Svar: Skal jeg fortsætte med at amme?

13. august 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev - og stort tillykke med lillebror :)

For rigtig mange kvinder er det en stor sorg, når amningen ikke fungerer. Mange tror, at det at amme er noget alle kan, og når det så pludselig giver udfordringer og bare ikke fungerer særlig godt, så bliver man naturligt ked af det og kan let føle sig forkert eller føle, at man ikke slår til som mor.

Men uanset hvor meget man gerne vil amme, og uanset hvor meget man kæmper for at få amningen til at fungere, så er det bare ikke altid, at det lykkes. Der skal jo to til at få det til at fungere - du skal producere mælk, dine brystvorter skal være til at få fat i, dit bryst til at arbejde med osv. Og din dreng skal også kunne finde ud af at die på dit bryst, han skal kunne svøbe med sin tunge og have de kræfter, som er nødvendige osv.

Du skriver, at amningen ikke blev ordentligt etableret, da din dreng fik for meget modermælkserstatning på sygehuset - hvad var grunden til at de valgte at give ham erstatning der? Normalt vil personalet på sygehuset hjælpe amningen igang, og erstatning vil ikke være første valg, med mindre hans blodsukker f.eks. var lavt, han var i lysbehandling eller andet... Er du ikke blevet rådgivet i forhold til amning, udmalkning osv. på sygehuset...?

Det er min erfaring, at når man står midt i, at amningen ikke fungerer og skal tage en beslutning om, hvorvidt man skal stoppe med at amme og gå over til fuld flaskeernæring, så er det vigtigt, at man har en følelse af, at man har forsøgt alt. At man gjorde hvad man kunne... Du spørger blandt andet "er det muligt at genstarte en mælkeproduktion, hvis man er stoppet med at amme?" - og det lyder derfor som om, at du faktisk ikke er parat til at stoppe amning. Altså når du spørger dig selv, om du kan starte op igen, hvis du fortryder, at du er stoppet, så lyder det som om, at du skal give amningen en chance mere...

Man kan gøre flere ting. Du kan f.eks. begynde at malke ud. Det vil stimulere dine bryster til at producere mere mælk, og den udmalkede mælk kan din dreng få på flaske. Jo mere du får sat mælkeproduktionen op, jo mere af din mælk han kan få, jo mere vil du kunne trappe ud af modermælkserstatningen, så han f.eks. ikke som nu får 50/50, men måske begynder at kunne få 80% hos dig og 20% på flaske...

Når det så er sagt, så er det meget krævende at malke ud. Samtidig med at du skal bruge en brystpumpe, stimulere og malke ud, så skal din dreng også stadig lægges til brystet. Han er den bedste til at stimulere dig, og så skal du også stadig give ham mælk på flaske. Det betyder, at alt det med amning, stimulation/udmalkning og give din dreng mælk på flaske kommer til at fylde rigtig meget i hverdagen, det kommer til at tage rigtig lang tid - og den tid skal du jo ...

Annonce

... prioritere, ligesom det også vil fjerne tid fra noget andet. Det kan nogle gange være en god prioritering, og andre gange så vil det ikke være hensigtsmæssigt.. det afhænger helt af, hvordan du har det og hvad der overhovedet kan lade sig gøre i hverdagen.

Det spiller naturligt ind, hvad årsagen er til, at amningen ikke rigtig fungere hos jer. Det vil have indflydelse på, hvor meget du skal kæmpe for amningen, og hvad du skal vælge. Jeg ved fra dine tidligere breve, at I også har en storesøster - ammede du hende? Har du nogle ammeerfaringer der, som du kan bruge? Hvis man har ammet før, så vil det ofte være lettere at amme anden gang, blandt andet fordi der dannes nogle mælkereceptorer i brystet, så mælken dannes hurtigere, løber hurtigere til anden gang. Elasticiteten i brystet kan også være anderledes anden gang... Nogle gange kan det, at man havde problemer første gang, derfor godt se anderledes ud anden gang - men det afhænger som sagt helt af, hvad problemerne skyldes. Har du meget indadvendte brystvorter, får du hyppige brystbetændelser, er der problemer med gentagende svampeinfektioner, eller har du måske problemer med for få mælkekirtler eller er du brystopereret, så kan det godt være svært at amme, også anden gang, tredje gang ...

Så når du spørger, om jeg vil anbefale dig at stoppe helt med amning og kun give modermælkserstatning, så afhænger mit svar altså af, hvorfor amningen ikke fungerer, og hvad du selv ønsker - både nu og fremadrettet. Jeg har brug for lidt mere viden om, hvad du ønsker og tænker, hvis jeg skal kunne hjælpe dig med en beslutning - som det lyder lige nu, så lyder det som om, at du ønsker at give amningen en chance mere, og det skal du naturligvis så gøre :) Ender du med at stoppe, så er det naturligvis helt okay, men du skal have hjertet med. Det gør dig absolut ikke til en dårligere mor, hvis du stopper med at amme - moderskab sidder ikke i amning og bryster - man er en lige så god mor, selvom man giver flaske, men man skal være okay med situationen :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du nævner, at din dreng får mavekneb, og det kan naturligvis være svært at vide, hvorvidt dette skyldes, at han både får mm og mme, eller om det er det ene eller det andet. Du nævner dog også, at han taber sig i vægt, og det tyder jo på, at han lige nu ikke får mælk nok. Derfor er det vigtigt, at du enten øger din mælkemængde, eller øger hans indtag af modermælkserstatning. Har du læge eller sundhedsplejerske med inde over her...? Det er du nødt til at drøfte med dem.. Han må ikke tabe sig... :(

Håber du kan bruge dette lidt videre og sender et knus med på vejen :)

Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning og Flaske". Eneste bog på markedet som behandler begge emner ligeligt :)

Glæder mig til at høre fra dig igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor