar: Fortsætte med at amme - del 4

18. august 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvis din læge giver dig medicin, som stopper din mælkeproduktion og samtidig fortæller dig, at det er vigtigt at babyer får lov til at ligge og sutte, og at de har brug for den kontakt... Det er jo meget modstridende, og det gør dig naturligt kun ekstra forvirret, ked af det og kan meget let give en følelse af, at du som mor gør noget forkert... :(

Jeg synes, det er vigtigt, at du finder roen i at give flaske. Din dreng kan sagtens få den mælk, han har behov for, og han vil trives rigtig godt på denne måde. Det vil give dig en ro i hverdagen, at du ved, at han får sit behov dækket, og derfor ikke taber sig - og det vil give dig meget mere ro og overskud i hverdagen, både til at tage dig af lillebror og også være der for storesøster, ligesom flasken også giver far mulighed for at tage over en gang imellem.

Du kan sagtens give din dreng masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, selvom du giver ham flaske. Det er netop vigtigt, at du holder ham i din favn og lader ham mærke dig og fornemme dig, når han ligger hos dig og spiser - og I kan have en meget fin øjenkontakt, imens han spiser sin flaske, ligesom du kan sidde med ham, holde ham og pludre med ham, når han har tømt sin flaske. Det er ofte hurtigere at spise af en flaske end at spise af et bryst, og det giver dig netop mulighed for at sidde med ham og prioritere tiden sammen på en anden måde. I takt med at han bliver ældre, vil han naturligt være mere vågen, og jeres pludre perioder og mulighed for tæt kontakt bliver langsomt længere...

Hvis du gerne vil give ham hud-mod-hud-kontakt, så kan du naturligvis også stadig gøre dette. Du må gerne gå i bad med ham, det ...

Annonce

... kan være at lægge dig i et badekar, hvis I har et sådan - eller måske bedsteforældrene har et badekar, som du kan låne, hvis du synes det kunne være hyggeligt en dag.. Du kan også sagtens lægge dig med ham i dobbeltsengen og lade ham være på din brystkasse, hvor I mærker hinanden, kan dufte og fornemme hinanden...

Der er altså ikke nogen grund til at frygte, at kontakten mellem dig og din dreng skulle blive dårligere af, at du giver ham flaske! Og jeg anbefaler, at du giver ham hans fulde behov på flaske! Jeg vil ikke anbefale, at du forsøger at starte amning op igen.

Hvis du så derudover en gang imellem har lyst til at lægge ham til brystet, eller du fornemmer, at han søger brystet og gerne vil die - f.eks. hvis I ligger i badekar sammen eller du ligger i dobbeltsengen med ham, så må du naturligvis gerne lade ham gøre dette, hvis I begge nyder det. Men det vil i givet fald kun være hygge. Hans mælkebehov stilles via flasken - og det er helt okay :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du har været rigtig meget i tvivl om, hvorvidt du skulle amme eller give flaske eller gøre begge dele. Du er endt med at få medicin der stopper din mælk - og det er sådan det er. Du er stadig en god mor, selvom du ikke ammer. Faktisk er du en rigtig god mor for begge dine børn, hvis du prioriterer overskuddet, roen og tiden til hinanden i familien, så det hele ikke går op i amning, udmalkning, supplement, brystbetændelse osv. og alle dine tanker om, hele tiden at gøre noget forkert - brug i stedet tiden på at være sammen, hygge jer sammen, nyde hinanden og den tid I er i lige nu, som jo aldrig kommer igen - og det kan flasken netop give jer :)

Prioriter overskud til både dig selv, begge dine børn, hele jeres familie...

Stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor