Svar: Skal jeg fortsætte med at amme del 2
13. august 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)
Jeg er oprigtigt ked af at høre, at du ikke har fået den hjælp og vejledning omkring amning i begyndelsen, som du har haft behov for, og det er ikke normal kutyme, at man giver modermælkserstatning, fordi man synes, at et barn virker sulten. Din dreng skulle naturligt være lagt til brystet, og I skulle have haft hjælp til at få amningen godt igang...
Hvorom alting er, så er det dog ikke sikkert, at du ikke kan gøre noget nu, men du skal naturligvis overveje, hvor meget du vil kæmpe, hvor meget tid du vil bruge på det, og hvor meget overskud du har i hverdagen. Som du selv nævner, så har du også storesøster at tage dig af, og det er naturligt hårdt, hvis du skal bruge tiden, hvor lillebror sover, på at malke ud, stimulere brystet osv. i stedet for at bruge tiden på hende...
Hvis du vil forsøge at øge din mælkeproduktion, så vil jeg anbefale dig, at få fat i en brystpumpe. Det kan være en fordel med en elektrisk brystpumpe, fordi du skal malke ud flere gange dagligt. De kan ofte lejes via Falck eller større babyudstyrsforretninger.
Jo hyppigere du malker ud, jo hyppigere din dreng ligger og dier ved brystet, jo mere mælk vil du producere. Og du skal enten malke ud eller lægge din dreng til brystet 6-8 gange i døgnet, hvilket svarer til hver 3-4 time. Det er en fordel at malke ud eller lægge til hele døgnet, også om natten, fordi du her producerer mere af det mælkestimulerende hormon, og det er således med til at øge din mælkeproduktion, hvis du ammer eller malker ud på ydertidspunkterne.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan du giver flaske - men du kan normalt gøre dette på to måder:
1. Du kan supplere med en flaske. Det betyder, at du starter med at amme, lader din dreng spise ved brystet og derefter topper op med en flaske med mælk.
2. Du kan erstatte en amning med flaske. Det betyder, at du i stedet for at lægge ham til brystet, tilbyder ham en flaske.
Det er en stor fordel, hvis du kan supplere med en flaske, fordi det vil være med til at holde din mælkeproduktion igang. Når du lægger ham til brystet og lader ham starte med at die hos dig, så får du stimuleret brystet og dermed vist din krop, at han har brug for mælk på dette tidspunkt. Hvis du derimod erstatter amning med flaske, så vil din krop tro, at han ikke har brug for mælken og derfor nedsættes din mælkemængde yderligere.
Du skrev i dit tidligere brev, at han får ca. halvdelen af sit behov fra dig og halvdelen via flaske... Hvordan får han dette - ammer du ham og supplerer, eller erstatter du hver anden amning med flaske? Hvis du ammer 6-8 gange i døgnet og supplerer op med en flaske, så er det naturligt svært at stimulere ekstra. Du kan dog gøre det, at du forsøger at mælke ud fra det ene bryst, samtidig med at han spiser fra det andet. Ved at stimulere begge bryster samtidig, kan man nogle gange øge mælkeproduktionen ekstra. Hvis du erstatter en eller flere amninger med flaske, så vil det være godt, hvis du kan ændre dette og i stedet begynde at lægge ham til brystet - og supplere derefter.
Alternativt kan du sætte dig og malke ud, der hvor han normalt skulle spise, og hvor du i stedet giver ham flaske, så du på den måde stadig forsøger at vise brystet, at han har brug for din mælk. Hvis din dreng f.eks. sover godt sen aften, før du går i seng, så vil det være rigtig godt, at du tager ham op og ammer ham i søvne, eller at du her sætter dig og malker ud en ekstra gang, før du går i seng... igen for at stimulere brystet på ydertidspunkterne jf. ovenstående :)
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan amme ham i forskellige ammestillinger, fordi han stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter, hvordan han lægges til. Det vil være rigtig godt, at du skifter mellem den traditionelle stilling, tvillingestillingen og nogle gange også lægger dig ned og ammer ham liggende.
Du skal sikre dig, at han har fat om brystet og dier med korrekt sutteteknik. Han bruger ikke samme teknik på bryst og flaske, og du skal sikre dig, at han ikke har lært sig at sutte "forkert", fordi han nu har fået flaske så længe som han har... Det er vigtigt for at stimulere til mælk, at han dier rigtigt og har rigtigt fat omkring brystet.
Det er vigtigt, at du sørger for at få ro nok i hverdagen - stress kan nedsætte din mælkemængde, og at få mælkeproduktionen op kræver, at du ikke er stresset. Det er vigtigt med hvile, god og varieret kost, mange måltider dagen igennem, nok at drikke, tid og overskud nok. Du må meget gerne lægge dig med ham midt på dagen, for at få lidt ekstra hvile her.
Sørg for at du ikke fryser og ikke får træk. Læg evt. varme omslag på brystet, brug evt. en varmepude eller lignende, før du ammer, og før du malker ud, så mælken flyder lettere...
Hvis intet af dette hjælper og din mælkeproduktion ikke øges, så kan du tale med din læge om muligheden for at få Primperan (Metoclopramid). Det er et præparat, der normalt gives mod kvalme, men som kan have effekt på mælkeproduktionen. Der tages tablet Primperan 10mg x 3 dagligt i 7 dage. Hos ca. 50% vil man opleve en øgning af mælkeproduktionen og dette vil forblive højt, selvom Primperan ikke længere tages. Modsat, hvis man ikke oplever effekt efter de 7 dage, så er der ikke effekt af Primperan - heller ikke selvom behandlingen forlænges. Derfor gives Primperan kun i 7 dage og ikke mere.
Det er vigtigt at nævne, at Primperan ikke bør anvendes, hvis man har haft en depression eller har tendens til dette. Det bør heller ikke anvendes til kvinder der er brystopereret...
Jeres problemer kan sagtens skyldes, at din dreng ikke har været lagt til brystet fra starten, og det hænger sandsynligvis også sammen med, at han gradvist er kommet mere og mere væk fra brystet og har fået gradvist mere og mere flaske. Du skriver, at du gerne vil amme, men at du nu gør det sjældent.. Det er som sagt hyppigheden af amning, som øger din mælkeproduktion, og derfor er det vigtigt, at du begynder at lægge ham til hver 3-4 time og/eller begynder at malke ud. Du kan dog ikke nøjes med at malke ud. Du er nødt til at få ham til brystet, hvis du gerne vil bibeholde amning. Brystpumpen kan ikke stimulere brystet, som din dreng kan, og amningen kan derfor ikke fortsætte kun med udmalkning...
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog om amning og flaske. I den kan du læse meget mere om amning, ammestillinger, udmalkning, opbevaring af udmalet mælk, modermælkserstatning, flaskegivning osv. Og naturligvis alle de udfordringer der kan være med både amning og flaske...
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske